AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.661

Oljebyte på ZF automatlåda (den gröna skylten, 96-97) Speciella verktyg?

No
67
Norpa
BMW E38 740ia -97
Tja!

Nu var det dags för ett byte av oljan i lådan, har oljan och allt, nu till det konstiga problemet.. Påfyllningspluggen sitter mitt under tråget, fungerar det ens att fylla på därifrån med en vanlig pump?

Och till huvudproblemet, behövs det speciella verktyg för att få upp pluggen både avtappningspluggen och påfyllningspluggen?! Vill gärna göra det själv :) Min mekaniker kunde annars byta oljan på den för någon hundring..
(Denna operation skall göras på min E38 740ia steptronic)

Tack på förhand!!

Mvh Norpa
jo
58
jocke_gbg
330d Touring -01
750ial -99
Har du nytt filter och trågpackning? insex nyckeln för att lossa avtappningspluggen får inte vara längre än 5mm då tar den i avgasröret.

Grejen är att man måste fylla 2ggr, första fyllet med bilen avstängd andra fyllet gör du med bilen igång och med neutralen i.

Låt din mek göra det om du känner dig osäker.
me
161
merza
750ia-95
Info jag fått när man byter är ut med den gamla.
I med ny.
Starta å dra spaken i alla läge. Ganska snabbt oljan får inte bli
för varm , minns inte hur många grader.
Sedan fylla upp till nivå.
Sedan ett byte till efter att ha kört ett tag, för du byter inte den oljan
som är i momentomvandlaren.
Hej,
Sådant här bör leta efter först av allt. Slår alla gissningar.

Länk

/Lennart

Tillägg om verktyg:

Insex-nyckeln till pluggen är stooor, 17, 18 eller 19 mm, inte så lätt att hitta "i lösvikt", s a s. Lite för sent kom jag själv på, att det ju hade räckt med en passande bultskalle. Pluggen sitter inte särskilt hårt.

För att fylla på oljan, 7-8 liter?, är det bra med en pump. Nödlösningen är att ställa dunken på något högt vid sidan av bilen och låta oljan rinna in i lådan via sughävert.
(Detta står kanske i mek-tipset, annars har läst det någon annanstans här på AP)

/Lennart
No
67
Norpa
BMW E38 740ia -97
Tack för alla svar!
Jo jag har läst mekar tipset, tänkte mest på insexnyckeln och det smidigaste sättet att fylla på oljan. (Jag byter inte filtret, det blir att tappa ur så mycket som möjligt sen i med ny ATF olja 3-5 liter)

Lennart: Jo de där insexnycklarna verkar vara väääldigt sällsynta, jag ska försöka med ditt tips.

OKQ8 next! Så får man hoppas på att man får upp de den här gången :)

Mvh
Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
Om jag fattat instruktionerna från GDS-tipsen så är det en 17mm insex i avtappningspluggen.
Då borde väl denna sats funka ypperligt?
Länk

Bug
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.