|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Howdy folks! Jag måste snart byta min gamla trotjänare från Stuttgart pga rost. Har snöat in på BMW och det blir en 2011 års modell som jag kommer att äga under lååång tid framöver för jag byter inte bort fungerande bilar (av nån anledning). är det smart att köpa en 2011 till somar/höst? - har det mesta initiala prisraset inträffat då tror ni - eller skall jag vänta in 2014? Jag velar kring motor - endera 325i som jag tycker är en fin motor men har provat lite diesel det sista och en sexa-diesel (325d alt 330d) verkar leverera massor. Fråga: kan man tro att ägarkostnaderna avs service och reparation är större på en sexa diesel än en bensin? Bränsleförbrukningen är inte så intressant då jag bara kör 100 mil i månaden. Tacksam för svar! | |
|
Dieselfilter, insprutning och turbo är tre felkällor du inte har på bensinaren. Tittar man på enbart reparationer tror jag bensinaren är en bättre affär men samtidigt kommer den dra mer drivmedel så kanske går det på ett ut. Köp motorn som du gillar, själv tycker jag 325d är en klart trevligare motor än 325i på grund av att den är starkare på alla varvtal man använder i vanlig trafik. ------- //Lövet |
|
|
dieselpump är det jag menar med "insprutning" ovan. ------- //Lövet |
|
|
Intressant att läsa att bränslebesparingarna en diesel ger riskerar ätas upp av ökade reparationskostnader (jämfört med en bensinare). Man lär sig mycket här på forumet (jag har noll erfarenhet av dieslar.) |
|
|
Oki- Så jag som gillar förutsägbara kostnader kanske skall hålla mig till bensinmotor då. Insprutning & turbo låter som i alla fall SEK 20k reparationer... Som person tycker jag det suger att tanka, men unnar mig den där varmkorven för en 10:a under tidan (ja- det lättar upp), dock vill jag säga att reparera trasiga delar på verkstad suger ännu mer... Detta resonemang stärker aktien för 325i - men visst tror jag som Lövet skriver att dieselen lämnar mer glädje i normal körning... Fast... - driver jag detta resonemang vidare med reparationskostnader för turbo så är väl en sexa dyrare att fixa än en fyra, och BMW dyrare än Toyota som är väldigt driftsäkra.. och Yaris utan options med nybilsgaranti är ju bara strax över 100k..... men vart tog det roliga vägen.. suck |
|
|
BMW-bensinarna är ju rätt snåla de med, och så låter de mycket bättre än dieslarna Min granne som bl.a. hyr ut minibussar har enbart bensinare numer, p.g.a. att dieslarna är för dyra att reparera. BMW CS #5206 |
|
|
Att man skippar en diesel pga reparationskostnaden va något nytt för mig. Hur ofta får man tex turboras på en nyare bil?? |
|
|
Om man ska äga bilen riktigt länge (vilket det låter som) så får sådant betydelse. Helt annan sak om man bara tänkt äga bilen 2-3 år. ------- //Lövet |
|
|
Jag kör ca: 40000 mil med mina bilar, och har alltid haft bensin, den senaste en 320i med 170Hk sugmotor och ca: 065L/mil, blandad körning. BMW CS #5206 |
|
|
Mer komponenter innebär mer som kan krångla är en faktor på en turbodiesel men man bör även fundera över skatt och bränslepriset på lång sikt. Att en liter diesel var flera kronor billigare än en liter bensin för några år sedan men 20öre dyrare per liter när jag tankade igår är en faktor, mycket tyder på att dieseln kommer att bli dyrare än bensinen i framtiden. Att en diesel släpper ut lite mindre koldioxid än motsvarande bensinmotor är också något som gjort den populär de senaste åren med olika förmåner, men fler och fler har fått upp ögonen för att en dieselmotor även släpper ut en hel lista med andra gifter du helt eller näst intill helt slipper med en bensinmotor. Det har höjt röster för både förbud mot att köra dieselbilar överhuvudtaget på vissa platser (Oslo till exempel, men ok inte så sannolikt) men även höjda skatter och avgifter. Jag tror inte du sparar något på en diesel över 1200mil idag och i framtiden ser det inte mer sannolikt ut. Jag vill inte låta tråkig men nästa gång du byter bil kanske vi har gått över till att köra elbil eller snåltrimmade 1000cc motorer med tre cylindrar och turbo? Sannolikheten för att hitta en rak sexa som treliters sugmotor blir mindre och mindre, köp en klassisk motor i form av 25i/30i medan du kan! ;) //Bjersér |
|
|
25i motorn är inte jag så imponerad av. En 330i är något helt annat men ska det vara 325i/325d så håller jag med Andreas att 325d är en trevligare pjäs. Hittar du en 330i till rätt pris men bra utrustning är det mitt råd. Måste det dock bli 325i skulle jag tänka en extra gång på dieseln. __________ Mvh Grelle |
|
|
Måste man spara pengar för att köra diesel då? Kan ju faktiskt vara så att man uppskattar karaktären. ------- //Lövet |
|
Verdi |
