|
|
|
|---|---|
|
Min BMW 330D årm 2011 har en bränslevärmare som startar automatiskt när det är minusgrader. Nu är det så att när värmaren har slagits ifrån så går en cirklarations pump som sitter vid vänster fjäderben över 45 min efter sedan värmaren har stannat och tändnyckeln är utdragen detta sker sporadiskt. Nu när det är plusgrader så har pumpen inte dessa hyfs för sig. Verkstan påstår att det är helt ok att denna cirkulationspump skall gå trots att värmaren är frånslagen. Finns det någon som känner till detta fenomen? | |
|
Är säkert en nerkylningsfas som värmaren kör, så att den inte blir för varm och vattnet kokar i själva värmaren. Bara för värmaren stannar så försvinner ju inte värmen den har producerat innan. På sommaren borde ju inte värmaren gå så länge, = inte lika mycket värme kvar i värmaren. |
|
|
Ex; Jag kan köra i ca 2-3 km det är ca 10 gr kallt värmaren går i gång jag stannar bilen värmaren rensas/kyls ner och stannar. Cirkulationspumpen fortsätter att gå i ca 45 minuter. Jag gör om denna korta färd dagen efter värmaren blåser sig ren och stannar och det gör cirkulationspumpen med. Om det skulle vara en nerkylningsfas så skulle pumpen gå vid alla tillfällen på samma färd och temperatur eller? Pumpen går lika länge oavsett yttertemperaturen är 5- eller om det är 25- grader kallt Det låter ologiskt att pumpen skall gå efter att värmaren har spolat/kylts ner. När bilen skall snart körs igen och värmaren skall då återigen värma upp vattnet. När cirkulationspumpen går så går det inte att starta värmaren igen varken med sändaren eller manuellt. |
|
|
Ok, låter ju mer som en parkeringsvärmare, för 45 min är för länge för nerkylningsfas. Går kupéfläkten samtidigt som cirkulationspumpen ? Blåser det in varmluft i kupén ? |
|
|
Det är endast cirkulationspumpen som går. Bilnyckeln har jag i fickan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.