AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.770

oljefilter byte!

Visa användare
73
Reagan86
BMW E39 525i -02
BMW E90 325 Xi -06
Hej!

Precis skaffat min första BMW och tänkte att oljefilterbyte skulle va lätt. har en e39 -02. De va inte som andra bilar ja haft. Nu är ja iaf klar men tänkte fråga så de inte blir något problem. Jag är ju ingen mekaniker.

När man skulle trä på filtret på den där plasthylsan så gick de inte att få ner den i i botten på den där plasthylsan. Satt även nån sorts gummiring där och den sitter ju bara löst? eftersom man inte kan få ner de i botten tänkte jag. Tröck på så gott de gick och de såg ut at va ca 4mm kvar till kanten men de gick inte mer. bytte stora gummiringen och smällde dit fiteret igen.

Fråga 1! Va gör den där första gummiringen som ser ut att sitta löst runt plastgrejjen som går in i filtret?

Fråga 2! kan de bli något fel av så jag gjort så jag bör byta omgående?
gO
1.407
gOry
335i Touring
Viktigt när man tar isär något är att man kommer ihåg hur allt satt när man ska skruva ihop de igen, är man osäker så tar man en bild.

Nu till motfrågorna, montera du filtret i oljefilterhuset eller i locket du gängade av?
Gummiringen du träffa på kan ha varit från det gamla filtret. Bmw verkar ha gått från att ha o-ringar i ändarna på filtret till ingenting Länk

Hur ser de gamla filtret ut? Såg de ut så här Länk eller Länk
Det finns sjukt mycket gör det själv guider på nätet för olje och filterbyte på E39, googla och du kommer finna.

Antar att du verifierade att det nya filtret hade exakt samma dimension/storlek som det gamla så att du inte fick fel? (har hänt mig en gång att jag fick fel filter)

Gummiringen ska också bytas ut.

Två bra gör det själv guider med bra bilder:
Länk

Länk
Visa användare
73
Reagan86
BMW E39 525i -02
BMW E90 325 Xi -06