AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
3.762

Hur tvättar ni karossen innanför dörrarna?

Hur tvättar ni karossen innanför dörrarna? Man kan ju inte gå på med högtryckstvätten där. Och ofta är det mycket skit där. Vill ju inte skrubba runt skiten och orsaka repor.

Vi
42
Vildagnu
120dA 13
Jo då på med avfettning, dock inte på gångjärnen. Bästa är om man kan sänka trycket så det inte stänker så mycket, lite skvätt på golvet blir det ju. Men inte oroande mycket. Lite finlir med munstycket så funkar det.. Sen på med en begagnad svamp å schampo.. Tips är att ägna några minuter å vaxa dom områdena så blir det mycket lättare att hålla rent..
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Blås på med högtryckstvätt bara, man lär sig hur den ska hållas efter några gånger. Jag brukar börja med att spraya alkalisk avfettning (HD Grön, Surfex HD eller Meguiars APC), låter det verka en stund och sen spolar jag med högtryck.

/Masten
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag kanske har dålig fantasi men jag har svårt att se hur man riktwr en högtryckstvätt så det varkenyr in i bilen eller ut på dörrsidorna?
Man ska ju upp längs sidan också, inte bara vid insteget.
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
Våga prova, det är inte farligt! Några droppar kommer in, men det går lätt att torka bort. Jämför hur mycket det stänker om du spolar med högt tryck med vanligt slangmunstycke mot en plan yta och gör sedan samma sak med en högtryckstvätt.

/Masten
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
Tillägg: tricket är att hålla högtrycksmunstycket i vinkel (cirka 45 grader) när man spolar dörrgångarna.

/Masten
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag brukar ta en frottétrasa indränkt med t ex Sonax flytande hårdvax - innehåller mycket lösningsmedel som löser upp det mesta gucket utan problem och samtidigt får man ett vaxlager på köpet - efterpolerar med en torr frottétrasa när vaxet har torkat till lite.

Har inte sett att det blir några repor så troligen sugs smutsen upp i trasan rätt bra.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Man lär sig som sagt snabbt hur man ska rikta sprutan..

Länk
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Jag kör också på Johan B's version. Fungerar tillfredsställande.
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Jag kan rekommendera att använda en microfibertvättvante i en tunn modell. Man kommer åt överallt, blaskar inte ner inredningen och riskerar inte att skära sig på vassa kanter. Denna har jag Länk
Avslutar alltid varje tvätt med att göra rent innanför och under dörrar, motorhuv och baklucka, så det hinner aldrig bli direkt skitigt.
Det är väl det som är själva grejen egentligen, rengör ofta så att det inte hinner bildas "guck" :)
Ra
164
RaiderViking
z4 sDrive 35is
Denna kör jag med... Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.