AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.963

Måste inte verkstad upplysa om kostnad då man lämnar in bilen?

Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

Jag hade en skrotbil köpt för under 1000lappen(ej bmw) som toppen gått sönder på då något hänt med kamrem/vattenpump/spännare.

I denna bil hittade jag ett kvitto från ett kamremsbyte som gjordes tidigare av en verkstad i min hemstad.
Då jag antog att toppen havererat för att verkstaden monterat vissa delar fel lämnades bilen in för att kolla om detta skulle lagas av dom igen som ett garantiärende... fick tillbaka bilen med förklaringen att toppen havererat för att inte vattenpumpen byttes i samband med remmen... då jag inte hade ett kvitto där det stod att vattenpumpen va bytt så gav jag upp och skrotade bilen.

Fick nu hem en räkning för att verkstaden kollat på bilen för att se ifall det va deras eget fel och om bilen skulle lagas på garantin... detta fick jag aldrig veta då jag lämnade in bilen utan jag förklarade att den skulle skrotas ifall dom inte skulle stå för jobbet/kostnaden.

Vad tycker ni?
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Låter rimligt, om de inte orsakat felet skall nog den andre parten stå för undersökningen.
Det är nog bara betala tyvärr.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Vad va notan då ?
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

Mer än vad bilen köptes för
Baader, så om du fick bilen gratis så kan de inte ta betalt alls eller?
Om du inte ens vill tala om vad de fakturerade så förstår jag inte varför du ställer frågan.
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
En verkstad får inte ta mer än 15% mer än vad som avtalats vid inlämnandet av bilen. Om verkstaden märker att räkningen kommer överstiga det förutbestämda priset, så måste kunden kontaktas.

Har inte verkstaden kontaktat kunden så har de heller ingen rätt att debitera mer än vad som överenskommit.

Mvh/ Niclas
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

ingenting avtalades vid lämnandet, jag antog att dom skulle titta om det gick på deras ansvarsförsäkring
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

vad spelar det för jävla roll vad dom fakturerade eller vad bilen kostade, läs om hela skiten igen om du har svårt att förstå.

jag undrade om en verkstad får ta betalt för ett jobb utan att dom sagt till vid inlämnandet av bilen.

th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Med din trevliga attityd hoppas iaf jag att det blev dyrt
Så klart att de skall ta betalt om inte ansvaret ligger på dem

Ha deT
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du vänder på resonemanget och utgår från verkstadens synvinkel:

En kund kommer och lämnar en bil och undrar varför den gått sönder och om den gått sönder pga verkstadens "slarv".
Verkstaden lägger ner x timmar på att felsöka bilen och konstaterar att det inte är deras fel.

Vem skall då stå för felsökningskostnaden?
Som JAG ser det är det givetvis kunden eftersom denne ville ha bilen undersökt varpå verkstaden utför jobbet och de inte är ansvariga för felet på bilen. Men samtidigt har kundens bil belastat deras verkstadstid som "måste" betalas av någon.

Ovanstående under förutsättning att man inte redan i förväg kom överens om att kunden inte skulle betala något för själva felsökningen.

Sedan är det givetvis en fråga om hur lång felsökning verkstaden gjort på bilen och om den tiden är rimlig, men det förutsätter jag eftersom du inte ifrågasatt själva tiden/debiteringens storlek.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Om vi tittar på vad du skrev.

"vad spelar det för jävla roll vad dom fakturerade eller vad bilen kostade, läs om hela skiten igen om du har svårt att förstå."

"Jag hade en skrotbil köpt för under 1000lappen"

Om det inte spelar någon roll varför varför tog du då med inköpspriset som argument?
Ja de har rätt att ta betalt för felsökning om de inte har orsakat skadan.
Det finns inga ansvarsförsäkringar som träder in och täcker sådant om de ej är ansvariga.

Det framgår inte hur många timmar de la ned på felsöket samt slutpris så om det var rimligt kan jag inte svara på.
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
I denna bil hittade jag ett kvitto från ett kamremsbyte som gjordes tidigare av en verkstad i min hemstad.
Då jag antog att toppen havererat för att verkstaden monterat vissa delar fel lämnades bilen in för att kolla om detta skulle lagas av dom igen som ett garantiärende... fick tillbaka bilen med förklaringen att toppen havererat för att inte vattenpumpen byttes i samband med remmen... då jag inte hade ett kvitto där det stod att vattenpumpen va bytt så gav jag upp och skrotade bilen

Du hittar ett kvitto och vill att verkstaden ska laga ditt under 1000.- köp
Jaha tjääna. Glöm bort hela historien.
Förra ägaren var väl en snåljåp som sparade in på pumpen.
Däremot är det faktiskt lite intressant vad det är för bil med tanke på just vattenpumpen.
Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Oavsett så anser jag verkstaden som ansvarig. Seriös verkstad byter kamremssats komplett med vattenpump för att kunna garantera hållbarheten.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag håller med Thom525! Med din trevliga attityd så hoppas jag det blev dyrt!

Du rullar in bilen på en verkstad. De lägger ner X timmar på att felsöka och skruva med den. Och sen vill de ha BETALT för det? Nämen se på jösses!

Är BMW verkligen något för dig?
Det beror såklart på vad det är för bil/konstruktion och vad ägaren vid det tillfället ville betala för, om även pumpen ska bytas. Var värdet på bilen 1000 kr så är kanske frågan om de ens satte i en ny kamrem:-)

Det hade nog varit ganska smart och fråga verkstaden före inlämnandet ungefär vad kostnaden för felsökningen blir...

Om man köpt en bil för under 1000 spänn , så hade jag inte grävt så mycket i det förflutna om den, för oavsett om tidigare ägare el verkstäder gjort fel hade jag tänkt att man får vad man betalar för så att säga.
I klarspråk hade jag inte blandat in någon bilverkstad oavsett tidigare kvitton mm, utan tänkt jaja , får väl hitta nåt annat billigt åk istället.

/Peder
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Vilken bil kostar under 1000 kr, finns det ens ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.