|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har funderat i snart 1års tid att skaffa mig en diffad axel till min E92 330d -10. Men verkar vara omöjligt att få dit en själv när orginal (öppna diffen) är svetsad ihop med kronhjulet. Så efter lite letande så hittade jag Birdsauto.com i England. Där fixar dom så man får en Quaife diff till bilen. Så långt allt väl! Dom kan till och med skicka den färdiga mot att jag sen skickar dom min egna klump till dom. Jag får ligga ute med pengarna för min gamla tills dom fått min gamla. (som pant fast då kan jag köra med bilen tills den kommer) Alt:2 Jag skickar min och när dom fått den så skickar dom den nya till mig. Det tråkiga är att man kan inte betala med PayPal! Dom vill ha ens kort nummer för att kunna dra pengarna från mitt konto. Det tyckte jag inte lät något vidare. Sen när jag frågade! Om jag kommer över till dom så monterar dom i den nya till mig ( Samtidigt som man får en semester i England ett par dagar). Jag sa att jag naturligtvis betalar för att dom monterar den åt mig. Men då fick jag till svar att dom monterar inte in axeln på bilen. Men det var hur enkelt som helst att ta bort och sätta dit den nya. Om än lite tung ( vikt 40-45kg) Hur skulle ni ha gjort??? Jag är absolut inte intresserad av att lämna ut mitt Visa nr med cvc kod om det var så den hette. Kollade även med schmiedmann.se dom skulle ha 28000kr med installation i bilen. Medan Birdsauto.com tog 21600 + frakt. Diffar ju en hel del! OBS! priserna är med moms. Mvh:Ronnie | |
|
Kör ett engångsvisa kort fixar man på sin bank Om man nu inte vill ge ut sitt ordinarie visakort Har du googlat firman om de har bra ratting Ha deT |
|
|
Thom525! Engångs visa kan man använda precis som du säger. Problemet är bara den att då åker jag på att ställa bilen tills jag får den andra klumpen. Och jag behöver bilen dagligen. Lekte med tanken att jag skulle fixa det under min semester. Men det var inte så uppskattat här hemma ;). Sen vet jag inte hur man kollar hur dom blivit rattade! Men har blivit ruggigt bra bemöt över mailen jag skickat. Men det är ju ingen direkt garanti! Hur är det man brukar säga! I dom lugnaste vattnen simmar dom fulaste fiskarna. Mvh : Ronnie |
|
|
Tjo Birds är välkända och jag tror absolut inte du behöver oroa dig för dom. De är väldigt välrepresenterade på diverse engelska och amerikanska forum, bland annat på babybmw.net i deras modifieringsdel av forumet där många monterat quaife på sina 130's och 120d. Du kan ju läsa lite där och bilda dig en egen uppdattning |
|
|
Thom525! Engångs visa kan man använda precis som du säger. Problemet är bara den att då åker jag på att ställa bilen tills jag får den andra klumpen. Och jag behöver bilen dagligen. Men det lutar åt att jag får ordna det här under semestern. Även fast det tar emot! Mvh : Ronnie |
|
|
Hej Neues! Tack för tipset! Jag ska kolla upp det så fort jag kommer hem. Mvh : Ronnie |
|
| Kolla med Magnus på JMB Optimering i Halmstad. Han monterade min Quaife-diff förra året. Nu var inte mitt kronhjul svetsat eftersom jag har en Z4 -06 och det började dom med -07, men jag tror han löser det också. | |
|
Hej Peggen! Tack för ditt tips! Det ska jag absolut göra. Blir det först jag gör i morgon! Peggen hur skulle du vilja beskriva känslan på bilen före och efter installationen av diffen? Blev det stor skillnad och om på vilket sätt tycker du att det har blivit för dig? Mvh:Ronnie |
|
|
Just det, diffen köpte jag genom PEAN Sweden. En av de första sakerna jag störde mig på när jag köpt bilen var att anti-spinnsystemet blinkade som en galning så fort man gasade på ettan, tvåan och trean i kurvorna och ströp all effekt och därmed dödade en hel del av körglädjen. När man slår av anti-spinn delvis eller helt blir det lite bättre, då stryps inte effekten men det blir bara hjulspinn utan acceleration. Med diffen i och anti-spinn delvis eller allra helst helt avslaget så är det en helt ny bil. Jag kan accelerera ut ur kurvor och styra med gasen som var omöjligt innan. |
|
|
Antispinnen ska balla ur på det viset. Hur fungerar Quife-diffen? Den får inte bromsa/låsa mellan axlarna när man bromsar för då fungerar inte abs och antisladd heller ordentligt. |
|
|
Har aldrig upplevt något konstigt på min bil i alla fall. Kör iofs inte på vintern, men antispinn och antisladd gör sitt jobb utmärkt på både torr och våt asfalt. Jag kör alltid med de "delvis avstängda" vid inspirerad körning på vanlig väg (vid torrt väglag), och helt avstängt vid bankörning (eller "delvis avstängt" om fuktig asfalt). Jag har en Z4 3.0si, kanske det fungerar annorlunda på en starkare bil? Jag har för mig att jag läst någonstans innan jag köpte den att det finns diffbromsar som fungerar bättre om man kör mycket på lösa underlag. |
|
|
Hej alla! Har efter era tips om att hitta olika aktörer som säljer Quaife i sverige. Verkar som det skilljer rejält mot England! Verkar som det blir betydligt billigare att skicka till England för att få det gjort. Då är kostnader som frakt inräknat som att skicka dit min först och betala för frakten tillbaka + själva diffen samt arbetskostnaden för att montera Quaife diffen i Klumpen. Då har jag pratat om ett pant system. Eller om ni vill utbytes system. Men kan naturligtvis få min orginal om gjord men då tar det naturligtvis längre. Samt det som fick mig att rynka på näsan! Var att dom satt nya tätningar och så i dom som dom förberett men klump fan kan ju ha rullat 30 000mil med lagrena som sitter i. För det visade sig att dom byttes inte! Endast om dom det var nå fel på lagrena. Tyckte det kände lite si och så! Här kan ni se vilket pris jag fick av Pean Sweden! Jag undersöker med Quaife exakt hur din spec ser ut på bilen (antingen byts insatsen ca 11-12’ eller om kronhjulet är svetsat så måste hela bakaxelklumpen bytas ca 22-24’ – arbetet ej medräknat). Lutar starkt på att skicka min egen klump även fast jag får vänta på att få samma tillbaka. Men då vet jag att lagrena bör vara friska! I och med att bilen har rullat just under 4000mil i skrivande stund. Mvh:Ronnie P.s Tack för alla era svar! Men skriv gärna mer om era upplevelser samt synpunkter. D.s |
|
| Inne på att installera en Quaife och då med Birds "utbytesprogram". Något billigare hoppas jag komma undan men det är inte mer än ett par tusenlappar. Frågan nu är vem man anlitar för att skicka tillbaka klumpen med? Slog fram lite snabbt på DHLs hemsida, de ville ha 7-8000 kr. haha, inte aktuellt. Birds själva offererar GBP 68+VAT i frakt så runt en tusing räknar jag med att landa på, men hur.. Inte var dag man skickar järnklumpar runt EU. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.