|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
+1 på Mats. En gång V8 alltid V8 och grunddraget som många pratar om på diesel finns ju där i en V8 tycker jag. Man gasar lite lugnt på 4:ans växel eller så dvs mellan 2000-3000 varv och vips så är har man en olaglig fart på 90 vägen. Gör man en kickdown på 90 väg så är man uppe i 130-140+ minst innan man passerar den andra bilen.... |
|
|
Om inte bränslekostnaden inte hidrar köpet av V8 bensin, skall man naturligtvis göra det! Annars köper man en +300hk diesel :) |
|
|
Rastapopolous: Jag har ett bättre förslag än att kasta skit än hit och än dit på en bensin eller diesel. Åk och provkör en diesel med den motor du vill ha och en bensinare och fråga dig vilken du gillar mest. Är inte det enklare? :) Reparationskostnaderna kan bli höga ändå på vilken som helst. Nästan 90% av alla fel på en modern BMW är elektronikrelaterade och inte maskinrelaterade som många tycks tro. Under 40.000 mils körning så lär du nog behöva byta ventilkåps- topplockspackningar och avgasrör minst en gång ändå, jämfört med allt annat du behöver byta. Att spekulera i reparationskostnader som ligger 10 år in i framtiden, eller 20, hur relevant är det? |
|
| För övrigt tycker jag qscages inlägg var insiktsfullt. | |
| För övrigt tycker jag qscages inlägg var insiktsfullt. | |
|
Till AlexanderK: - här är ingen som kastar skit - i alla fall inte innan ditt inlägg. Frågan in min tråd var: "kan man tro att ägarkostnaderna avs service och reparation är större på en sexa diesel än en bensin?" - alltså spekulativ i sin natur mht reparationer och därmed söker jag empirisk kunskap från detta kompetenta forum. Till AlexanderK: "Åk och provkör" - Tråden handlar om presumtiv ägarkostnad. Till AlexanderK: "Att spekulera i reparationskostnader...": - Har du problem med spekulativa frågor är du mer än välkommen att sluta läsa och därmed kommentera min tråd när du noterat en spekulativ frågeställning, som te'x det första inlägget i tråden ( - för du läste väl grundfrågan ). Hur eller hur har jag en "spekulativ hypotes" baserad på AlexandraK's förmodat gediget faktabaserade kommentar att "nästan" 90% av alla moderna BMW's fel är elektronikrelaterade : Ponera att om 90% av alla elektronikfel AlexandraK pratar om har med diesel-elektroniksystemet att göra.. då är ~81% av BMW's fel diesel-relaterade på moderna BMW's... - isf borde detta synas i forumsvaren på ursprungsfrågan... och det är precis sådana emperi jag är ute efter på detta utmärkta fora..! Det blir en bra input som riskfaktor i mitt kommande bilköp - att senare balansera mot te'x körglädje men det är en annan fråga. För övrigt tycker jag att alla andras inlägg var insiktsfulla. |
|
|
Jag har inte läst om några större bekymmer vad gäller de nyare dieslarna. Har sjölv ägt två hitills och kört totalt mer än 10kmil utan några problem. Visst, några få bilar har haft problem med kamkedjan men sett till det stora perspektivet lär det vara elektroniska komponenter som förr eller senare lär gå sönder. Adaptivt chassie, keyless go, elstyrda bakluckor mm...prylar som dessa exempel lär fallera långt innan motor och drivlina ger upp under förutsättning att man kör som folk och servar bilen som den skall. |
|
| Mig veterligen har bensinarna haft sin beskärda del med problem såsom ojämn gång och liknande som man har svårt att bli av med. Ägarna tankar särskild bensin ibland, kör på ett visst sätt etc för att slippa upprepning. Men om vi nu ska spekulera så torde en bensinbil, särskilt en fyra, bli billigare över tid om inget går sönder. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.