AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.078

Problem med vindrutespolning på E39

Ti
455
Tinne
Kör:
E53 X5 4.4i
E46 330 Ci
Volvo XC60 T6 Recharge -24
Behöver tips om vad som kan vara fel på min E39.

-När man drar torkarspaken mot sig så spolas lyktorna, men inget kommer på vindrutan.

-När man trycker på Intensivrengöringsknappen DÅ spolas det på rutan.

-Båda behållarna är påfyllda.

Borde väl vara samma pump(eller??) och munstyckena är ju de samma.

Någon som har något bra tips?

¤¤¤ BMW CS nr. 06949 ¤¤¤
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Olika pumpar. Kolla anslutningarna mellan behållare och munstycken, brukar åka isär precis ovanför behållaren.

___

Min bil: Länk
Ti
455
Tinne
Kör:
E53 X5 4.4i
E46 330 Ci
Se där, OK. Men är det olika anslutningar från behållaren ut till lykta resp. vindruta?

Får väl gräva lite mer under huven, tyckte det verkade sitta dolt på den stora tanken(intensiv-tanken sitter ju anslutningarna synligt så där var det lättare...).

¤¤¤ BMW CS nr. 06949 ¤¤¤
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Titta igen och följ slangarna noga. De kan sitta på nipplarna löst så att de läcker.

___

st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Visst var det en E39:a du frågar om. Pumparna brukar sitter innanför innerplastskärmen vid vä framhjul. Tre pumpar förresten (en bak också -- i alla fall på min touring).
Du får väl plocka bort hjul och innerplastskärm och inspektera hur det ser ut. Om någon slang varit trasig tycker jag du skulle haft läckage (på marken). Jag antar att du har vätska i behållaren? ;-)

Sannolika felkällor pumpen eller kablaget till pumpen men visst kan det vara något annat. Vet inte vilken säkring som går till denna men bra att kolla också

Pump kostar drygt 400 kr på bmw, även gummitätning med minisilen vettig att byta (25 kr). bds.se har pump för ca 270 kr.

Själv köpte jag en pump från ebay för 91kr inklusive frakt (hittar länk i tråden nedan).
Länk
Ti
455
Tinne
Kör:
E53 X5 4.4i
E46 330 Ci
Ok, tack för tipsen(japp E39 sedan). Har inte hunnit kika, men jag misstänkte att det satt eländigt till då jag inte kunde se något under huven. Återkommer med status.

¤¤¤ BMW CS nr. 06949 ¤¤¤
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Jag har sett ett flertal med samma problem som jag hade - slangarna sitter löst. Då läcker det bara när man kör pumpen och det gör man ju inte på parkeringsplatsen. Därav ingen pöl. Och det sprutar ju på strålkastarna. Men är det fullt ös då? Om inte så kan det ju vara pumpen.

___

pbengtss: Du har rätt, det är samma pump rackare till strålkastarna??

Hmm, om man först verifierar att det finns spolarvätska i behållaren och sedan provkör systemet på en parkeringsplats så borde man i så fall kunna hitta en dålig slang eller se att det läcker på marken? Borde ju vara ett relativt kraftigt läcka kan jag tycka om det inte sprutar någonting alls på rutan.
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Senast hade slangen släppt i motorrummet (vid passgerarsidans gångjärn till huven). Såg först bara att det rann ut nertill. Tog en stund att komma på tanken att det var under huven. Spola med öppen huv så syns det bra om det är där det läcker. :0)
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Det kanske är en egen pump till strålkastarna ändå? Länk Jag har aldrig kollat så noga, antog bara att det var en och samma till vindruta och strålkastare, men det verkar ju enligt länken inte så (på min i alla fall).

___

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Fast om man tänker till en halv sekund så inser man att det är olika pumpar... Strålkastarpumpen sprutar ju till ett par gånger typ var 5:e gång man spolar vindrutan. Alltså kan det mycket väl vara pumpen. Och även om pumpen går så kan det vara stopp, här är en som dokumenterat problem med gegga i filter till pumpen: Länk

___

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.