AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.933

Jag gillar utseendet men saknar nerven.

Sida 1 av 2
Visa användare
741
fastEddie
VOLVO V60 D4 VEA AUT SUMMON 2014
Nästa gång köper jag en Golf R eller Focus med 250 hk eller en Megane R och har roligare. Bekvämligheten är bedövande i femserien. Det känns som att köra hemmasoffan. Varför sålde jag 335:an?
Karl-Hilding
Samma sade han som bytade E60 530 till F10 528.
Snygg kärra. Ovanlig färg..
Visa användare
741
fastEddie
Karl Hilding jag vet inte varför? Beskriv.

Vinyl, du har rätt. Tasman green är så snygg i solsken.

Jag kommer inte att byta bort 535:an på flera år!

Ekonomiskt vansinne. Bättre att gunga fram i ljudlös nästan, harmoni( och tillbaka hållen gasglädje) tills det planar ut.

Den gamla var mer yster. Fx är mer gubbe.
Dock kompetent gubbe.
RE
96
RE
BMW iX1-23

fastEddie: Håller helt med dig. F10/F11 har blivit alldeles för mycket komfort för min del. Min 535i M-sport har ett betydligt mer komfortinriktat chassi än vad min tidigare E61:a med "vanliga" sportchassit hade.

Jag har helt tröttnat på 5:an och får min 3:a om ca 8 veckor. För min smak har 5:an blivit väl stor och för direkt klumpig i sitt beteende.

Dock har det mesta ganska medioker väghållning när jag jämför med min Evo X :-)
Visa användare
741
fastEddie
RE

DU håller med :) Tack!

Jag har provat F30, den känns som en frisk vårfläkt. On.
Kanske jag väljer den nästa gång. Den kan glufsa i sig soppa om man har tung fot.
En kompis hade en ny Evo 10:a, han beskrev i lyriska ordalag dess handling.
Nu har han en Nissan GT-R. Najs.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Huh, då är ni dåliga på att köra bil om ni gnäller över väghållningen.
Jag körde något snabbare med min F11 520D än min kompis E91 320D på gotland ring. e91 var med m-chassie och 17". Jag har std chassie och 17" fast smalare och högre profil.
Däremot känns ju ex e91 och f31 "burkigare" och rappligare i interiören.
Verdi
Kanske var din kompis som inte kunde köra? :=)

När man läser trådar som denna så är man glad för att man beställt en F31 ist för en F11.

Jag trodde inte körglädje var så viktigt för mig egentligen men när jag skulle välja mellan F31 och X3 så var det faktiskt det som fällde avgörandet.

ps. Det finns väl inget "vanligt sportchassi"? Det finns väl bara std och M-sport?
Visa användare
741
fastEddie
Hellström

Jag klagade över körglädjen. Det är skillnad.
Dessutom har bilen ställbara krängningshämmare och stötdämpare. Den har kanonväghållning. Känns lite overkligt hur den kan agera i tajta hörnor med attack.

Mindre bilar är lättare och roligare. F11:an väger ju över 2 ton! Ren balsam för nerverna men också nertaggande. Är man inte gubbe blir man.

Ja Verdi det finns mig veterligt "bara" sportchassie och M chassie som är samma sak å sänker 15mm.

Det stämmer att F10-11 har finare interiör och känsla. Det är njutbart i hög grad.
Men jag tar hellre en rappare och gladare manöverkänsla om man inte kan få bägge. 3-serien är ju så dyr att den skulle ha lika fin interiör. Men bönräknarna har bestämmanderätt.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
jhellström, blir man frånkörd av en F11 när man själv kör E91 har man mycket kvar att lära som förare.
Jag tycker också den är tråkig. Då har jag ändå både M-sport och AD. Visst, den är snabb och man åker kungligt men upphetsande, knappast! Har ställt siktet på en M135i som jag nu har högt ställda förväntningar på istället.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag gick från en stukad E34 540 till en E65 745.. jag trodde jag skulle uppskatta lugnet men ack så tråkig den är att köra =/

Även jag ångrar mig..
RE
96
RE
BMW iX1-23

fasteddie och Verdi: På E60 och E61 finns det 3 olika chassin, Sportfjädring (kod 226) och M Sportchassi (kod 704 M). Det är först på F10/F11 det går att beställa M-chassit utan att välja till M-paket. Sportfjädringen var inte samma som M-chassit.

Länk

bunf: M135i är en väldigt potent bil, som dessutom är helt ok att åka varje dag med. Är för mjuk för min smak att åka på bana med, men trevlig som bruksbil. Motor, ljud och växellåda är riktigt bra. Dock ser den lite mesig ut, men det är alltid kul med en ulv i fårakläder...

