AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
463

Däcksljud 320iM -01

Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Svågern var förbi med sin nya bil som han precis hade hämtat hos den lokale BMW-återförsäljaren. Det låg nya däck på den: Goodrich 245/40 17 bak och 225 fram. Saken är den att jag tyckte det var ett fruktansvärt däcksljud inne i kupén redan över 40 km/h. När svågern provade min med standardhjul på ( Michelin 205/55 16) fick han en smärre chock. Ljudnivån är inte i närheten. Jag vet att jag har det nya chassiet och att min bil är extremt tystgående men ändå. Vi provade på alla sätt och vis och kom fram till att det var däckens ljud som resonerade så hårt i kupén. Någon som vet om ovanstående däck är särskilt ljudliga eller om det kan vara något annat fel? Det kanske blir bättre när han kört några hundra mil? Den enda gång man hör motorn är när bilen står still sedan överröstar däcksljudet allt. Saken är också den att han reagerade på däcksljudet när han provade bilen men jag menade att han nog skulle vänja sig och om inte lovade jag att jag skulle byta med honom då trots allt fälgarna är djävligt snygga ( och dyra). Men med detta oljud - aldrig!

Jag associerar Goodrich med US-bilar, har inte kollat/lyssnat på just de dimensioner du nämner. Finns klart mer än en typ av Goodrich. Förmodligen minskar ljudet någor när däcken rullat något hundratal mil. Jag har liknade fenomen med mina 235/45-17 Fulda Extremo: Vid helt sakta körning (5-10 km) på slät asfalt och när man svänger hörs ett tydligt däcksljud, men i högre hastigheter är de tysta och bra.
Kontentan: Det är rätt stor skillnad mellan olika fabrikat

FP
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag skulle nog påstå att mycket av ökningen beror på däckbredden!
Sedan är det precis som Folke skriver STOR skillnad mellan olika däckmodeller, inte minst i de lite bredare dimensionerna. Jag har ingen egen erfarenhet av dessa däck.

Kolla Tire Rack som säljer däck, de har många tester publiserade.

Enligt detta test verkar det som om de däcken väsnas en del!

Länk

Mvh
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Kan bara instämma i ovanstående. Bredd OCH fabrikat kan ge stor skillnad i ljud. Jag fick min förra nya 320i levererad med Bridgestone Turanza 205/55-16 och de väsnades som fan! Jag klagade hos återförsäljaren och jag skulle få byta till Michelin för ca 6.000 emellan (!). Köpte istället själv Michelin hos Alven&Ingvarsson för ca 1200:-/st och det blev MYCKET bättre (samma dimension). (Nu har jag emellertid bytt till 5-serien som är en helt annan bil. Lite mindre sport men mycket mer komfort).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.