|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Så inga egna konstruktioner och förbättringar är tillåtna? | |
| Anser du att det är en förbättring så får du stå för det | |
| Det verkar ju funka enligt han som skrev det. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det mest kritiska problemet är löst (att varken luft kan komma in eller ut när tanklocket är på). På äldre bilar (innan lagstiftning) som tex min E30 323i -85 så ventilerades det ut vid sidan av tanken via en vanlig slang. Hålet i tanklocket motsvarar i princip detta. Nu kan man i lugn och ro felsöka problemet (med största sannolikhet en igensatt slang på ett svåråtkomligt ställe) och när man löst det kan man bara köpa ett nytt tanklock och man har en fullständigt korrekt lösning. |
|
Hej Vilket liv det blev då :) BMW Göran (för övrigt en erkänt bra BMW mekaniker) sade att kolkanistern behöver bytas. Upp till mig och mitt miljöintresse samt om jag vill lägga pengar på om jag ska göra det. Om jag ska följa lagen så ska ju kolfitret bytas. Att göra den åtgärd som nu gjordes må vara ett "fulknep" men han sade att det är inget som kommer påverka bilen eller dess funktion. Hålet är som sagt 2mm och på ovansidan av tanklocket så det syns inte ens. Jag hade bilen hos Göran för att fixa felet med airbaglampan samt kolla några andra saker bl a varför det pyser i tanklocket. Men byta filtret är något jag gör själv isåfall. Hålet i locket är tillfälligt, på hans rekommendation. Sedan så kanske jag tar ett par år på mig att fixa filtret för jag har andra prioriteringar på saker som jag ska fixa på bilen. |
|
|
Hej Gustaf Det är inga problem med att öppna denna kanister och byta ut innehållet och fixa till det eventuella stoppet. om du pp din mailadress till mig så kan jag säkert hitta en repanvisning som jag har någonstans till dig hur man går tillväga. /P |
|
|
Tack Per Du har PP. |
|
| Klickar upp denna tråd några år senare, Borras det rakt genom tanklocket från ovansidan, rakt ut? Det är inte från sidan eller något sådant va? | |
|
Hej, Vet inte vilken modell det handlar om, men om du söker en temporär fullösning räcker det i normala fall med att ta bort den packning som sitter i tanklocket och tätar mot påfyllningsstosen. /Lennart |
|
|
Hej Oj det var ett tag sedan jag skapade den här tråden :) Göran borrade ett 2mm hål rätt igenom tanklocket om jag minns korrekt. Det löste mitt problem. Har för mig det var borrat ovanifrån. Har tyvärr inte kvar bilen, men körde två år efter ingreppet och problemet försvann. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.