AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.481

m3 -98 går lustigt

kr
8
krillepalmberg
bmw m3 smg -98
Tja har en m3 e36 från -98 smg, och jag var ute och körde idag och hade väl kört bilen landsvägskörning i ~20 min. kommer iallafall ikapp en husbill som kör i 80 (100 väg) och bestämmer mig för att köra om så jag kollar och blinkar ut sen gasar jag på för att komma om, kommer upp i ca 120 och tror att bilen ska växla men iställen så känns det som att lådan frikopplar och går upp på nåt varvstopp vid 2-2500 varv. svänger in framför husbilen och funderar på vad fan som har hänt. men kör man lugnt nu så börjar bilen typ "blöddra" vid runt 2000 varv och går dåligt, släpper man däremot gasen en gång så går det rent igen.

stannade bilen på tomgång när jag kom hem och kollade om det hade hänt något och upptäckte att bilen puffade ibland ur avgasröret..
lät iaf bilen stå i 1 timma och gick sen ut och testade igen, samma visa, gasa upp och sen känns det som bilen typ plockar bort gnistor och det försvinner bara man släpper gasen och trycker på den igen, men återkommer vid nästa växel..

någon som har något tips om vad det kan vara för fel? mvh kristoffer

We
2.001
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Kan vara luftmängdsmätaren som är trasig och därmed ger för mycket/lite soppa till motorn.
1: Kolla tändstiften, byt om de är bytesmogna
2: Kolla tändspolar samt tändrör. Olja i brunnarna = inte bra. Missfärgade tändrör = överslag mellan rör-topp, i regel.

Börja där, plus en felkodsavläsning.
kr
8
krillepalmberg
bmw m3 smg -98
gick ut igårkv och kollade lite, började med att kolla stiften och kände att dom satt lösa.. skruvade ur alla och såg att ett stift hade gått av.. elektroden var försvunnen så hoppas nu bara på att den gått en skonsam väg ut och inte förstörde cyindern.. ska iväg och köpa stift idag så får jag se om det försvinner eller fortsätter, tack för svar!

Det är mycket ovanligt att stift går av. Förmodligen har man tappat stiftet innan montering eller så har de suttit i alldeles för länge, alternativt så har de "slagits sönder" pga att de suttit löst (fast då brukar gängorna ge sig snarare, i toppen, vilket inte är "toppen"). Min gissning är att du klarat cylindern/kolven, det går ju o kika ner lite lätt, lys upp med lämplig ficklampa.
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
När böt du stiften senast?
gO
1.407
gOry
335i Touring
Vad var de för märke? Satt alla löst? Kan tänka mig att tillverkaren kan vara intresserad av dina stift, om dom nu inte bara gått sönder pga av ålder!
Jag skulle bog ta och skicka ner en magnet i cylindern! Men kolla först ifall stiftet är magnetisk så du inte fiskar utan krok!
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Samma sak hände mej när jag körde hem min M3 efter köp. De stiften var 1 år gamla (enligt tidigare ägaren) och såg helt normala ut. NGK.
Elektroden lär ha åkt ut med avgaserna. Om inte är skadan redan skedd...

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
gO
1.407
gOry
335i Touring
Jo man får hoppas på att den åkte ut med detsamma med avgaserna! Men varför chansa, jag hade i alla fall försökte fiskat lite.
Läge att kolla över tändsystemet för eventuella "bekymmer". Kolla även så du inte har luftläck på insugssidan. Kolla även live-värden på din lambda, vid "samtliga" varvtal. Min gissning är att stiftet förmodligen gått av pga nån mikrospricka i keramikdelen eller att du har legat väldigt när "detonation" istället för kontrollerad förbränning. Iaf för att ta de säkra för det osäkra så skulle jag kanske gå så långt att trycka i steget kallare stift, kallare stift gör i regel att risken för detonation, överhettning o liknande minskar. Kom ihåg att en motor som drar en hel del olja kan mycket väl öka risken för detonation...
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
För att reda ut kallt o varmt stift?

Kallt 1 tex?

Varm 10 tex?
Beolab: Varje tillverkare har sin kvalificering, dvs vissa har stift som blir "kallare" ju högre talet/siffran är medan andra har tvärtom... Länk
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Om det gått så varmt att stiftet smält så syns det rimligen på övriga stift. Personligen satte jag i en omgång nya stift och bilen går som fn.
Kallare stift ger lägre effekt.
Tar den in så mkt olja att knack kontrollen inte klarar att få bort spikningarna borde den ryka ordentligt blått och bör renoveras omg.

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
Mja...Kalla stift behöver inte alls ge lägre effekt. Som sagt på bilar som går hårt (nu snackar vi typ WOT hela tiden) så är det inte ovanligt alls att man väljer andra, kallare, stift. Jag har kallare stift i min S38 o båda min S50. S38:an går kalas, minst lika bra som med original, speciellt om man "plågar" den en längre tid på höga varv. S50 har jag inte hunnit testa, men de går kalas de med. Stiften är av projektions typ med helt friliggande mittelektrod o "retracted ground electrods", sådana stift brukar ha en aning mer värme (10-20 grader C) i "projektionstippen", därav att man väljer kallare stift. Stiften är kallare även på det hela, med en knapp "enhet", eller att de kan transportera bort betydligt mer värme än original, även beroende på de kraftiga rätt massiva jord-elektroderna. Har för mig att man brukar nämna 70 grader C i skillnad mellan två stift med "ett snäpp" differens i värmetalet...Runt 460 grader bör stiften ha "i temperatur" då det är först vid denna temp då blir "självrengörande". Uppåt 800 grader börjar det bli för mycket, givetvis dels beroende på stiftens material (Platina lär inte smällta vid 800 grader), men vid dessa höga temperaturer kan det hända att blandningen i cylindern självantänder o "detonerar" (spikar), inte bra, alls...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.