AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.111

Hur fylla på och kontrollera oljenivå för automatlåda 325d E91 -08.

pa
3
patchman
520i sedan -90
Har upptäckt ett läckage vid packningen till tåget under automatlådan och har tänkt att byta packning samt rengöra tråget (med inbyggt filter) i en ultraljudstvätt vi har på jobbet. Känner att jag inte vill byta tråget om det inte är absolut nödvändigt.
Jag har ännu inte kontrolldragis skruven till tråget så detta skall jag med prova först men oavsett vad lösningen blir så vill jag kontrollera nivån och fylla på vid behov.
Problemet jag har är att jag inte lyckats finna vinformation om var jag fyller på olja, hur mycket som skall gå åt och det viktigaste av allt hur jag skall kontrollera nivån.

Mvh Patchman
Da
135
Daniel_80
325ci -02
Kollar du lite längre ner på denna sidan, så finns det instruktioner för att fylla på oljan. "Level check/Top up the oil in an automatic transmission"

Länk

Enligt instruktionerna så ska bilen kopplas in till dator (BMW DIS) för att läsa av nivån efteråt, vet dock inte om detta är nödvändigt, tror att du kan hitta information eller en guide på Länk

Sn
50
Snåljåpen
320dA Touring -08
Oljan byts underifrån (pumpas in) så det där med att toppa vid behov kan du nog glömma om du inte har massa tid till övers...
pa
3
patchman
520i sedan -90
Tack för informationen, tror inte jag vill kolla med instrument. Men jag hittade information om att man kan fylla på, starta motorn med neutral i, låta oljan rinna ut tills dess att den är 37 grader och då skruva dit pluggen. Tydligen viktigt att inte överskrida 40 grader och underskrida 30 då detta ger en viss nivå då oljan expanderar vid temperaturökningen.

Tack för svaren, jag får se hur det går.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.