AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
16.311

Diesel eller bensin av 2011 års modell

Sida 2 av 3
Angående V8a, det beror så klart på vilken årsmodell man köper i så fall.

Att de är mastodontdyra att äga är mest fördomar eller okunskap, åtminstone om man inte kör mer än ca 1200 mil / år som du skriver om. Folk tror alltid att man skämtar men det gör vi inte. :-)

Räkna med ca 9000 - 10 000 kr / extra bränslekostnad/år jämfört med liten bensinare så blir du inte besviken.

Men generellt har inköps priserna fullständigt rasat pga eco/miljöbilstrenden, dvs det går att fynda rejält. Dvs inköpspriset blir sannolikt ofta lägre än de alternativ du tittar på.

Underhållet inget större skillnad. Det som kan bli dyrare är försäkring och fordonsskatt men det är ju enkelt att kolla upp. Är du över 40 och bor i Karlskrona bör inte försäkringen vara någon tyngre post alls.

Några extra tändstift och några liter olja extra vid servicarna är tex en mycket liten extra kostnad i sammanhanget. Speciellt om du hittar en vettig verkstad eller fixar en del själv.

V8a motorerna utan turbo är generellt mycket stabila konstruktioner, vintern inget som helst problem heller. Med stor sannolikhet lägre underhållskostnad än bensinar och dieslar med turbo sett till motorns livstid.

Men poängen är att du får njuta av en riktig motor, ja, det är skillnad. Då får liknande vrid som dieslarna vid låga varv och bensinarens spets på höga varv.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Köp en 3år gammal 7-serie till priset av en ny 3serie och njut varje gång du kör den;-)
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
"Hur ser "prisraskurvan" ut - inbillar mig att den planar ut vid ca 3 år så är är bäst "bang for the buck" som vi säger i blekinge"

Finns ingen vanlig konsumentbil som "planar ut" i värde efter varken 1 eller 5 eller 7 år. 99.9% av bilparken har nästan exakt en värdehalvering på ~3.5år (ge och ta 6 mån), iaf på bilar värda mer än 30 tkr.

Det där med "planar ut" och dylikt är bara skrönor från folk som inte har koll.. Ska du ha bilen i 3.5 år? Halva värdet kvar. I 7 år? 25% kvar av nuvarande värde. Ge och ta 10-20 tkr beroende på vilken (o)tur du har den dagen du säljer..

Då blir det enkelt att räkna på om du har råd med värdeminskningen.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Planerar man att ha bilen 15-20 år som det talas om skulle jag kalkylera med restvärde 0kr. Inget annat.

-------
//Lövet
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Köpte min förra A6 -12 när den var 9mån gammal nästan 100' billigare än listpris. Sålde den efter 6 månader och 1500mil med en förlust på 2'.
Ja skulle aldrig köpa helt nytt. max 1 år och max 1500mil är ändå nästan nytt i min värld. Du "sparar" 20-25% mot listpris.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
By the way...min nuvarande bil har tappat >60% mot listpris på drygt 2 år!
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Jaha så det skall barnsligheter som att kalla folk "dieselhatare" istället för att ta en konstruktiv diskussion det var tråkigt för jag tror alternativet hade varit mycket bättre.

Självklart behöver man inte spara en enda krona för att välja en diesel men eftersom det var just driftkostnaderna som diskuterades trodde jag det var relevant. Hade någon fallit pladask för en BMW med dieselsexa och struntat i kostnaderna hade denne knappast startat en tråd på Autopower om ämnet?

För övrigt kan det vara värt att nämna att 325i med N53 har direktinsprutning och att där finns komponenter som kan krångla och kosta en slant även jämfört med t.ex en äldre 325i med N52. Däremot så är en dieselpump, turbo, partikelfilter med mera fortfarande i en annan prisklass att reparera vågar jag påstå.

En 325i N52 av årsmodell 2007 bör dock ha mindre som kan krångla och kosta i längden än en 325i N53 av årsmodell 2011, och bägge bör ha mindre som kan krångla i längden än en 325d oavsett årsmodell 2007 eller 2011. Sedan kan man dra debatten om diesel vs Bensin hur långt som helst.

//Bjersér
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Nu framstod jag som lite väl tjurig ovan och det var absolut inte min mening men jag tyckte att det var onödigt att dra de slutsatserna som andra gjorde. Jag påstod varken att dieselmotorer är skräp eller att de måste innebära en besparing för att vara värda att köpas.

