|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Den är förfylld med olja när den kommer, å det är väl säkert nån fejksyntet 5w30. Så jag tänkte isf byta den efter 3-5 timmar mot Araloljan :-) Men det är klart - jag skulle ju kunna göra ett extra där efter en timme, beror väl lite på hur enkelt oljebytet är att utföra... Man har ju rätt många slattar över på ca 5-6 dl, eftersom bmwn rymmer 6.5. |
|
|
Ofta brukar dylika maskiner inte vara förfyllda men ha med en oljeflaska i förpackningen. Om emballaget välter eller liknande riskerar man ett läckage av olja om den är i motorn. Utifrån vilken olja de skickat med (i flaska eller i motorn) kan man ju gå vidare... Är man pedantisk (vilket kanske är överkurs): Är det en 5W30-olja i flaska; köp en rak 30-olja som inkörningsolja och byt sedan till 5W30-oljan för att sedan byta till 0W40 nästa byte och fortsätta med den. Har motorn oljefilter, ska man alltid byta filtret i samband med oljebytet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jaha, ja så är det kanske - att de bara skickar med en flaska. Tack för värdefulla tips - blir nog till att vara skapligt pedantiskt. (Som vanligt) |
|
| Vilken 5/30 är det som är så speciell att den är svår att få tag på? | |
|
Antar att det finns skäl för att rekommendera en `rak´ 30-olja till enkla gräsklipparmotorer. Min nuvarande Klippo har en Honda-motor och även den skall ha denna typ av olja. Min gamla Klippo med BS-motor gick fint i 20 år innan jag gav bort den vid en flytt. |
|
| Det behövs ingen Multigrade olja om du inte ska klippa på vintern. | |
|
Skälet till att man rekommenderar raka oljor (SAE30) är främst att dessa luftkylda motorer kan gå ganska varmt i vissa delar av motorn. En sämre multiviskös mineralolja (t ex. 15W30) som har tillsatser av VI-improver-additiv för att bli "bredare" viskositetsmässigt, klarar inte så höga temperaturer innan VI-additiven börjar brytas ner och då blir oljan tunnare än SAE30 när den är varm. Man tillverkar förenklat multiviskösa mineraloljor genom att utgå från en tunn basolja och sedan tillsätter man VI-additiv som är långa kolvätekedjor som är ihoprullade till små bollar när de är kalla - när de blir varma vecklar de ut sig till långa trådar som gör oljan mindre tunnflytande Dvs. när oljan är kall är den en SAE15-olja men den blir inte tunnare än en SAE30-olja när den är varm (alla oljor blir mycket tunnare när de är varma så flytbarheten jämförs med olika värden när oljan är kall och varm!). När dessa kolvätekedjor bryts ner, minskas deras förtjockande egenskaper när oljan är varm =oljan tappar permanent varmviskositet. En bra syntetisk olja tål hög värme bättre än t om raka mineraloljor och då är det bara en fördel om oljan har ett bredare viskositetsindex. Dock är man mycket konservativa i USA och stora delar av asien (dvs. de två största marknaderna för denna typ av motorer) och använder i första hand mineraloljor då de är mycket billigare än syntetiska dito. Dessutom är det ganska primitiva sidventilsmotorer i de flesta fall och de har traditionellt sett gått med raka 30-oljor sedan tidigt 1900-tal...varför ändra på något som fungerat så länge!? (att man får bättre effekt och lägre förbrukning med en bättre olja är något som de flesta blundar för) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.