|
|
|
|---|---|
|
Halloj! Jag var inne på en verkstad idag för att byta mina framdäck på min 325i E46. När han på verkstaden hade hissat upp bilen kom han fram till mig och sa att de undre bussningarna på länkarmarna fram är helt slut och behöver bytas snarast. Han sa att han kände att något var konstigt med bilen bara efter att han hade kört den 20 meter från parkeringen in i verkstaden. Enligt honom så skulle bilen vara helt lealös och slapp i styrningen vid inbromsningar och det berodde då på att bussningarna var helt slut. Det jag tycker är konstigt är att jag inte känner något av det själv. Det jag har känt är att styrningen är lite slapp vid inbromsningar från ca 180.. Dessutom nämndes det inget om att detta var ett problem på besiktningen för en månad sedan. Det jag undrar är: Hur akut kan det vara om jag knappt märker det? På honom verkade det som att jag knappt skulle köra med bilen förrän dom var bytta. Och om jag måste byta dom: Är det svårt att byta själv? Varifrån ska jag köpa delarna om jag vill ha bra kvalitet till bra pris? Tackar! | |
| Är det säkert att det är just bussningarna till länkarmarna som är utslitna eller kan det vara något annat? Typ spindelleder eller styrleder eller allt vad det heter! | |
|
Om du hissar upp bilen och rycker i framhjulen, syns det tydligt om de bakre bussningarna glappar. Bussningarna går rätt enkelt och billigt att byta utan att demontera hela klabbet fram. Kolla youtube. Rekkomenderar Meyles extra Heavy Duty på Schmiedmann. OBS! Kan vara värt att göra en hjulinställning efter jobb i framvagnen. /Janne Surf Or Die!!! |
|
|
Jag köpte ett komplett kit från clausautoparts.se för väldigt bra pris, och då köpte jag den förstärkta modellen som egentligen är till M-sport II-chassit. Bärarmarna var tillverkade av Febi. Delarna passade rakt av trots att min bil inte hade MII-chassit från början, enda skillnaden blir att castervinkeln ändras ca 1 grad vilket skall göra att bilen styr in lite mer "rappt" än tidigare om/när man kör lite mer inspirerat. I mitt fall var det lite vibrationer i däcken och vid inbromsning, men verkstaden kunde inte finna några glapp alls i framvagnen. Efter bytet och hjulinställning (skall alltid göras efter dylika jobb där du lossar framvagnsdelar!) försvann vibrationerna helt och bilen känns mycket mer tight - nästan som en gokart igen! :) Bytte iofs främre bärarmsbussningarna i bakvagnen innan hjulinställningen och det gjorde jag själv. Troligen var de olika bussningarna/lederna lite slitna och tillsammans gav de problem, trots att ingen av dem föreföll direkt dålig vid inspektion. Jag lät verkstaden byta delarna... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Okej tack för svaren! Jag fick ett pris från en verkstad som skulle ta 1900 för byte av de bakre bussningarna. Är det ett bra pris? Är det värt att byta de främre bussningarna samtidigt? MVH Emil |
|
|
Hur mycket av priset var arbete och hur mycket var materialkostnad? De främre bussningarna (om du menar inre och yttre spindellederna) går inte att byta löst utan man byter hela bärarmarna. Enklast är att köpa bärarmar där bakre bussningen redan är påpressad, då sparar du in en hel del (dyr) verkstadstid. Med sådana är det "bara" att lossa de gamla bärarmarna och sedan skruva dit de nya. Glöm inte att göra hjulinställning efter bytet bara! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Okej. Jag vet inte vad som var material, jag glömde fråga det. Men jag kollade snabbt på mekonomen och då kostade 2 st 956kr så det är kanske hälften/hälften. Han sa att man inte kan se om de främre bussningarna var slitna förrän man skruvat isär för bytet av de bakre.. Okej så om man köper ett helt sånt bärarmskit med bakre bussningar på så sitter det nya främre bussningar där på också? Var det sånt kit du köpte till din bil? Vad kostade det och vad kostade monteringen på verkstad i såna fall? Mvh Emil |
|
|
Jag köpte mitt kit från Claus-autoparts.se och du kan kika själv på hans hemsida vad de kostar. Jag köpte det förstärkta kittet för M-sport II-chassi och det passade rakt av på min bil utan MII-chassi. På det kitet satt bussningarna påpressade men jag vet inte om det gör det på "standardchassi-kitet", du får fråga honom. Jag har för mig att det kostade ungefär 2000kr för själva bytet och då byttes även krängningshämmarstagen och styrstag plus damasker till de senare, samt han justerade även in handbromsen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Okej, jag hittade det kitet du pratade om där och det kostade 3395kr (jag har M-chassit på min bil). Om man lägger på 2000 för montering och 1000 för en hjulinställning är jag ju uppe i 6400kr och det känns mycket. Jag ska troligtvis sälja bilen snart också så är inte så jättesugen på att byta massa delar nu.. Är det någon som vet om det gör något om jag inte skulle byta dessa bussningar snart? Kan det vara något som går sönder pga detta eller blir skevt eller liknande? Vad jag har förstått skulle ett byte medföra att styrningen blir lite skarpare och att bilen blir lite stabilare under inbromsning. Stämmer detta? Mvh Emil |
|
|
Skiljer ungefär en grad i castervinkel, så det stämmer nog. Märkte ingen jätteskillnad - största skillnaden var nog slitna delar kontra nytt... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.