AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.866

Airbag Sensormatta e39 byt bara om besiktning anmärker.

Efter allt jag läst på forumet drar jag slutsatsen att:

Om det är konstaterat att airbaglampan lyser pga. sensormattan i passagerarstolen är det ingen vitts att göra något åt problemet förrens besiktningen anmärker på den lysande lampan. Detta förrusatt att man står ut med den röda lampan. Enligt mig är det viktigaste att airbagsystemt löserut vid en eventuell kollision. Vilket det tydligen gör.
Da
135
Daniel_80
325ci -02
Varför vänta tills besiktningen anmärker? för det lär dom ju garanterat göra på nästa besiktning?
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Det är väl bättre att åtgärda det innan besiktningen så du slipper ombesiktiga?
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Det är ju busenkelt att fixa annars, finns under mektips.
Med tanke på vad det kostar att byta sensormattan och priset på denna är det en kostsam historia utan någon större garanti för att samma fel ska uppstå igen. Det jag då menar är att om man uppnår samma funktion utan att byta finns det ingen anledning att göra det förrens någon säger till.

Förstå mig rätt. Jag vill ha en felfri bil och sköter den efter konstens alla regler så gott jag kan men att kasta pengarna i sjön vill jag inte.

Att koppla förbi den eller fixa enligt mekartipset känner jag mig inte tillräckligt bra för. Hade jag känt att jag klarar det hade det varit ett alternativ.
Da
135
Daniel_80
325ci -02
Men att betala kostnaden för en ombesiktning känns okej?
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Tror att det finns färdiga "donglar" att köpa på nätet. Då är det bara att koppla in och det klarar du ;-)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Mekartipset består av tre komponenter som skruvas ihop i en "sockerbit" - det klarar nog de flesta av att sätta ihop.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Johan B, det klarar nog de flesta men man slipper kapa kablar om man köper en färdig. Tror att det är den biten som känns jobbigast för de flesta.
Men som sagt busenkelt om man vill göra det själv och har ELFA i närheten.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Anledning att åtgärda felet är att du inte vet om du får nått allvarligare fel i systemet som stänger ned det helt, när de redan har en lysande airbaglampa.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Jag är medveten om att det inte går att se om något ytterligare felar i systemet eftersom lampan då redan lyser.

Att montera en "dongel"/plug´n play brukar jag vara lite emot. Brukar kännas som många sådana lösningar är lite placebo. Jag känner att jag inte litar på att systemet skulle fungera till 100% trots att lampan skulle kunna släckas. I så fall känner jag nog mer tillförlit till mekatripset.

Vet att jag läst något om att bältespåminnaren kan få lite fnatt av att simulera att någon sitter i stolen trots att den är tom. Då den simulerade personen inte använder bältet vill den påminna om att använda bältet... Dock tror jag inte att jag har någon bältespåminnare annars är den väldigt diskret.
Jo
163
Jonathan A
335d -08
320 -76
I mekartipset gör du en sådan "dongel" själv, det är den enda skillnaden. Jag tycker nog det är smidigare att beställa en från ebay, speciellt när det handlar om ca 100-lappen inkl. frak.
Att byta sensormattan kostar ca 1300kr om du byter den själv har jag för mig, lämna det ifrån dig och du kan lika gärna köpa en ny stol för mindre pengar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.