|
|
|
|---|---|
|
Beställde en bromssats till min 320i E46 från Tyskland av märket zimmermann. 1843 kr för hela kittet. Extremt prisvärt! Nu i efterhand visar det sig dock att bakskivorna, 276 mm, inte är ventilerade utan solida. Enligt realoem så finns båda typerna till min bil. Både ventilerad och solid men jag är lite orolig att den solida ska bli överhettad... Frågan är, är min oro befogad och ska jag beställa två nya skivor bak eller ska jag bara köra på de som jag har fått? | |
|
Nej! 320i har alltid ventilerade bromsskivor bak, se: Länk De solida tunnare skivorna sitter på 316i/318i. Med andra ord passar inte de solida skivorna ens på din bil då de är för tunna! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för svaret Johan B! Jag kollar dock på specifikationerna på kittet och enligt dessa är skivan 276 x 19 mm, alltså exakt densamma som den ventilerade. Det låter märkligt men så står det! Jag har inte fått produkterna än så jag kan inte gå på mer än att kontrollera vad det står i specifikationerna. |
|
| Dessutom är bakskivans referens (OEM-nr) 34216855155, alltså OEM för den ventilerade bromsskivan. Men det står samtidigt außenbelüftet på bakskivorna och Innenbelüftet på framskivorna. Det hela låter märkligt! | |
| En reflektion: Innenbeluftet betyder att skivorna har en spalt mellan sig, spalten är bara åtkomlig innifrån skivans centrum så att säg. En aussenbeluftet skiva betyder att spalten är åtkomlig UTIFRÅN endast, dvs tänk dig en vanlig solid skiva som man sedan "breddar" utifrån med ytterligare en "bromskiva" med en spalt emellan, då blir spalten bara åtkomlig utifrån, men skivan är fortfarande ventilerad. Skivorna brukar se ut på detta vis på BMW allt som oftast. | |
| Ok! Intressanta reflektioner! Jag hängde inte med alls på vad du menade men för att förenkla det lite så tolkar jag det som att båda är ventilerade fast på olika sätt? | |
|
Korrekt. Aussenbeluftet: Länk Innenbeluftet: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.