AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.290

Skillnad ventilkåpspackning BMW orig och Pirat?

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Hej,

Drar jag lite papper baki toppen/ventilkåpan (in mot brandväggen) får jag någon droppe färsk olja eller två på pappret och kan fortfarande ibland känna en svag bränd doft i kupén trots byte av ventilkåpspackning för en tid sen. Är inte det märkligt?
(Förra packningen var som glas/bakelit och helt förbrukad, brukade dofta jämt i kupén vid krypkörning)

Min packning är visserligen "pirat" (från Skruvat.se) men ÄR det verkligen skillnad på den och BMW original packning? Någon med erfarenhet av detta, eller vet varför det fortfarande kan lukta?

Bilen är en 330, M54. Går i övrigt perfekt och har rullat 24K.

(vevhusventilation böt jag även i samband med packningsbytet)

/Sb.

Pirat i form av Ehlring (stavning) eller andra kända "märkes-packningar" är lika bra/dåliga som original. Kina packningar kan det nog vara si-o-så-med. Exempel: Drivknut Passat köpt på Ebay för ca 400kr. Drivknuten i sig höll ca 3000 mil, sen gav den upp...Orsak? Skyddsbälgen hade gått sönder. Biltemas skyddsbälg höll i ca 10000 mil. Original på högra sidan har gått 26000mil/17år o håller ännu...
Det kan vara som så att "Pirat" är en billig korkpackning o "original" en betydligt stadigare/dyrare "gummivariant". Även om "pirat" ser ut att vara av samma material så kan det skilja i densitet/tjocklek mm...Jag brukar ha som regel att när man byter "knepiga" packningar så satsar man på original eller motsvarande, det är ofta jobbet som är den dyra posten...
Köpte en ventilkåpspackning till en Audi 1,8T från skruvat.
Den blev till backelit på mindre än 1år=värdelös !!
Tändstifts brunnarna fylldes med olja och olja trängde ut och ner på grenröret.
Satsa på original packning fast den är dyrare!
Blir billigare ganska omgående jämnfört mot skruvats delar !!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Skillnaden brukar vara att BMW loggan är bortslipat om man beställer från en välkänd reservdelsgrossist.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Vill man undvika de billigaste noname alternativen så rekommenderas märkes produkter (tex Elring) från antingen mister-auto.se, autoteilemann.de eller parts2go.de

Även dessa sajter presenterar dock alltid billigare noname alternativ, tex kör mister-auto ofta med "Bölk".

mister-auto.se kanske mest användarvänlig eftersom det är en svensk skugg sajt och man kan mata in svenskt reg nummer. Leveranstiden dock lite längre mot Sverige, ca 7-8 dagar får man räkna med.

Dessa sajter ger ungefär halva priset mot Mekonomen på exakt samma produkter. Oehört bra att franska mister-auto etablerat sig i Sverige och hoppas någon tysk internet gigant följer.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Slutsatsen är nog då att pirat /kan/ vara okej, bara man får en uppfattning om vilken tillverkare som ligger bakom. Kan vara "Kina-crap", kan vara motsv "Elring-helt-ok" t.ex. Lite vågspel.

Jag läser såklart Alex84's kommentar om sin packning från Skruvat.se, men samtidigt konstaterar jag att min packning från Skruvat var från "Topran" som verkar vara svinstora i Europa på reservdelar till VW/AUDI/BMW/Mini/Mercedes etc. Svårt o tro att de är kassa.

Ja jag får väl grunna lite på detta och fundera på om jag ska göra ett byte till då, med BMW original denna gång.

Bilen spelar mig sånna spratt. Ibland luktar det aldrig nånting, och så plötsligt kan det osa till så där välbekant som det gjorde innan byte av vv och packning i mars. :-/

/Sb.

Ri
111
Rippe
E92 335iC
E46 328
Vad kan det skilja prismässigt då?
Vill minnas att jag gav 3-400kr för ventilkåpspackningen till min 328 på lokala bmw verkstaden
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Tror Bavaria här i Solna tar 530 spänn nånting.
Minns inte vad jag gav på Skruvat, 300 kanske. Dumsnål, trodde det var en enkel match och sen tog jag ändå tag i vevhusvent och köpte allting (till det bytet) på BMW och inser att visste jag det från början så hade jag ju tagit packningen därifrån med. Aja, man lär sig.

Nu har jag ju egentligen inte belägg för att den packningen från Skruvat ÄR sämre på något sätt, men det blir väl ändå att jag köper den från BMW och gör ett byte igen och ser om det blir ännu tätare. Resultatet är ändå idag som natt och dag jmf med hur han stank med gamla torra packningen.

/Sb.
Att beställa tyska märkesdelar från mister-auto.se eller ovan nämnda tyska sajter är dock inget vågspel, bara så att inte någon missförstår. :-)
Någon som har bytt ut packningarna som sitter på ventilkåpsskruvarna?
Hur gjorde ni isf? Ska ni bort de gamla och trädde på de nya?
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Ang packningen till ventilkåpan så glöm inte packningssilikon i halvmånarna och även en liten sträng på den platta ytan i var ände av halvmånen.

De till skruvarna är bara att plocka bort och trä i.

// Jonas

Behövs det verkligen med ny packning och ordentligt rengjorda ytor?
Va halvsvårt att plocka bort, fick skära bort de gamla. De nya borde gå i
skruvarna när man skruvar in de i ventilkåpan.
Nr 10 nedan
Länk
Xf
171
Xfreak
E36 325iC -92
E3 2500 -75
E38 740iA -95
Du måste lägga packningssilikon i bägge halvmånar och därefter lägger du packningen på plats.
BMW-original packningssats.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.