AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
3.311

Svarta fläckar på fälgar

Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Hej!

Jag har fått svarta prickar/märken på relativt nya AEZ Yacht fälgar som jag använder som vinterfälgar (dessa ska vara ok att använda som vinterfälgar). Jag tvättar dom en gång i veckan om vintern och behandlar dom med wolfs chemicals "sealant" innan jag lägger undan dom varje vinter. Dom är nu ett par år gamla.
Jag har provat med prickbort, Autopowers tar remow, sonax extreme fälgrengörning, 5-56, någon koncentrerad Lahegas fälgrengörning med symbol för syra på utsidan, så koncentrerat som stod att det var ok på dunken (1:5). Ingenting hjälper. Det lossnar absolut ingenting och detta även om jag gnor med nagel eller trasa. Jag låter alla medel verka i alla fall 10 minuter.

Här är bilder på hur det ser ut:

Länk

Länk

Har någon något tips på vad det är och hur jag får bort det? Om det vore bromsdamm så borde något av medlen ovan fixa det tycker man.
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Dessa länkar fungerar nog bättre

Länk

Länk
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Prova clay! Annars är Iron-X väldigt bra på inbränt bromsdamm, Länk

/Masten
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Ah tack för tipset! Jag hade helt glömt bort clay märkligt nog. Jag har Wolfs chemicals motsvarighet till Iron-X så det torde vara samma sak. Jag körde det och det hjälpte ingenting. Men clay kanske fungerar, ska prova ikväll!
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Clay hjälpte inte alls. Jag gnodde i 5 min och leran var lika vit som innan jag började.
Hehe...påminner om mina "prickar", dock så har du fler....Det slutade med att jag våtslipade bort skiten med P800, ta gärna P1000 eller P1200 för lättare efterpolering...

Svart prick (svår att se men ändå...): Länk

Min tråd: Länk
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Jösses, då måste de sitta riktigt hårt. Iron-X är betydligt starkare än Wolfs dito, jag har provat bägge. Prova det som ett sista steg innan du börjar våtslipa :)

/Masten
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.