|
|
|
|---|---|
|
Går i lite funderingar runt denna lilla plåt cabben. Verka finnas en del fina objekt där ute och de ligger ändå rätt hyfsat i pris. Det har startat lite av en cabbe trend bland min vänner och som i sin tur har startat mitt sug också. Skulle gärna ta del av alla era erfarenheter av dessa bilar. Har snokat lite på utlänska MB forum men lite svårt att bilde en uppfattning när ståndpunkten är att mercedes är världens bästa bil och där med är argumentet slut haha. Många snackar för 320 är det klart bästa valet just för motorljud, botten vrid, och utrustning. Men att köra en bil med kompressor är ändå något speciellt plus att med enkla elektroniska medel så snuddar du nästan på 240hk vilket också gör den betydligt kraftigare än 320. Så hör gärna på om ni har kört en chipad vs standard Hur är dessa bilar att leva med för övrigt. Så som reservdelar. Hur funkar den på vintern? | |
|
Hej! Har haft en SLK 230Komp. Manuell vilket kändes sådär. Inte samma känsla som Bmw men ändå exakt och klickig. Var tvungen att pressas för att vara underhållande. I grunden Mercedes av gamla skolan med tung och trygg känsla i höga hastigheter. Just ja, styrningen är exakt men med vag vägkänsla. Tråkigt avgasljud (original). Grym allroundbil med ombonad kupé! Kolla cabfällningen ordentligt, många microkontakter som kan strula! |
|
|
Du råkar inte ha kört en Z3 med 2,8 liters motorn och kan göra en jämförelse rent motormässigt. Min budget ligger strax under 100k just nu och det bör vara en bil med allroundbil kapacitet OCH inte är en volvo C70 haha. Så står lite inför valet om man nu ska hålla i pengarna och skaffa sig en Z4 3,0 i vinter. Z4 coupe är bland det snyggaste jag har sätt på länge. Ingen cabbe men i det fallet gör det inget haha. Tycker om allt på SLK förutom mitt konsolen. Sen gör bilen sig ett lyft 2004 för att inte nämna den senaste SLK som verkligen är huvudet på spiket :) Om man ändå kunde leva med lån för då hade det inte varit så svårt att slå till. |
|
|
I en cab är motor/avgasljudet mycket viktigt och Mercedes 4-cyl bilar låter fördjävligt. |
|
|
320 helt klart. En cab behöver inte gå fort, det räcker att den låter så. ------- //Lövet |
|
|
Jag har noll koll på dessa motorer. DOck har jag alltid gått på "desto större motor desto roligare på vägen", om man jämför samma bilmodell. Det man inte har i kalsongerna får man ha i garaget; jag hade kört på 320 alla dagar i veckan. |
|
|
Ja ni har säkert helt rätt på den biten. Är verkligen kompressorn så diskret på dessa motorer? Tycker att det borde skapa någon from av rått ljud när den börja arbeta. Kanske inte med org luftburk men något seriöst eftermarknadskit borde finnas när jag ändå hade tänkte chipa. Sen blir det säkert lite en paradox där för skaffar man samma kit till 320 så börja den säkert låta som om den äter småbarn till frukost också. Nä hur man än kommer runt det så är nog 320 bättre. |
|
|
Kompressorn ändrar inte på faktumet att grundljudet i den fyrcylindriga motorn är surrigt, bullrigt och trist. ------- //Lövet |
|
| 320 - inget snack. Bra motor, inte världens mest spännande men med ett ganska trevligt, dovt orrande vid gas och med få svagheter. Puttrar på lääääänge rätt servad och sätter hyfsad skjuts på en SLK. | |
|
Har tyvärr inte provkört just z3 2.8 men måste spontant avråda allmänt från 230K om du förväntar dig något av härligt motorljud. Som beskrivet av någon annan så är den just surrig och ettrig utan att vara racervass i ljudet. De har fått till ljudet mkt bättre på de nya (180K bl.a.). Föreslår enligt nedan: Komfortmässigt - SLK (glidarversion 320) Ljudmässigt - Z3 eller om möjligt Z4 (enligt mig även designmässigt) Körmässigt - Boxster Med vänlig hälsning, Thomas |
