AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.329

Bmw M3 e46 byta motor eller renovera vevlager

Visa användare
2
mister13
Audi S4-04
Bmw M3 - 01
Som sagt vevlager ras på bilen ochh vet inte riktigt om min tråd är politiskt korrekt, men jag behöver lite tips och idéer.
Om jag ska byta motor passar andra motorer tex m3s v8 eller e39 vi.
Eller ska jag helt enkelt lämna in så att den renoveras.
2 st Bmw meckar säger olika ena säger bäst att du byter motor för att slippa jobbiga extrakostnader, den andra säger renovering.

Har ju haft planer på att skrämma upp motorn innan just därför undrar jag om man får plats med någon av Bmws v8:or?

mr13
Da
135
Daniel_80
325ci -02
Bilen är helbilsgodkänd så en annan motor kommer medföra att bilen inte går igenom bilprovningen. så vill du kunna besiktiga bilen så är det renovera eller en begagnad S54
gO
1.407
gOry
335i Touring
Eller registrera som ombyggt fordon men allt det innebär. Men då är de ju en del effektkrav också.

Jag hade helt klart börjat med att plocka ur spisen de är väl en dag i garaget. Jag har haft ur maskin ur min..
Har vevaxeln klarat sig så är ju i princip bara peta i ny lager..
Extra kostnader blir de ju nästan hur som vad du än väljer att göra, de finns alltid något mer du vill passa på att byte/göra.
Efter som du funderar på att byta till annan maskin så antar jag att du kan skruva en heldel själv.. För inget är ju bolt on..
Vill du komma igång så fort som möjligt igen så är de ju en utbytesmotor med känd historik.
Vill du komma undan så billigt som möjligt så är de nog renovering och göra så mycket du kan göra själv, tex i och hur tag av motor, och vevaxel.
Le
23
Lelle_
523 Touring -97
Hur mkt hade bilen gått när vevlagren gick sönder?
mvh Lelle
Gör en "basic renovering". Dvs byte av samtliga lager, kontroll/byte oljepump. Kontroll kolvar/vevstakar, nya ringar. Hona cylinderloppen. Byte av kamkedja inkl "tillbehör". "Mirafräsa" ventilsätena samt kontrollera styrningar o byta vid behov. Kostnad: Gissar på typ 50-60", men då har du en motor som du borde kunna lita på de närmsta 30000 milen...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.