|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
Karl-Hilding |
Många år sedan... Provkörde en 323 E30 med 143 hk. Mycket härlig bil. Och den hade en bra botten och en ljuvlig spets för att inte tala om ljudet!! Samma dag, ja jag/vi var ute för att handla bil... Provkörde en 535 E28 med 204 hk. En förvuxen 323 där allt var ännu kraftigare! Grym tyckte jag då. Nu vet jag inte, för detta var över tjugo år sedan och referensramar flyttas, men skulle inte ha något emot en E30 323/325 på infarten! |
|
RE, du skrev: "Självklart ska inte en stor BMW vara byggd för att piskas på bana. Men det grundläggande i diskussionen är att 5:an tappat det mesta av den körglädje som fanns i tidigare modeller. Jag upplevde chassit i E60/E61 som betydligt rappare än i F10/11. Personligen tycker jag att det är en tråkig utveckling som delvis suddar ut mina köpargument för att köpa en BMW." Jag håller med om att F10 inte har särsklit hög körglädje, men utomordentligt hög komfort. Att det skulle vara en generell utveckling håller jag dock inte med om. 3-serien har inte tappat i körglädje. Jag har ägt E30, E36, E46, E90 och nu F30 och visst har komforten blivit bättre för varje modellgeneration, men körglädjen har inte gått förlorad, tvärtom. Väghållningen har blivit mer och mer kompetent för riktig hårdkörning på krokiga småvägar. |
|
|
Nockenwelle Jag tyckte aldrig om att köra E36 och E46. E90 var bättre och nu F30 känns pånyttfödd. Gamla 1600/2002 och E30 var fina. Oförglömliga. |
|
|
Nockenwelle: Är helt överens med dig om att 3:an fortfarande har en stor dos med körglädje. Det är därför jag väljer att köpa en 3:a istället för en ny 5:a. Dock tyckte jag att det fanns betydligt mer körglädje i E60/E61 än i F10/F11 och det är den utvecklingen som gör att jag hellre åker en 3:a. Håller med tidigare inlägg om att interiören i 5:an känns mer solid, men det är knappast lågbudget i 3:an heller. Men uppenbarligen är BMW inne på rätt spår rent försäljningsmässigt, men numera är det 520d och 320d som gäller. Den stora försäljningen av 520d innebär knappast en hjälp för BMW att framstå som det sportiga valet! |
|
|
M135 inköpt och ordentligt testad. Här finns absolut Bmw's körglädje kvar, den är som en vuxen gokart! Manuellt växlad och bara det nödvändigaste i utrustningsväg så är man back to basic igen. F11 är som en tung komfortkryssare där den aktiva föraren inte längre behöver vara så aktiv och alla dyra tillbehör och hjälpsystm tar udden utav den där äkta körglädjen. Med det sagt ingen dålig bil men visst saknar den nerven. |
|
|
Bunf: Stort grattis till en trevlig bil. Det bästa av allt är att det är väldigt få som förstår hur potent den är. Själv behöver jag en större bil, därav att det blev en 3-serie, men skulle annars gärna åkt en M135i som bruksbil. Visst är F11:an en tung komfortkryssare utan nerv. Skön att åka i, men inte lika kul att köra! |
|
|
Grattis bunf !! En M135i räcker hur långt som helst. Perfekt balans. |
|
|
Dom senaste två bilarna (ej BMW) som jag har ägt har haft hårda chassisättningar - dvs nästan noll komfort men mycket sport... Nu kör jag en F11 520d med ställbart chassi, sportautomat och m powerkit. Jag måste säga att komforten är fantastisk i komfortläget och med sport+ knappen intryckt en underhållande upplevelse bakom ratten:-) Med andra ord det bästa av två värdar! Visst finns det ännu roligare bilar men knappast med 5:ans svårslagna kombination av komfort, driftskostnad, upplevd kvalitet, utseende m.m. |
|
| Ni är lika "korkade" som Autocar. Länk | |
| Hmm. Många tankar kring detta... Själv ville jag ha en lagom stor kärra med god komfort, kvalitet, väghållning samt prestanda. Det fick jag... Ville jag ha en total kurvkramare för samma peng fast utan komfort så hade jag valt en Evo lr en Subba naturligtvis. Är väl självklart att BMW måste bygga kärrorna med komfort annars kan de ju inte säljas... Tycker min spinner på fint när Sport+ läget läggs i, särskilt efter lite modd så man har 293 HK :) | |
|
Tompak det är ju en Treserie du har. |
|
|
jhellström - tack för länken - väldigt bra test av Steve Sutcliffe på Autocar! Skönt med testare som vet vad de talar om; att optimera en bil för bankörning är en helt annan sak än att optimera den för vardagskörning på vanliga landsvägar. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Visst är det en helt annan sak att optimera för bankörning. Det är dock inte den frågan som jag tror står i fokus för tråden. Grejen är att genom den chassiutveckling som skett skapas utrymme för både komfortförbättringar och körglädjeförbättringar, men hur tillverkaren väljer att utnyttja det utrymmet kan variera. För 5-serien verkar BMW ha valt att använda hela utrymmet till komfortförbättringar, medan BMW valt att ge mer av både sport och komfort (men kanske inte lika mycket då) hos 3-serien. Jag tycker i och för sig att det verkar vara vettigt att ge 5-serien ett fokus på komfort, för det är i ärlighetens namn inte särskilt många som ägnar sig åt körning som kan kallas sportig, inte ens bland 3-seriens ägare även om det nog är vanligare där. |
|
|
Bmw har alltid byggt in en hel del körglädje i sina modeller inklusive 5-serien. För mig har det blivit väldigt signifikant med varumärket och det är ofta där modellerna plockat hem poäng i diverse tester mot andra märken i samma segment. Om man nu istället styr mot en mer och mer komfortorienterad utveckling finns det ju faktiskt en hel del andra aktörer som gör jobbet lika bra. |
|
|
Har varit på väg att byta e61 mot f10 men det har inte riktigt sagt "klick". Komforten är grym men jag upplever den enormt stor, tankarna for direkt till s-klassen vi hade när jag var ung. F10 piskar ju e6x duktigt på alla punkter förutom det där med körglädje... Det blir förmodligen en trea nästa gång. X3:an finns ju alltid om man behöver lasta. Hoppas att ersättaren till f1x blir roligare att ratta. / Håkan |
|
|
Carbon: Jag kan lugna dig med att F11 är mindre än en Golf inuti samt har ett väldigt sparsamt bagageutrymme. Det är verkligen ingen stor bil på något sätt med sina 6cm mer än e61. Sen kan man ju uppleva den som stor ändå iofs. |
|
|
@ Fasteddie... Javisst är det en treserie, men det är många fler än jag som lägger in den i tråden väl? |
|
| Jhellström : ja, vad vet jag? Om det är hjulbasen eller tyngden eller vad det nu må vara men den känns markant större än e6x. | |
|
jhellstrom Var har du läst att bagagerummet är sparsamt? Det rymmer 1600 liter. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.