AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.914

Hur byta bilens mätare?

wi
28
wildcard
Bmw Z3 2.0 -00
Jag fick äntligen tummen ur och bytte ut min italienska instruktionsbok mot en svensk. Det var bra läsning och givande att få gå igenom bilens utrustning. En sak som slog mig var mätarna under stereon, min bok hade bla en klocka för bensinförbrukningen vilket jag saknar på min Z3 2.0 -00. Är det ett stort jobb att skaffa sig? Jag har idag en analog klocka och min ASC knapp där. Kan för övrigt inte lista ut när den är på/avslagen, några tips?
Tack.
De
607
Decoy_81

530ia MT -07 Carbon-Schwarz
330ia MT -04 Black Sapphire
Ang. Asc-knappen så börjar ett utropstecken lysa i instrumentpanelen när den är avslagen. Är så på min 325:a iallafall.
Bu
230
Bugbear
BMW Z3 Roadster - 00
wildcard, jag har också en z3 2,0-00 :). Det du menar är färddator, vilket min bil har. Den sitter på samma plats som den analoga klockan gör på facelift modellen och har inget med ASC knappen att göra. Tror att boken visar bild på den äldre modellen. Färddatorn visar klocka, utetemp med halkvarning, bensinförbrukning, genomsnittshastighet och räckvidd. Man bläddrar mellan funktionerna med knappen på blinkersspaken. Pris på realoem.com 193 $, men tror att blinkersspak och utegivare tillkommer.
wi
28
wildcard
Bmw Z3 2.0 -00
Bugbear: Ok. Jag är med på att ASC knappen inte har med det att göra men det kändes som att den satt på en plats där jag kunde haft färddator. Färddatorn innehåller en del saker man skulle vilja ha. Jag ska forska vidare :)
Bu
230
Bugbear
BMW Z3 Roadster - 00
Är bara kablar och kontakter där tror jag inte det är så svårt att installera. Z3 an verkar vara förberedd för det mesta i utrustningsväg. Funderar själv på att montera larm i min och har hittat kontakterna för siren och motorhuv. Kolla begagnade grejer på bildelsbasen.se
wi
28
wildcard
Bmw Z3 2.0 -00
Jag ska kolla beg marknaden. De e drygt att inte ha alla instrument där. Jag har annars mkt utrustning. Elcab o den senaste faceliften tex utöver det allra vanligaste. Aja, tack för hjälpen!
wi
28
wildcard
Bmw Z3 2.0 -00
Använder den här tråden för att fråga er, någon som vet om den här fungerar i min Z3a? Länk
Bu
230
Bugbear
BMW Z3 Roadster - 00
Om bilen är förberedd för färddator dvs med rätt kabel framdragen , och om du sågar upp det befintliga hålet för klockan eller byter till en äldre mittkonsoll, monterar in en blinkersspak för färddator och monterar utetempgivare...så ser inte jag några problem med det hela...:)
wi
28
wildcard
Bmw Z3 2.0 -00
Okej :) Jag tänkte kanske att jag kunde utnyttja de oanvända platser jag har i mittlkonsollen. Får se hur jag gör :)
Bu
230
Bugbear
BMW Z3 Roadster - 00
Okej...du har tänkt montera den där ac eller stolsvärme knapparna sitter?. Men kolla först om kabel finns bak mittkonsollen, annars blir det svårt.. Jag hade nog försökt få tag i rätt färddator som passar där klockan sitter. Låt oss få veta om du hittar kontakten...lycka till :).
wi
28
wildcard
Bmw Z3 2.0 -00
Jag tycker det finns plats för tre analoga klockor så att säga, el sex smalare knappar. 2/3 tas upp av en analog klocka, AC och ASC delar sen på en lika stor yta.
Fick nyligen veta att ABSen måste bytas och att en lambasond get sig. Så det först! :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.