|
|
|
|---|---|
| Jag har ett problem när jag bromsar får jag skakningar i ratten, men bara när jag bromsar. det sitter nya skivor fram och klossar plus ett nytt ok, vad kan vara fel? | |
|
Gjorde du rent ordentligt när du monterade dom nya skivorna och beläggen? Jag fick nåt skräp när jag bytte på en 9000 som resulterade i skakningar. Det satt bakom ena belägget så bromsverkan vart sned. Prova montera ner och gör rent igen. |
|
| Det var en bilverkstad som gjorde jobbet. Men det kan vara en bra ide att göra. | |
|
Byttes bara ena oket? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ja det ena byttes bara. |
|
|
Om bromsarna är som de ska kan det vara de bakre länkarmsbussningarna som behöver bytas(de som fäster in mot cupén) Som nån ovan skrev är det oerhört viktigt att det blir ordentligt rengjort överallt innan återmontering, har fått för mig att BMW är känsligare än andra märken på den punkten. Svårt att veta dock när jobbet var bortlämnat. |
|
|
Kör en sväng och bromsa lite tills det börjar vibrera och stanna då rätt omgående och känn hur varma skivorna är på respektive sida. Är ena sidan märkbart varmare har du kärvande broms (troligen oket isåfall eftersom allt är nybytt). Med tanke på att oket byttes på ena sidan, kontrollera noga den andra mht temperaturen. BMW- bilar är helt riktigt känsligare än många andra bilar för små glapp i hjulupphängningen. Det räcker med att en eller flera bussningar/länkar är lite slitna för att de tillsammans skall ge vibrationer för minsta problem. Jag bytte bland annat bärarmarna med bussningar på min E46:a i höstas och innan dess var det en del småvibrationer med mina slitna Nokiandäck (225/55-16). Efter bytet av bärarmarna och pendelstagen är de helt vibrationsfria. När verkstaden först kände på alla bussningar och leder kunde de inte finna några glapp alls, troligen var det över lag lite småslitet och dessa slitage tillsammans gav "problem". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Åkte till en mekaniker och han provkörde den, han sa att det nog var skivorna som va skeva, men sen så fick jag ett bra att veta vid senaste besiktning att en bustning i framvagnen. | |
|
Då skulle jag helt klart byta bussningarna. Iofs är det ju lätt att göra kontrollen av temperaturen på skivorna som jag skrev ovan för att kolla att det inte är oket som kärvar... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hade exakt samma symptom på min e46 för några år sedan samt fick på det årets besiktning samma bra-att-veta. Bytte omgående de redan nämnda bussningarna och vips blev bilen perfekt igen. Till e46 finns det en Heavy Duty variant från Meyle som gör bra grejor, kanske finns det även till e36. Kanske är det rent av samma bussning. Jag köpte mina sådana hos Schmiedmann. Bra pris, snabb leverans. Börja där, och om bilen har originalbussningarna kvar är det nog dags för nya bussningar lite varstans om du vill bibehålla den fina väghållningen och känslan. Niklas Fransosen |
|
| När jag körde till jobbet inatt testade jag bromsarna rejält, bromsar jag hårt vibrerar det knappt inget ting, men bromsar jag mjukt så vibrerar det rejält. får ta en en funderar på att bytta bustningarna då. | |
|
Att dom inte vibrerar nåt vid hård inbromsning beror på att då förskjuts dom omedelbart den lilla bit som glappar och du känner inget. Felet finns där ändå. Det var precis så min uppförde sig! Man lurar bara sig själv, felet är inte borta eller kommer att försvinna, det blir värre. Kan kännas som sura pengar men du kommer att märka skillnad efter bytet, inte bara vid inbromsning utan hela tiden. Eftersom bussningarna successivt blir sämre så märker du det inte och vänjer dig vid den slappare stilen. Det blir som det var tänkt från fabrik :-) Niklas Fransosen |
|
| Har haft bilen upplyft, ena busning va helt slut och båda skivorna va skeva. Så det blir att bytta detta. Tack för all hjälp! | |
|
Ett tips är att byta bussningarna först, det kan räcka. Om det bara skakar när du bromsar lätt men inte skakar när du bromsar hårt kan inte skivorna vara skeva. Hade samma skak vid lätt inbromsning, bytte de bakre bussningarna på främre länkarmarna till powerflex och nu är bilen som ny vid inbromsning. Vi hade skeva/värmeslagna skivor på vår lånebil på firman pga ett kasst bromsok som överhettat skivorna (535:a) och det skakade utav bara HELVETE oavsett hur hårt eller löst man bromsade. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.