AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.770

oljefilter byte!

Visa användare
73
Reagan86
BMW E39 525i -02
BMW E90 325 Xi -06
Hej!

Precis skaffat min första BMW och tänkte att oljefilterbyte skulle va lätt. har en e39 -02. De va inte som andra bilar ja haft. Nu är ja iaf klar men tänkte fråga så de inte blir något problem. Jag är ju ingen mekaniker.

När man skulle trä på filtret på den där plasthylsan så gick de inte att få ner den i i botten på den där plasthylsan. Satt även nån sorts gummiring där och den sitter ju bara löst? eftersom man inte kan få ner de i botten tänkte jag. Tröck på så gott de gick och de såg ut at va ca 4mm kvar till kanten men de gick inte mer. bytte stora gummiringen och smällde dit fiteret igen.

Fråga 1! Va gör den där första gummiringen som ser ut att sitta löst runt plastgrejjen som går in i filtret?

Fråga 2! kan de bli något fel av så jag gjort så jag bör byta omgående?
gO
1.407
gOry
335i Touring
Viktigt när man tar isär något är att man kommer ihåg hur allt satt när man ska skruva ihop de igen, är man osäker så tar man en bild.

Nu till motfrågorna, montera du filtret i oljefilterhuset eller i locket du gängade av?
Gummiringen du träffa på kan ha varit från det gamla filtret. Bmw verkar ha gått från att ha o-ringar i ändarna på filtret till ingenting Länk

Hur ser de gamla filtret ut? Såg de ut så här Länk eller Länk
Det finns sjukt mycket gör det själv guider på nätet för olje och filterbyte på E39, googla och du kommer finna.

Antar att du verifierade att det nya filtret hade exakt samma dimension/storlek som det gamla så att du inte fick fel? (har hänt mig en gång att jag fick fel filter)

Gummiringen ska också bytas ut.

Två bra gör det själv guider med bra bilder:
Länk

Länk
Visa användare
73
Reagan86
BMW E39 525i -02
BMW E90 325 Xi -06
ok så som jag förstår de så pressas filtret rätt då när man skruvar på de iaf så de e ingen risk de sitter fel? Fick bara fram en bild ur länkarna och de stämde med de jag köpte. va inga problem att skruva på locket iaf.

Jo klart ja bytte stora gummiringen. De va ju de lättaste! Vart bara osäker ifall ja inte pressade på filtret tillräckligt på den där plastcylindern.

Tack för svaret om den överblivna gummiringen. Ska ta bort den då den även såg lite skadad ut.
Visa användare
73
Reagan86
BMW E39 525i -02
BMW E90 325 Xi -06
Missade en fråga.

Jo jag monterade filtret i locket då de gamla satt så. Såg ut som på guiden nån länka men där stog inget att man behövde pressa som en galning för att få filtret helt på plastcylindern (ner till stoppet).. vilket inte gick..
När du sätter filtet på "stången" så kan det ibland klicka du vet att det då sitter rätt, annars brukar det lägga sig till rätta rätt bra.

Packningen ska alltid smörjas innan den monteras, ta lite olja på fingret och smörj in den då undviker man att den korvar sig och det blir otätt.
några drag på plastgängorna bruakr inte sakda heller, det behöver inte vara mycket knappt synbart.
Visa användare
73
Reagan86
BMW E39 525i -02
BMW E90 325 Xi -06
Ok ska ta upp de idag och kolla. ska smörja på lite då med. Nå klicka hörde ja inte.. som sagt filtret gick över de där hålen i stången iaf men hade kanske 4mm kvar till stången plaststopp som fanns där..
Mitt brukar inte klicka, beror lite på vad det är för filter.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.