AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.407

VARFÖR denna elektriska styrning på nya modellerna?!?!

le
60
lev1n
e36 325i -95
Jag blir så trött på att läsa om fler och fler nya modeller som ska utrustas med elstyrning, till och med nya m3an ska ju bestyckas med h-vetet!!!

Personer som har erfarenhet av elstyrda bmws kan gärna skriva sina synpunkter...

/levin
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Anledningen är enkel, elservo sparar bränsle och minskar koldioxidutsläppen. Detta jobbar alla biltillverkare med över hela modellprogrammet. Varför har den nya M5an V8 när den förra hade V10? Samma anledning förstås.

Konservativa Porsche har ju gått samma väg med sin 911.

Men jag håller med dig till fullo, elservo tar bort mycket av styrkänslan. Mycket tråkigt.

/DJ
le
60
lev1n
e36 325i -95
Självklart är det så, men jag tycker man kunde låtit elstyrningen vara ett alternativ på utrustningslistan,,, särskilt på samtliga M-bilar!

/levin
lev1n: Har du testat en nyare BMW med elektrohydraulisk styrning? Jag har denna typ av styrning på min 3-serie (E9x) i kombination med Servotronic (hastighetsberoende) och jag förstår inte hur du kan påstå att den är ett "h-vete".
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Allt var bättre på Hylands tid!

/Masten
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Jag hade option aktiv styrning på min gamla E60, är det den funktionen du menar? Tyckte det var grymt med variabel utväxling!
He
336
Henke77
520xd,IE Touring, 2019
i3s- 2018

Chris87, du har inte elektriskt styrning, finns på nya 1, 3 och 5 serien... Det är en avsevärd förändring, och det kommer ta många år att få detta lika bra som hydralisk....

He
336
Henke77
520xd,IE Touring, 2019
i3s- 2018

Lus, det samma gäller dig, det var fortfarande en hydraliskstyrning, men med variabel utväxling....

Kr
138
Krubbas
520dA -16
Håller helt med om att det är en försämring. Har elstyrning på min nuvarande bil och har dessutom kört 991 på bana.
Verdi
Verkar som att vissa modeller av E90 har elektrisk styrning.

Länk
J-
534
J-A
325i T -08
Vad jag vet så har min bil elektromekanisk styrning. 2008 var servotronic std.
Mycket nöjd med styrningen. Kunde varit lätt lite högre upp i hastighet.

He
336
Henke77
520xd,IE Touring, 2019
i3s- 2018

Hej! Har kollat Realoem och det verkar som om 3-serien med Servotronic har någon form av elektrisk styrning även under E90 utförandet.
E60 och E61 har dock aldrig haft någon elektrisk styrning, inte ens med aktiv styrning eller vad det nu funnits för alternativ,,,,,

Så Chris87, helt riktigt med Servotronic så verkar det vara elektriskt styrning....

/Henke
Ekin
varför styrservo alls på en M-bil?:)
Henke77: Jo, jag vet vad som finns under huven på min bil :-)
Det är inte enbart E9x med Servotronic som har elektrohydraulisk styrning utan alla E9x som är utrustade med S1CBA (Koldioxid-omfång) har elektrohydraulisk styrning.
Har en Audi A6 2013 med denna typ av helt nya styrning.
Kontaktade Audi efter ca 1 månad (dec -12) och meddelade att något var allvarligt fel.
Fick till svar att det var mängder med felanmälda bilar med samma problem, att man från tyskt håll arbetar dygnet runt för att lösa problemet och att det inte var någon fara!
Fick info via mail efter ca 2 mån att de fortfarande jobbade med mjukvaran...
Fortfarande ingen åtgärd, nu ska den in på service om 2v och då hoppas jag att bli av med ryckningarna i ratten som är otroligt störande och garanterat tummar på säkerheten. Det känns som om man kör med 315 breda däck på en mkt spårig motorväg ungefär!

München
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
München: Jag har hört om en Skoda som hade fel på den hydrauliska servostyrningen så alla bilar med hydraulisk servo måste ha samma problem! Eller :-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.