|
|
Har tyvärr inte provkört just z3 2.8 men måste spontant avråda allmänt från 230K om du förväntar dig något av härligt motorljud. Som beskrivet av någon annan så är den just surrig och ettrig utan att vara racervass i ljudet. De har fått till ljudet mkt bättre på de nya (180K bl.a.). Föreslår enligt nedan: Komfortmässigt - SLK (glidarversion 320) Ljudmässigt - Z4 (enligt mig även designmässigt) Körmässigt - Boxster Med vänlig hälsning, Thomas |
|
|
Jag har en SLK 230 med AMG sportavgas som låter dovt på tomgång, inte så mycket i låg fart och ylar rått vid fullgas. Men jag tycker ju att i princip alla cabbar är glidarbilar och då passar nog en 320 med automat bäst, har inte kört nån dock. Vad gäller effekthöjningen i en kompressormatad SLK så byter man kompressordrivhjulet till ett mindre så att varvtalet blir högre. Har läst skilda bud på om omprogrammering behövs eller ej. 230 Kompressor efter faceliften 2000 har en bättre placering på LMM som ger bättre gång. Efter faceliften finns även antisladd och inte bara antispinn. Farthållare finns bara på automaten innan faceliften. Taket har ju nämnts tidigare. Kör snett över en trottoaruppfart så att karossen flexar och prova sen taket några gånger. Mitt framför vindrutetorkarna sitter en dränering som brukar sättas igen av multnande löv med följd att vatten svämmar över vid regn och läcker in genom kupéfläkten bakom handskfacket. Lukta och känn på golvmattan vid passagerarens fötter. Kolla även att dräneringen i reservhjulsbaljan fungerar, i närheten sitter styrningen till taket. Båda dräneringarna är relativt enkla att fixa. Jag rekommenderar en facelift-bil som ser modernare ut än de äldre (om de inte har AMG-paket förstås). Ska du lägga nästan 100 000 på en 230/320 ska den vara riktigt fin. 60-80 000 är mer rimligt (kolla priserna i Tyskland). Lägger du till drygt 50 000 på din budget kan du få en SLK32 som går som ett skott eller en R171 med 272 hk som har större bagageutrymme (men ser tråkigare ut i mina ögon). Totalt sett är det väldigt hög kvalitet på R170. |
|
|
Måste säga stort tack till dig tur-ture. Väldigt bra o intressant info om just SLK. Hade SLK32 AMG funnits manuell hade jag slängt mig efter den. Jag känner mig så passa att manuell är min grej helt enkelt. Jag sitter just nu på mina händer så jag inte gör något förhastat i det fina vädret. har dock inte kunnat låta bli att provköra lite bilar. Senas en 130i M-sport kombi. Bilen var för högt prissatt och försäljan kastade nyklarna efter mig så varför inte. Ville mest bara känna på hur den stora sexan är med sina 265hk. den finns ju i Z4 också så kunde inte låta bli. Kan bara säga att den får ju klart godkänt betyg :D Hör fortfarande tomgångsljudet morrande när jag tänker tillbaka, och det blir ju bara bättre under belastning. Har en bevakning på blocket så ingen SLK undgår mig. Har desutom lagt märke till SLK280 som ligger i rätt nåbar ekonomiskt plus de ser ju klart bättre ut både in och utvändigt. |
|
|
Har varit o tittat på en SLK 320 nu 2002, tyvärr automatare men jag fick ändå känna lite på bilen. Den hade inte riktigt pricken över I men rätt prisvärd om man jämför. Om man Blandar in Audi TT och jämför med SLK. Någon som har bra erfarenhet av dessa två olika bilarna? Tänker på en TT med följande utrustning som denna Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.