AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.888

Måste man alltid koppla bort minuspolen?

Ci
1
Citronen
BMW 523 Touring
Kan inte öppna förardörren utifrån på min 523 Touring -98. Vill ta bort dörrpanelen för att se vad som är fel. Läser i Haynes handbok att man måste göra bilen strömlös först. Är det nödvändigt? I handboken står det vid nästan varje tänkabart ingrepp att bilen ska göras strömlös först. Dörren har ju airbag, men jag tror inte jag behöver flytta på den. Gör man bilen strömlös riskerar man alltid massa krångel med koder och felmeddelanden.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Jag har aldrig gjort det vid borttag av dörrpanel. Verkar överdrivet.
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Ibland kan det behövas men ofta skriver en tillverkare att man ska vidta visa åtgärder bara för att skydda sig själva så dom ej blir stämda.

Tex så kan man klämma fingrarna om man kommer åt en elhiss av misstag. Om det skulle hända och batteriet är inkopplat så skulle Haynes kanske få problem.

Mvh. Richard
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Lånar tråden lite, ursäkta! Men om man ska plocka ur till exempel radion, måste man koppla av batteriet då?
Hos E39 finns inget krångligt som händer efter att man gjort bilen strömlös.
Klockan i serviceindikatorn som indikerar byte av bromsvätska drar sig lite men vad gör det om det blir en eller annan timme fel på 24 månader? I övrigt inga koder eller annat, och även om man skulle nollställa t.ex den adaptiva programmet i steptroniklådan så har man snart kört in ett nytt program när man börjar köra igen.
Däremot kan man inte radera felkoder eller återställa fel genom att göra bilen strömlös, vilket en del skrönor brukar skvallra om.

FP
På frågan om radion: Det kan vara bra att ha kablaget strömlöst när man är inne och bökar i mittkonsollen med stereon osv. Skulle man råka klämma nån kabel eller skrapa sönder isoleringen osv så är risken för följdskador eliminerad om bilen är strömlös.
Men annars är det inte nödvändigt om man bara jackar ur stereon osv.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.