|
|
|
|---|---|
[vedder] |
Nu är motorerna lösa och det fattas i stort sett bara ork att lyfta i den nya 3,5 liters M30 motorn från en 91:as 535 i min lilla E28... Då märkte jag det skummaste... Motorfäästet går inte dit på avgassidan... eller går dit gör det ju - men de två bakersta gänghålen saknas på det nya blocket!?!? Någon som har bytt M30-motor till en nyare - och hur gjorde ni då med motorfästena?? jag hade för mig att det bara var att skruva dit de gamla fästena på den nya motorn... men ack så jag bedrog mig!? Otroligt tacksam för snabba svar.. M.v.h. Jonny Westin |
|
du behöver motorfästena från en 88 eller nyare 635csi...då infästningarna i blocket inte är samma som för den äldre m30 snurran, så du kan inte annvänd motor fästena från e28 heller. Vet du hur elen kopplas ihop? För du har tänkt att annvända den nyare/bättre motor styrningen,eller? MVH Pelle bmwcs/SYD 4605 |
|
[vedder] |
Allvarligt? Oj då... Så de motorfästena ska passa att skruva fast på blocket och sedan även passa mot kuddarna på min e28-motorbalk?? Så då får man jaga rätt på motorfästen till en sådan då =) tack för det... Jag kommer att köra med min gamla el, den som sitter i från början alltså. Så där blir det inget större problem. |
|
Fast det är inte såå allvarligt.. Ja, det ska funka med dom motorfästena ..men för att ge dig lite mera griller i huvudet...varför inte sattsa på att köra med den bättre motorstyrningen från m30-b35an? På e30...något, så finns där elscheman på dom olika kontakterna till motorns kabelhärva. MVH Pelle bmwcs/SYD 4605 |
|
[vedder] |
Hehehe... Jo visst skulle det vara något... men nu ska jag först och främst se till så att jag får I motorn i bilen och kan starta den med min gamla härva... Kommer jag så långt så är jag nöjd bara där... men man vet ju aldrig... Exakt vad är det som skiljer i styrningen då? Vad tjänar det till? Bara ett stabilare system eller bättre i andra avseenden??? Nej glöm att jag frågade... nu ska jag koncentrera mig på att få i klumpen först o främst. Om man kollar de där motorfästena i ETK:n så är det likadana motorfästen för E12:ans 525, 528, 528i M535i och E24:ans 628 CSI, 630 CS, 633 CSI och 635 CSI Nåväl... jag ska jaga reda på sådana så får jag se.. |
|
e24an fick den nyare m30b35 snuran på dom sista årsmodellerna, därav dom ändrade motorfästena. Vad som skiljer på spruten...det nyare m30b35 är lite mer utvecklat och mycket snabbare än det du annvänder. Jag har för mig att styrchippen är dubbelt så snabba än i det äldre sprutet + att det annvänder en lambada sond för justering iofs bara på lågvarav men ändå. men det kan bli en senare ombyggnd, eller hur... MVH Pelle bmwcs/SYD 4605 |
|
[vedder] |
Jo jag har ju grejerna som ligger runt hela gården... så en senare ombyggnation kan ju komma på tal någon gång? Just nu börjar skruvarinspirationen sakta men säkert dala... *s* |
|
Jo jag vet hur det är när det inte vill som man själv vill ;-) men det är bara att ta en pause och sen kasta sig över det igen...När jag kommer hem så kan jag maila över kopplings schema på elen till dig. MVH Pelle bmwcs/SYD 4605 |
|
|
Hur har det gått för dig med konverteringen? Jag är lite nyfiken på hur den modernaste versionen av hyvelbänken M30 hävdar sig mot den som satt i E28:orna. |
|
[vedder] |
Det var väl egentligen inga större problem. Jag behöll grenrör och insuget från den gamla motorn. Annars skulle de främre rören ha stupit ganska rejält mot torpeden där den övergår till golvet. Några mindre modifieringar krävdes om jag skulle ha kört med nya insuget så det sket jag i o körde med mitt gamla. Det enda problemet jag hade egentligen var det här med motorfästena. De gamla passar inte riktigt på den nya motorn då det fattas ett gängat hål i blocket. Och tvärsom så kunde jag inte köra med de nya motorfästena. Jag har ignorerat detta probel för snart (mycket snart) ska den gamla motorn i tillbaka =) men om man nu ville behålla motorn i så hade det varit jättelätt att fixa till en liten adapterplatta bakom motorfästet så man kunde köra med de gamla fästena. I övrigt så var det bara att kasta ner och skruva fast. Ett otroligt lättsamt arbete egentligen. Skulle jag komma på några andra svårigheter som jag har glömt så uppdaterar jag detta inlägg.. |
|
Jaha. Nu är jag inte bara nyfiken utan själv i behov av hjälp då jag skaffat en M30b35 motor som suttit i en 735 -87 och skall hissa ner den i min e28. Jag vill använda det nya sprutet då detta har större kanaler, men jag blir tvungen att använda min gamla styrbox. Hur ska jag koppla detta egentligen? Kan jag flytta över min gamla gaspjällskontakt till det nya insugningsröret (det är fler pinnar på den nya..)? Luftmassemätaren från den nya motorn vore ju med "kul" att använda, går detta med den gamla motronicen? Är spridarna identiska så att dessa kan användas? Fler fallgropar? Jag vill som ni förstår använda så mycket av det nya som möjligt och kanske senare byta även styrbox när det finns tid och $$. Sedan är jag lite förvirrad angående motorfästena. Kan jag borra upp och gänga nytt hål i blocket eller blir det enklare med adapterplatta? Jag misstänker att 635 fästena kan vara svåra att få tag på. Jag har ingen möjlighet att laborera med fästen och elektronik vid bytet då jag lånar lokaler så allt måste fungera när det väl är dags. Tack för all input om ni nu orkat läsa så här långt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.