AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.270

byta fjäderbens stödlager fram på EDC

Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
Nu har man dragit på det in i det sista som vanligt. dax för bes och två fel måste åtgärdas innan des. Brusten fjäder vänster bak. Har kollat över det och det ser förvånasvärt enkelt ut att byta :)

Men så är det främre fjäderben som ska demonteras för det är glapp i övre lagert som när det blir vart generera ett störande ljud när det blir varmt o nyper.

Har byt en del sådana lager men inget på en bil med denna typen av stötdämpare.

Skulle bara vilja höra mig för så jag inte springer på något klassiskt misstag som. Så all information är tacksam.

Tack på förhand
Det jobbiga kan vara att hålla emot när du ska lossa på centrummuttern (M14x1.5) i och med att du bara har en sexkants 10 mm's skalle att hålla emot med. På ena sidan på min bil var jag tvungen attt använda en liten kapskiva för att skrota bort muttern. Muttern är ju inte någon standardmutter,var tvungen att köpa ny mutter på BMW.På bilarna utan EDC så har du en insex 7 mm's skalle att hålla emot. På EDC modellerna så går det ju in en sladd där istället.

Det är inte farten som dödar, det är smällen
Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
Men där sitter väl någon form av hydralik till stötdämparen också eller?
Näe, på bilar med ren EDC (EDC=Electronic damper control) har ingen yttre hydraulik,
Hej Roadwraith,

Den här tråden,

Länk

startade jag för något år sedan. Om du orkar läsa dig fram till lösningen, går den ut på att med en Dremel, eller motsvarande, fräsa ett spår i den metall, som omsluter låsmutterns plast. Inte så svårt. Sedan pilla bort plasten. Och muttern utan låsning är en lätt match att lossa.

/Lennart
Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
Jag tar tillbaka det jag sa om att byta stötdämpare bak. Riva ut hela inredningen där bak och sen ovan det på kupen så vägrar stötdämparen lossa nere vid :S och jag kan inte varma för då går gummit :( VARFÖR EDC :,(
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.