|
|
|
|---|---|
|
Länk När motorn är kall tickar den och har sig lite, men det är inget jag stör mig på personligen. När motorn har blivit varm övergår tickandet gradvis till gnisslandet som hörs på filmen. Det hörs bara på vissa varvtal, och när man kör hörs det bara när man varken accelererar eller motorbromsar. Jag var förbi Theanders i Lund idag, kundmottagaren och en mekaniker lyssnade på ljudet men sa att det är ljud från högtrycksinsprutningen och helt normalt. Enligt dem var det ingen idé att lämna in bilen, eftersom de ändå inte kunde göra något åt det. Ska man acceptera att bilen låter som en gammal 240 med slirande fläktrem? Känns inte så premium att glida fram i stan till det ljudet. Bilen är en 325ia xDrive 2010, nyligen köpt och med begagnatgaranti från en annan BMW-återförsäljare. | |
|
Är det inte någon som haft problem med lager till fläkten här på AP tidigare? Hur som helst ska Du inte bara acceptera ljud bara för att en mekanikers utlåtande anger detta som ett standardljud!! Om Bmw börjar bygga bilar som har detta missljud som standard from 2010 så är man helt fel ute,och jag lovar att detta inte Bmw's strategi från fabrik !! |
|
|
Ljudet kommer så vitt jag kan höra från ovandelen av motorn, inte remmar eller fläkt, men det är svårt att höra eftersom man måste gasa lite för att det ska gnälla. Kundmottagaren sa att han hade hört klagomål på detta tidigare, men att det inte är något att göra åt. Det låter väldigt konstigt. Jag fick i alla fall ett väldigt bra bemötande och han tog sig även tid att åka en runda med mig. Jag kommer att åka till en annan ÅF och se om jag får samma diagnos där, men jag håller med om att det inte kan vara *meningen* att det ska låta såhär. |
|
|
Vet att andra här på AP lokaliserat felet till viskofläktens lager som kärvat. Kolla upp detta. |
|
|
Intressant, jag får ta hjälp av en vän och försöka lyssna exakt var ljudet kommer ifrån. Om det är fläktens koppling gissar jag att ljudet skulle komma från ungefär där fläkten sitter? Dum fråga kanske, men men ... |
|
|
Ljud har en förmåga att fortplanta sej på de mest underliga sätt :) Ett ex är hjullager där det kan vara svårt att enbart lyssna sej till vilken sida som är defekt. |
|
|
Den där bilen är för ny för att ha viscofläkt. Att "bränsleledningen" kan låta är väl typfel på dessa bilar/motorer. Om det finns någon officiell fix vet säkert någon annan ... mvh/ Anders |
|
|
Var inne på Förenade bil i Malmö efter jobbet och fick i princip en repris från Theanders. En kundmottagare följde med ut och lyssnade och tillkallade en mekaniker som lugnt konstaterade att det är ett vanligt förekommande ljud. Precis som i Lund sa de att bränslesystemet jobbar med ett högt och varierande tryck, och att vissa ljud kan uppstå beroende på temperatur och belastning. Jag känner mig ganska lugn med att det inte är något allvarligt fel, men jag har inte riktigt bestämt mig för om jag ska acceptera ljudet eller inte. |
|
|
Jag har haft motsvarande ljud på mina 2st -08 325. Dock kan ditt vara aningen högre än jag minns mitt. ------- //Lövet |
|
| Du kan va lugn,är endast ett tråkigt ljud från högtryckssystemet(bränsle).Hade det på min -08 plus likadant på min nuvarande -09.Tyvärr bara att acceptera vare sig man vill eller inte. | |
|
Tack Lövet, nille och andra, efter att ha blivit övertygad om att det inte är något fel har ljudet varit betydligt mindre störigt, och plötsligt är det roligt att köra bil igen. Jag är väldigt imponerad av bemötandet på båda serviceställena, trots att jag inte har köpt bilen där eller bokat någon tid tog de sig tid att prata en stund. Sånt är värt otroligt mycket. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.