Jhellstrom: Om du tycker att en F11 har bra väghållning för att köra på bana har du nog aldrig kört en riktig bil :-) F10/F11 är riktigt bra bilar, men någon äkta körglädje finns inte i dem!
Visa användare
741
fastEddie
RE

Du är en lyckans ost som får köra på bana!
Jag har kört Ducati 996 SPS bl,a på Anderstorp och Knutstorp. Den sista är för knixig för stora maskiner.

Vad är det för skillnad mellan M chassie och sportfjädring då?
Karl-Hilding
fastEddie: "Karl Hilding jag vet inte varför? Beskriv."

Du beskrev det rätt bra själv.
Det 528 ägaren sade efter han sålt sin 530 till mig var att han ville byta tillbaka.
Och att 528 kändes tung, tyst, bekväm, oinspirerande och ingen spänst i framvagnen som 530. 528 kändes som en Merca E-klasse medans 530 dansade!
Tror även att de 14 hk mindre var en del av en placeboeffekt men klart att 528 kändes slöare enär den är tyngre och tystare.
Nästa F10 hos honom blir säkert den starkaste bensinsexan.
Enligt hörsägen skall 535i modell 2014 ha 320 hk.

Visa användare
247
Kaffeh
Lexus IS300H - 14 Svartmetallic

Tidigare:

525iA Sedan - 02 Toledoblau
120d - 09 Alpinvit
523i Sedan - 98 Canyonrot Metallic
Saab 900 2.3I SE - 95 Vinröd
M5 F10 och alla problem är borta :-)
Intressant diskussion.

Kanske är som så att man måste upp till M klassen för att uppleva riktig körglädje i de nya moderna BMW bilarna?

Övriga har mera blivit tysta komfortmaskiner med limosinkänsla om än dock med imponerande väghållning och prestanda?

Fast frågan är om inte denna trend gäller för alla tyska premium märken?

Mercedes, Audi och BMW, alla tillverkar komfortmaskiner av högsta rang men kanske glömt lite av den upplevda sportiga känslan, att man måste upp till M/AMG/RS klassen för att uppleva riktig körglädje? Sedan att de ändå inte ger samma känsla som en stum banmaskin må så vara, det är lite för olika syften kan jag tycka, något tveksam jämförelse.
RE
96
RE
BMW iX1-23

Självklart ska inte en stor BMW vara byggd för att piskas på bana. Men det grundläggande i diskussionen är att 5:an tappat det mesta av den körglädje som fanns i tidigare modeller. Jag upplevde chassit i E60/E61 som betydligt rappare än i F10/11. Personligen tycker jag att det är en tråkig utveckling som delvis suddar ut mina köpargument för att köpa en BMW.

Tidigare var det en stor skillnad mellan exempelvis 5-serien och E-klass avseende körglädje, men idag är det inga större skillnader. Yngre människor idag ser inte BMW som ett sportigt märke på samma sätt som man själv tyckte för 20 års sedan, utan istället har jag fått höra att det är ett "gubbamärke" :-( Kan väl till viss del förstå den synen...
Visa användare
741
fastEddie
Karl Hilding

Jag tror att 535 redan har 320 hkr. Det skrevs redan i motorpressen BMW 3liters överladdade sexa hade uppskattningsvis i ordningen 320 hkr. Give or take.
I försäkringshänseende kanske effektangivelsen skrives ner idag. Det förekom redan på 70 talet.

Som mats_epost skriver "Kanske är som så att man måste upp till M klassen för att uppleva riktig körglädje i de nya moderna BMW bilarna?" fast jag vill inte gå såå långt.

Jag tror mera att vi allteftersom vi fjärmar osss ifrån 60 och 70- talet körmaskiner går vi närmare säkerhet och tyngd i utrustning och tyngd likaledes i upplevd körglädje- kort sagt we are fucked.
Den sportiga känsla jag/vi upplevde på 60 och 70 talet med 1500 / 1502/1600/1602/2002/ Ti osv kommer inte tillbaka.
Krockkuddar och bekvämlighet har tyngt ner bilarna tonvis.

Vi blir inlindade i bomull och offrade på altaret av säkerhet-HiFi ljudsystem-fåtöljer-bagageutrymme-större hjul-ljudisolering-soppa besparande åtgärder som Valvetronic och det har jag glömt nu. Vill vi inte tillbaka till det råa? En 2002 Ti.
535i 211 hkr. Har läst så mycket minnen om dem. Om tiden har gått ifrån.
Det är vi som köper. Samma som bestämmer.

Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Kaffeh:

M5 F10 är också en grymt tung bil, det är det svårt att trolla bort oavsett motor/chassi.

/J.I.
En av mina mer minnesvärda körningar är en 3.0 CSL. Samma M30-motor som jag har i min E34, men ruggigt låg vikt (drygt 1000kg) och perfekt växellåda gav fantastiskt körglädje.

Modernt säkerhetstänkande och "nödvändig" utrustning förändrar dock bilarna och att se 5-serien som en banracer är nog inte det optimala. Det kvittar hur många hästkrafter det finns under huven, låg vikt är det viktigaste.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.