Det enda jag skrev var att en dieselbil riskerar att bli dyrare att äga i framtiden än vad de är idag både generellt men även jämfört med en bensinmotor på grund av exempelvis priset på drivmedlet. Om jag hade stått i begrepp att köpa en dieselbil hade jag varit intresserad av det ämnet!

//Bjersér
Det är en intressant tråd.

Väldigt många är säkert intresserade av att veta ungefär hur dyrt diesel ägande är i ett längre perspektiv, om man behåller bilen i säg 10 år eller när man köper en begagnad?

Det är ju klart intressant om det är så att bränslebesparingarna med diesel jämfört med bensin i många fall äts upp av ökade underhållskostnader?

gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Jag skulle aldrig köpa en diesel om jag kör 100 mil per månad. Då ska man ju ha en rolig rak bensinsexa eller möjligtvis en V8:a för att samtidigt få lite skojigt ljud och känsla. Alt en jätte diesel typ 335d men då blir ju kanske inköp och ägarkostnaderna betydligt högre. Jag har Diesel som tjänstebil men det är ju för att man kör kanske 400 mil per månad och kör långkörningar, då är det mer ekonomiskt.

We
159
Weelie
435D GC-15
Varför skulle en dieselmotor ha högre kostnader än en bensin?
En motor som i alla lägen varvar ca. 1000 varv mindre i samma fart som en bensinmotor skulle jag påstå ha längre livslängd och därmed lägre kostnader.
Köp en dieselsexa och byt olja o filter varje 1500 mil så har du en motor som lätt går 40000 mil utan problem. Och med en sexa har du också garanterat körglädje.

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Måste faktiskt hålla med om att det är större risker med moderna dieselmotorer än dito bensin. För 20år sen tog man ut 50hk/liter....nu närmar man sig 120hk/lit.
Den varvar förvisson mindre än bensinarna, men allt runtomkring (pumpen, spridarna turbon) har överdjävligt små toleranser, och om bränslet inte är helt klockrent, så blir det problem. Dom är även känsligare när det gäller svavel i bränslet.
En besinmotor utan turbo som är rätt underhållen går minst lika långt som en diesel.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Man ska komma ihåg att turbo är standard idag på de flesta av bmws bensinmotorer också, så just det argumentet känns ju inte så relevant.

Sen om man ser på de fem senaste åren så är det väl främst bensinsexorna utan turbo som varit problembarnet.

Men kör man väldigt lite så minskar ju helt klart de ekonomiska fördelarna med diesel.

Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Weelie: Det som går sönder på dieselbilar har väldigt lite med varvtal att göra.

-------
//Lövet
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
By the way....vilken motor som helst (diesel eller bensin) kommer gå minst 40000mil om man byter oljan regelbundet och inte tokkör.

Ok -
Mycket intressanta åsikter och ett tag kände jag pest eller kolera men jag skall nog se det som vanilj eller grädde - för visst är det så att BMW's 6-or tillhör gräddan av motorer oavsett.
Som nån ovan skrev så kikade jag lite snabbt på V8 för skoj skull och det var väldigt mycket bil man fick för pengen i begagnad 7-serie...

Av tråden hittils så känns det lite som slumpen om bensin eller diesel blir billigast i längden, dock minskar oddsen för diesel om man inte kan nyttja bränsleprisfördelarna vid långkörning.

Det lutar år en N53'a om jag nu bara kan slå bort det där vansinnet med V8 ur tankarna..

Rastapopulus: Jag ber om ursäkt... ;-)

Postade av misstag lite exempel 550 objekt i denna tråd
Länk

Ta det lugnt, analysera och ut och provkör alla de modeller du finner intressanta.
Wo
70
Wowbagger
BMW 325i Touring - 06
Honda VFR750 F -88
Köp så stor och go motor som möjligt. Värdeminskningen på bilen är den största kostnaden.
Visa användare
301
Fredrik1971
BMW iX3 M Sport -23 (2023-tbd)
Intressant tråd. Vad är det som gör att du fastnat för just en 2011? Har den årgången några särskilda egenskaper jämfört med en 2010?
Jag fastnade för en 2011 efter att tittat på en del annonser, framför allt på tyska sidor då jag fuderar på att köpa bilen där.
Jag fick känslan att 2011 är en nästan ny bil men rasat i pris.
Jag kan lika gärna köpa en 2010 men då jag kör lite mil så tänkte jag att en nyare årsmodell med lite mer mil är en bättre affär för samma peng så att säga.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.