|
|
|
|---|---|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Hej, Vet att frågan låter rätt amatörmässig men vad sjutton, det är min första BMW och det kan ju vara något M54-specifikt som jag inte känner till. Såhär: Jag har gnölat lite tidigare att jag tycker det verkar som om min bil drar olja. (inga vetenskapliga bevis dock) Att M54 kan dra olja är dock inget nyhet och behöver inte vara onormalt. Men jag har kollat olja vid varm motor, för det är väl det man ska göra? Fast nu börjar jag fundera, är det hemskt mycket olja i omlopp i motorn som inte hinner rinna ner i tråget igen och visa korrekt nivå på stickan när man står där på macken och kollar? För idag när jag tankade var nivån nere på lägsta delen av "mittenbiten" mellan urgröpningarna på stickan. Men ikväll när jag går ut på uppfarten och tittar igen (sval motor) så är nivån precis lika normal som när jag fyllde på olja för ca 1 1/2 vecka sen?! Jag undrar vad ni har för erfarenheter - när får man mest sanningsenligt svar på vilken nivå man egentligen har? Och är M54 på nåt sätt "känd" för att inte oljan rinner tillbaka i tråget speciellt snabbt när man stannat bilen? Min uppfart lutar lite svagt, dvs bilen står någon procent lägre med bakvagn än med framvagn, kan det spela in positivt/negativt på mätresultatet? Många nojjiga frågor, jag vet, ni får ursäkta. /Sb. |
|
Grunden när man skall mäta oljenivån är att först och främst måste bilen stå plant - lutar det åt något håll blir mätningen helt fel. Sedan brukar man säga att man mäter med ordentligt varmkörd motor och där motorn varit avslagen i minst fem minuter för att låta oljan rinna ner i tråget innan mätningen. Mäter man på morgonen när bilen är kall, har oljan säkert runnit ner i tråget och har man då "låg nivå", blir den inte högre efter att motorn är varm... Men du kan som sagt inte jämföra nivån mellan två mättillfällen om bilen lutar vid endera av dem. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Man ska aldrig kolla oljan direkt efter man stängt av motorn eftersom all olja inte hunnit rinna ner i tråget som du själv säger. Om oljan är varm eller inte spelar ingen roll. De viktiga är att låta bilen stå i ett par minuter på plan mark om man tex ska kolla oljan på macken. Kom inte exakt ihåg var stickan går ner i tråget på M54, men har för mig att den visar något mer än vad den har om tråget får baklut. Oavsett ska man alltid låta bilen stå helt plant för att kunna avläsa helt korrekt. |
|
| ahh...:) | |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Ok! Men då är det nog inte något motor- eller BMW-specifikt som gäckar mig utan jag gör egentligen två fel: 1) med varm motor på macken kollar jag för tidigt. Jag bör vänta lite som ni säger. 2) hemma, med kall motor, gör lutningen (om ack så liten) förmodligen att nivån ser högre ut än den är. Jag får skärpa mig. Tack för svar! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.