|
|
|
|---|---|
|
Testade bilen lite idag, går rätt ok för att vara en originalbil :-) Någon som har liknande video på en steg 1 trimmad så man kan jämföra lite? | |
|
Vart bor du någonstans? Om du vill kan vi sluta upp så du kan få jämföra mot en moddad 335i E91 ;) |
|
|
Vill gärna jämföra med en moddad 335d för att se vad man kan förvänta sig ifall man trimmar men det vire kul att jämföra med 335i också :) Bor i Sthlm |
|
| Förstår det, finns en hel del 335d som är trimmade i landet så du bör få respons. Det var inte så nära som jag hoppades på ;) | |
|
Kollade på klippet nu och vill bara ge dig ett tips och det är att inte ligga så länge nära varvstopp utan växla upp snabbare istället för att få ner varven och få ut mer vrid :) |
|
| Jopovic: Du menar att automatlådans sportläge inte ger optimal prestanda? | |
|
Chris: Jag menar att en diesel tappar vrid och effekt vid så höga varv, så ja man får ut mer effekt om man släpper av lite på gasen och bilen växlar upp istället för att plåga den nära varvstopp för länge :) Har bänkat min bil och har sett hundratals med andra bänkpapper och effektkurvan går ner när man börjar närma sig varvstopp.. |
|
| Jopovic: Kan säkert stämma men det är lättare att jämföra med andra om man låter bilen växla själv för de flesta slänger nog bara i sportläget och låter bilen växla. | |
|
För bästa prestanda måste man dra förbi effekttoppen, men hur långt förbi man ska dra beror på utväxlingar och effektkurvans form. Utan att räkna på det är det nästan hopplöst att veta vad som är bäst, särskilt som man ska dra olika långt förbi effekttoppen om man växlar t ex från 2:an till 3:an jämfört med 4:an till 5:an. Det här är sällan ett problem på bensinsugmotorer, eftersom deras rödmarkering oftast ligger så maxeffektvarvtalet att man inte har mycket annat val än att växla precis innan varvstoppet. Hos dieslar ligger maxeffektvarvtalet ganska mycket lägre än varstoppet, vilket gör det lite klurigare. |
|
| Håller med Nockenwelle. Hade tidigare en SAAB 95 Aero och studerade det forumet. En kille (som verkligen var proffs, jobbade på SAAB) hade gjort uträkningar med diagram. Enligt dem lurade man sig på känslan, det lönade sig alltid att dra bilen nästan till varvtalsstoppet. Detta gällde iofs bensinare. | |
| Jopovic: Under huven på 335d sitter en dubbelturbo spis som ger max effekt strax över 4400 varv/min enligt BMWs tekniska specifikationer. Samtidigt tror jag att mjukvaran till automatlådan ger rätt så optimal prestanda i sportläget. | |
|
Nockenwelle har helt rätt! Effekt eller momenkurva (en av dom...), samt utväxlingarna sen är det bara att räkna. Växling ska ske när momentet på drivhjulen (OBS drivhjulen!!) är högre på nästa växel än den nuvarande vilket är exakt samma sak som att växling ska ske när motorns effekt på nästa växel är högre än på nuvarande. Därför måste man dra förbi effekttoppen. Ofta blir momentet inte högre på nästa växel förrän varvstoppet går i (utmoment=0) => växla precis före varvstoppet. Går att göra på papper med. Skriv ut effektkurvan. Börja på max varvtal, multiplicera med förhållandet mellan ettan och tvåan för att få det nya varvtalet vid växling ettan-tvåan. om effekten då är lägre än vid varvstoppet ska växlingen ske vid varvstoppet! Om effekten på nya varvtalet är högre får man hitta den punkt där effekten är SAMMA före och efter växlingen. Uppgrepa för alla växlar. För alla normala bensinmotorer blir det alltid växla vid varvstopp. Alla normala bensinturbo också. Dieslar kan vara något under. Med moderna åttaväxlade bilar är stegen så täta så då blir det ofta olika växlingspunkt på varje växel, vilket man ser om man tar en åttastegad automat 320d och håller plattan i mattan t.ex. Det är ju exakt ovanstående beräkningar som ligger lagrade i bilen om man har automatlåda så att man verkligen får max acceleration när pedalen är i golvet. Jag hatar motorer som tappar så mycket ork på högre varvtal att man känner det som att accelerationen minskar fast man inte har växlat! Små dieslar med hög liter effekt är i särklass sämst i detta avseende, och trimmade dieslar brukar bli ännu värre om man inte byter turbo och offrar de låga varvtalen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.