AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.337

BMW F10 koppling låter ibland.

Har en BMW F10 520d som idag är 13 månader gammal. Den har gått 3600 mil och jag har haft den sen ny. På sistone har den ibland börjat låta när jag släpper upp kopplingen. Man känner också hur kopplingspedalen vibrerar när jag släpper upp den. Det är inte så att jag inte fått in växeln när jag släpper upp kopplingen.
Händer kanske en gång på 20 som den låter.
Någon som vet vad som kan vara fel?
gO
1.407
gOry
335i Touring
Möjliga orsaker!
CDV (clutch delay valve).
Svänghjulet är ju ett sk. dubblemass och dessa kan gå sönder eller bli slitna.
"Hot spots" på slitytan av svänghjulet/tryckplattan.
Eller helt enkelt en slut lamell..
Jag skulle börja med att be dom ta bort CDV..
Ingen aning, men det är väl enklast att lämna in den på BMW det är väl garanti kvar.
Ja, jag kan lämna in den på BMW på garantin. Saken är den att de är fruktansvärda klåpare och det känns inte som om de vet vad de sysslar med.
När bilen var 6 månader gammal började det låta när man körde över farthinder. Ett skrapande och skärande ljud. Lämnade in den på Ysta Bilcenter som är en auktoriserad BMW verkstad. De hade bilen hela dagen och bytte grejer på den. Fick tillbaka bilen och det första jag gjorde var förstås att köra över ett farthinder. Ljudet kvarstod! Lämnade in bilen på nytt på Ysta Bilcenter. De hade bilen i tre dagar och när vi fick tillbaka den lät det inte något. En månad senare…det låter igen! Lämnar in bilen på Förenade Bil i Malmö, också en auktoriserad BMW verkstad. De hade bilen först en hel dag för att felsöka. Sen två veckor senare när de fått hem grejer så hade de den ytterligare i två dagar. Ljudet försvann! Väntar bara på att ljudet ska komma snart igen.

När det gäller kopplingen så är det som sagt bara ett ljud som kommer väldigt sällan så jag vet inte riktigt om man kan lämna in den för det. Tänkte kolla om ni visste vad det kunde vara eller om det var ett känt problem på F10.
Hej det är lång sedan tråden startade.

Har samma problem på min f10 2012. Svänghjul och koppling blir bytt på garantin. Dock säger man att om jag slirat på kopplingen, vilket sägs kunna avgöras av färgen på lamellerna, så får jag betala kostnaden 25 000 själv.

Har känt att det luktat bränt vid några tillfällen. Slirar inte på kopplingen.

Bytet kommer att ske 2016-05-31.

kl
346
klabbarparn
Z3 M-Roadster-98 530D xdrive g30-17
Då kommer dom garanterat säga att du slirat på kopplingen! Smidigt upplägg för dom!!
Jag kommer att försöka få med en erfaren BMW-reparatör med egen firma
för bedömningen. Har också förstått att garantibolaget, if, inte vill ha upp ärendet i skiljenämnd om de riskerar att förlora.

Med 25 000 kr i potten så blir min ansträngning maximal, om det nu har någon betydelse.

Svänghjul och koppling togs av garantin, vilket naturligtvis var bra.
Jag kollade de defekta delarna som inte såg brända ut. Normalt slitage efter 13.000 mil.

Nu funkar koppling och växling perfekt. Jag har ägt bilen i 1 år och det var sämre när jag köpte den, men trodde att det skulle vara så.

Kan förra ägaren ha medverkat till felet eller är det bara en kvalitetsfråga?

Tycker att grejerna skall fungera mer än 13.000 mil.

Min gamla 525 01 gick 24.000 mil innan lamellerna behövde bytas. Svänghjulet var ok.

sm
94
smygaren
520d Touring -09 E61
520d Touring -14 F11
Jag har en F11 520d från 2014 som gått 7600mil med manuell låda.
BMW har konstaterat att koppling o svänghjul inte fungerar optimalt och ska bytas.
Kostnad omkring 35000kr och går inte på garantin då det räknas som slitage.
Försäkringsbolaget tar inte det av samma orsak.
Har aldrig kört släp.

Blir inte BMW fler gånger.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.