AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.732

Retrofit av Combox i E70 från 2010 för att streama musik via bluetooth

Hej

Jag har en X5:a från 2010 som har stora navigatorn med HDD, förberedelse för blåtand, usb/aux i armstödet m.m.

Vad jag förstår så ska det mer eller mindre vara att köpa en combox på nätet och byta ut den gamla burken som sitter i vänstra facket i bagaget.

Det svåra ska dock vara att programmera den. Är det något som har gjort den här uppgraderingen? Finns det någon firma i Stockholm som kan hjälpa till? Vad kostar material och arbete?
-M
257
-Martin-
2010 X5 35d M-sport
Jag tror du behöver en adapter (finns på ebay) också mellan combox och befintlig "MULF-kontakt". Tror det blir svårt att hitta någon som "retrofittar" detta i Sverige. Har du kollat "bmwcoding-siten"? Där finns mycket matnyttigt. En kina-kabel för inkoppling på OBD ligger på ca $100. Annars har du ju bimmertech som kodar "remote". De har också nödvändig hårdvara. Men de är för dyra tycker jag.
Tack Martin.

Jag kände inte till BMW coding sidan. Efter att ha läst lite så verkar det klart görbart. Frågan är om det är värt det. Det känns inte som de andra sakerna man kan slå på med kodningen verkar så önskvärda...

Att köpa ett förkodat kit känns inte så dyrt. Combox:en kostar 2700 - och en kabel kostar ca 600 kr. 3300kr.

Om man köper kitet från bimmertech så kostar det 4300. Dvs 100 kr för att slippa göra det själv...

Jag får se hur jag går vidare.
Hur mycket tar din lokala BMW-handlare för jobbet? Och hur mycket skulle en biljudsfirma ta tex, eftersom du redan har förberedelse borde 80% redan va klart.
-M
257
-Martin-
2010 X5 35d M-sport
Min erfarenhet är att (svenska) BMW-handlare (eller fristående installatörer typ Dialect) vill eller vågar ge sig på detta med "retrofit". Framförallt inte när det gäller kodningen. Allt är ju uppstyrt av BMW centralt. De får ju inte ens utforma sina lokaler och utställningshallar själva utan godkännande...

Deepthink: Tog du med att moms tillkommer på Bimmertechs priser? I Polen är momssatsen 23%... Nej jag tycker det är ockerpriser och sånt vill inte jag stödja. Då köper jag hellre en Icom-clone från Kina och lär mig koda själv även fast det blir dyrare och tar längre tid. Men man blir fan så mycket nöjdare i slutändan av att ha gjort allt själv! :)
-M
257
-Martin-
2010 X5 35d M-sport
Edit: Glömde nog ett "inte" i första meningen ovan...
Jag kollade med BMW Bilia Group i Segeltorp.

20 000 kr sade han bara för att avskräcka. Det gör inte sådana jobb utan man får fixa det själv.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.