AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
5.087

Vilket motoralternativ till min blivande Z4 ?

MP
87
MPower4life
528iA-F10
Z4 3,0i Roadster
Är på jakt efter en beggad Z4:a & funderar lite kring vilken motor som man ska välja.
Söker alltså efter lite hyffsat objektiva tips kring motoralternativen 2,5 ( 192 hkr ) eller 3,0:an ( 231 hkr ).

Har kört 3,0:an men inte 2,5:an så jag är tacksam för plus & minus för dessa alternativ :)

"When i get high, i get high on speed"
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Vill du åka fort och busköra är 3.0:an ett klokt val, är du däremot primärt ute efter att bara njuta av att åka i en öppen bil så duger 2.5:an gott - eller rentav 2.0 eller 2.2.

/Masten
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Funderar man mellan alternativen tror jag att man ångrar sig efteråt om man går på den svagare.

Jag var inne på en 2,0 cab först men jag vet att jag hade ångrat mig senare. Nu blev det 3,0 si med tak och jag har inte ångrat det motoralternativet alls. Det är ju så jäkla skönt och köra sakta och trycka på.

Men som sagt det primära kanske är att lukta på blommor och höra fågelkvitter.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
För rätt känsla i en Z4 tycker jag det SKA vara en sexa. 3.0 är underbar och är inte dyrare än 2.5 att äga. Så problemet kanske blir att hitta rätt bil. Hellre rätt skick/utrustning och 2.5 än 3.0 med fel utrustning/skick skulle jag säga. Och undvik 2.0 (en fyra!) och 2.2 (svagare och med galen utväxling).
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ser bara nackdelar med 2.5 jämfört med 3.0. Svagare men inte snålare och inte så mycket billigare i inköp.

-------
//Lövet
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Instämmer helt! Men den är egentligen ok, så man ska alltså endast välja den om man inte hittar en 3.0 som uppfyller övriga krav. Men 2.2 hjälper inte vad det är för skick/utrustning. Så gjorde jag.
Den är lite snålare om man kört mycket kortkörningar.
MP
87
MPower4life
528iA-F10
Z4 3,0i Roadster
Tackar för synpunkterna :)

En Bmw tycker jag avnjuts bäst med minst 6 cyl under huven så nu är det bara att fortsätta scanna marknaden efter en vettig 3,0:a eller 2,5:a.

"When i get high, i get high on speed"
Visa användare
635
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Kanske en haltande jämförelse, men när man räknar på vad det kostar att trimma upp effekten i en bil finns det väl en tumregel om ca 1000 kr per hk. Effektskillnaden mellan 3.0:an och 2,5:an gör då att den förstnämnda "borde" vara 39.000 kr dyrare...

Det här räknestycket kan man så klart ha invändningar mot, det medges direkt, så slipper alla förklara här hur fel jag har.

PS: Personligen valde jag en 3,0:a och skulle absolut inte velat ha mindre effekt (även om man bara ska till glasskiosken).

Z4:an är en kanonfin bil till sjukt lite pengar. Designmäsigt står den sig också väl trots 10 år på nacken. Bara att slå till!

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag hade en Z4 3,0 med Remus sportsystem. Gick som ett skott och så ljudet....oj,oj,oj :)

Hellre 2,5 med sportsystem än 3,0 med standardsystem.

Karl-Hilding
Det skall vara en 3.0 under huven och du sover gott om nätterna!

Jag vet!
tg
92
tgneb
Z4 2.2i -04
Kolla nedanstående länk som trots sin rubrik snabbt mynnade ut i samma frågeställning som ditt inlägg.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.