|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Köper min motorolja till bilen från Levoil och har därför gott om Aral 00-40 olja som är LL04 klassad. I min gräsklippares instruktionsbok står de att den vill ha SAE 30 (5w-30). Är det någon nackdel med att mata den med min 00-40 olja? | |
|
Jag har kört med både 5W40, 10W40 och 5W30 i gräsklipparna under många år och de går både tystare och snålare med riktig olja i stället för rak SAE30-olja. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack! Hoppades på svar från just dig. | |
| Jag pinar min Stiga med Fordolja (5-40, helsyntet) som svärmor fick över, den knorrar lika glatt för det. | |
|
Japanska märken brukar rekommendera multigrade oljor för åter runt bruk, väldigt bra om man vill klippa på vintern :) Nu får jag mest hjälpa andra med deras klippare och de brukar ta vad som finns hemma eller köpa på macken eller nån rea vart som helst och det är aldrig några problem. |
|
|
Nej, de flesta oljorna brukar fungera bra i gräsklippare. Det är ganska primitiva motorer med stötstänger och "splash-lubrication". Dock bör man inte använda enkla mineraliska multigradeoljor då oljan blir ganska varm i en gräsklippare och då bryts enkla mulitgradeoljor ner snabbt. Men kör man med en kvalitetsolja del- eller helsyntetisk, är de mycket bättre än den enkla mineraliska raka SAE-30-oljorna som brukar rekommenderas. För övrigt är nog SAE30-oljorna några av de absolut dyraste oljorna man kan köpa sett till kvalitet kontra pris... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det brukar vara vevlagret som knackar (iaf på B&S). Blir det tyst(are) är man på rätt väg vad gäller val av olja. :-) mvh/ Anders |
|
|
Briggs & stratton brukar stenhård rekommendera rak30. I vissa manualer så säger det "vid klippning över 4 grader använd rakt 30 olja" Rak 30 kan man köpa vart som helst ok coop m.m. och brukar säljas i portionsförpackningar. på oko får man en hel lite för runt 49kr. Dock så borde det inte hända nåt alls med motorn om man häller i multigrade olja. |
|
|
Johan B nämnde värme.... Tips! Montera bort fläktkåpan och ta bort gräs och liknande som brukar samlas där. Jag har sett motorer där det i princip varit fullsmockat med gräs och löv mm. mvh/ Anders |
|
|
50kr/litern är mer än vad jag betalade för äkta POA-syntetolja från Levoil.de.... I mina ögon är 50kr/litern för SAE30-olja, rena rånet! B&S är superkonsverativa när det gäller olja, dels för de vet att den oljan räcker för deras motorer och dels för att de då kan sälja "B&S-märkt" olja med superbra förtjänst... Jag brukar ta bort kåpan och göra rent på hösten innan klipparna får vintervilan. Brukar som sagt vara en hel del löv och gräs/mossa mellan kylflänsarna. Jag har som sagt märkt en markant förbättring när det gäller bränsleförbrukningen och även mjukare motorgång med "riktig olja", kontra SAE30. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
"B&S är superkonsverativa när det gäller olja" Nja, B&S nämner iaf syntetolja här: Länk "Briggs & Stratton har i sitt sortiment en syntetolja med viskositetsklass 5W30" mvh/ Anders |
|
|
Jo, de har börjat sälja en syntetisk olja på senare år, men de brukar benämna den som "vinterolja"...hur stor nytta man nu har av en vinterolja i en gräsklippare!? ;) Lite längre ner på samma sida står det: "Används maskinen enbart över 4°C, använd Briggs & Stratton SAE 30W" De flesta användarna köper nog B&S-SAE30-oljan utan att förstå att den är fruktansvärt dyr (mht kvaliteten) och även ganska medioker kvalitetsmässigt, även om den gör sitt jobb och räcker till kvalitetsmässigt i de motorerna. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Skulle tro att "vinterolja" lämpar sig bättre till snöslungor (om man nu inte använder sin gräsklippare som snöslunga :-/). mvh/ Anders |
|
| Själv är jag lite allergisk mot de amerikanska sidventilsmaskinerna som sitter på trädgårdsmaskiner. Har nästan uteslutande Hondaprylar, men det står en gammal dinosarielik vertikalskärare i garaget dock med B&S på. Min förra snöslunga hade Tecumsehmotor, vilket nog i "skrammel och kvalitétsfaktor" motsvarar B&S på ett ungefär. På den satt en klisterlapp där man kunde läsa vilken olja man skulle använda vinter- och sommartid :) Men motorn användes väl såklart i andra applikationer än på snöslungor. | |
|
Har 0w40 Aral till bilen - kan man använda den till snöslungan? Just köpt en ny lite större modell. De rekommenderar 5w30 helsyntet till den, men svårt att hitta en äkta helsyntet med det viskositetstalet -eller har nån något tips. Tillverkaren tyckte när jag mailade dem att 5w40 kunde funka - och jag har iofs en sån flaska från biltema hemma - men den är nog minst två år gammal (men oöppnad) |
|
|
Jag skulle föredra 0W40 om det är Aral SuperTronic 0W40. Annars fungerar säkert 5W40-oljan också. Vilka kvalitetsklassningar (ACEA eller API) anges som minimikrav? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ja! Svar från oljekungen, precis vad jag hoppades på. Vet ej, slungan e på väg med dhl. Enda jag fått veta av tillverkaren är att det är en 5w30 eller 5w40 helsyntet jag ska ha. Kan det vara så att 0w är mindre bra för en snöslungemotor av någon anledning - blir den för tunn - kan man få läckage? |
|
|
Nej, men det är en ovanlig viskositet i USA och asien... Eftersom oljan blir mycket tunnare när den är varm, skulle den läcka som ett såll vid drift om kallviskositeten vore ett problem. Det är enbart en fördel för en snöslunga då den körs när det är kallt - den används ju sällan när det är +30 grader Celsius! ;) Uppfyller oljan rätt kvalitetsklassningar är det en fördel om den har lägre kallviskositetsklass så länge varmviskositetsklassen inte underskrids. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
...kom på en sak! Då motorn är helt ny, bör du göra en inkörning av den för att slita in den. Då kan du använda den billigaste raka SAE30-oljan om du vill. Kör motorn någon timme med den billiga oljan och byt sedan olja (och filter om sådant finns). Det kan faktiskt vara en fördel att använda en lite sämre olja vid inkörning eftersom inkörningstiden minskas i förhållande till om man använder en bättre helsyntetisk olja med bättre smörjning... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ah, ja men det låter ju logiskt såklart. Ja men då kanske jag matar slungan med Aral SupeTronic 0w40 isf. Oljebyte skulle göras efter de första fem drifttimmarna, därav min fundering kring olja :-) |
|
|
Om du vill vara lite pedantisk: Kör motorn en timme eller så med billig olja och byt - där får du ut merparten av inslitningspartiklarna. Därefter kör du typ fem timmar och byter igen för att få ut ytterligare lite slitagepartiklar från inkörningen. De första två bytena spelar oljan inte så stor roll så länge du håller dig till minimi-klassningarna och inte har för låg varmviskositet (för då kan oljan bli för tunn när den är varm). Som jag skrev tidigare är det en fördel att inte använda en superbra olja vid inkörning - det förlänger inkörningstiden avsevärt om du har en "för bra" olja då. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.