Bjerser är verkligen en dieselhatare. :-) Jag tror inte det skiljer så stora summor så välj den motor som du gillar bäst. Ska du ha den så länge så är det viktigt att du trivs med den. Båda har sina fördelar. diesel för den som kör lugnt och vill ha kraften lättillgänglig och bensin för den som gillar att varva och vara lite mer aktiv. Rekommenderar 330d/i över 325d/i om du ändå ska ha den så pass länge. |
|
Du har inte funderat på något annat än en 2011 och skaffa en F30 istället för en E90? Om man ska behålla bilen länge så ger det ju lite mer behållning att ha den fräschare modellen. __________ Mvh Grelle |
|
|
Varför inte en 335i som kombinerar dieselns fördelar vid låga varv och bensinmotorns spets? Startar utan problem på 2:an. Motorn skjuter snabbt och diskret upp bilen i fart redan vid moderat gadpådrag, och mycket snabbt något mer indiskret vid ordentligt gadpådrag. Skatt 2500 på n54 (dubbelturbo motorn), twinscrollmotorn är väl lite billigare och den kom väl 2011? Eftersom det är en speciell bil skulle jag tro att de tappar mindre i värde än 325i, vilka dock ligger rätt bra i pris, har dock inte sett så många 2011:or, men de kommer väl snart. Jag skulle nog varit rätt nöjd med en 325i också, för jag gillar att varva, på 335:an kan man sällan varva så mycket, då blir farten så hög. På papperet drar 325 mindre, men frågan om det blir så i praktiken då 325 behöver varvas mer vid aktiv körning. Har en vän som klagade på att hans 325 drog mer än hans tidigare 335i |
|
Verdi |
Grelle, Nu är ju inte jag trådstartaren men jag gissar att han har valt E90 just på grund av att många vill ha F30 istället. Skiljer nog en hel del i pris just därför. :-) Stockholm-1, Han ska ju inte köpa en ny och ska ha den jättelänge så dåligt andrahandsvärde är ju något han VILL ha. :-) 325i ligger mycket lägre än 335i. Tycker faktiskt just 325i ofta ligger väldigt lågt i pris så kanske det är bästa köpet om man står ut med att den kan upplevas som lite tunn på låga varv. |
|
BMW V8, både kraft och spets utan risk för turboras. Den största nackdelen är väl törsten i stadstrafik då den drar ungefär dubbelt så mycket jämfört med laglig motorvägstrafik. Åtminstone en automat, (0,9 motorväg versus 1,6-1,9 stad ungefär). Års snittet beror helt enkelt på hur mycket stadstrafik man kör. Fördel med lägre inköpspris på beg marknaden: Nu i eco/miljöbilstider så har priserna på bilar med V8a rasat. Säg att den snittar ca 0,5 liter extra per mil i snitt jämfört med de mindre bensin motorerna. 600 liter extra / år om man kör 1200 mil / år. Ca 9000 kr dyrare per år med V8a. Är det värt det? Problem solved ;-) |
|
| Slut jiddra nu.. Jeep Grand Cherokee SRT8 6,4 HEMI är det som gäller för TS ; ) | |
|
@Verdi mfl: Ja, men de 2011:or jag sett hos handlare med x>2000 mil har kostat ~295 000. Det är 2009-2010 som är billiga. Min 335 köpte jag för strax norr om 300 000, full med utr. De 325:or från 2011 som jag funderade på hade visserligen gått 2000 mil mindre, vilket man kan värdera till 60 000, men de hade också ca 100 000 kr mindre i utr definierad i nyproduktion. Uppskattar verkligen Navi nu när jag upplevt det och drag är skadeförebyggande i trånga parkeringssituationer;) |
|
|
Hej - tack för all input och jag skall försöka mig på att summera: F30 - visst snygg - men bäst för att den dumpar priset på en E9x F30 - håller priset bättre men jag skall inte sälja utan skrota om 15-20 år Hur ser "prisraskurvan" ut - inbillar mig att den planar ut vid ca 3 år så är är bäst "bang for the buck" som vi säger i blekinge Diesel har härlig effektkurva med sitt vrid (passar min måttliga körstil) men en massa dyra delar att laga under tidens gång Bensinturbos är onödiga för mänskligheten då de har dyra delar som kan gå sönder men tillför direkt ingenting som inte diesel-motorerna har naturlig (givet att man kan leva med dieselljudet..) V8 - ett intressant alternativ men antagligen mastodontdyra att köpa, serva och underhålla. Har inte ens funderat på en sådan.. Slutsats: 3-serien är en välbyggd och beprövad bil och i Coupé-utförande blir den tom lite sportig. Med en 3 liters sugmotor (325i) får den god effekt men behöver lite varv och ger antagligen många mil utan dyra reparationer. Saknar diesels vrid men slipper spökande och möjligen dyra bränslepumpar och turbos. En 325i Coupé ligger bra i inköpspris och som jag kan behålla om jag får sparken från mitt välbetalda jobb. - är detta en bra slutsats? /Populus PS: Är jag jvligt tråkig? |
|
|
Jag kan för mitt liv inte begripa varför BMW skulle råka ut för mer turboras än vad Saab gjort. Och där har den suttit som standard i alla 9-5:or i över 10 år. Någon som hört varningen om dyra turboras på 9-5:or? Nej, tänkte väl det... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.