|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Då jag började få högre och högre ljud från diff vid parkeringskörning så följde jag en DIY och jädrar vad geschwint det gick. Bort med 14 mm hex pluggar - låt det rinna droppa i 30 min. Av med tamper evidence bandet på de tre flaskorna med ny olja. Ut med pipen och i med den i över plugghålet efter att man har dragit dir dn nedre med 60 Nm. Pressa ur oljan ur flaska 1, 2 och 3 tills dt börjar rinna ut ur dt övre hålet (gick åt ca 1300 ml för mig) På med övre skruv och dra åt med samma moment som den nedre = klart. Bra ut och gasa - tog väl en 3 st 8:or (i lugnt maner) innan det blev helt tyst där bak. Som ny :) Blev det skillnad? Som ny - helt tyst är det nu. Kul att något funkar så bra :) "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
| Är ljudet ett varningstecken att något kommer bli fel eller är det bara ett oljud? | |
|
Ja det kan man undra, jag gjorde likadant på två av mina gamla M3 e46 och diffen blev tyst, enligt min lokala bmw handlare så ska endast den specialoljan kävlingepågen hällt i användas OM kunden upplevt missljud, annars används en "vanlig" diffolja utan fm-booster. Antar att du hade det lite "brummande/knarrande" ljudet i diffen? Mvh Peter |
|
| Vad var det för superolja du hälde i och säljer BMW denna? | |
| Peddan? | |
| BMW`s Diff olja med fm-booster har art nr: 83 22 2 282 583 | |
|
Ja den finns på bmw, säljs på halvlitersflaskor, jag har skrivit om den här tidigare men artikelnumret är 83 22 2 282 583. Kan behövas ibland när kundmottagaren ser ut som en fågelholk:-) |
|
|
to late.. |
|
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Jag passade på som vanligt att köpa på mig lite när det är klubbkväll i Fosie. Och ja - det durrade när man svängde runt på parkeringsplatser, rondeller (ibland) och dyl. Aldrig rakt fram utan enbart vid krypkörning. Och ja - det är det artikelnumret. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
|
Okej! Några kontrollfrågor. 1. Är det dumt att kör med FM boosteroljan mot den vanliga om man inte hör några missljud från diffen? 2. Sedan är det en life time olja ? 3. Pris per halvliter? |
|
|
Till att börja med. Det finns inga "life time oljor" säger nån något annat ljuger denna. Jag dammade i Booster oljan utan att jag hade några missljud. Och ja det har gått bra i 1500mil nu. Kommer inte ihåg vad Bmw tog för ockerpris för oljan. Men som allt annat var den dyr. |
|
|
Var till Bmw Bavaria i Solna idag, och fick tala med deras chefsmekaniker vid namn Montana och han sa att f o m i år är FM-Booster oljan den enda olja de använder på på serviceverkstan oavsett om det är missljud eller ej till samtliga Bmw M bilar med M-Diffspärr. Detta är nya rekommendationer från BMW tydligen enl Montana. Så det blev ett paket BMW Magi-olja bestående av tre dunkar 0,5L FM-Booster och hoppas det blir bra. Har ju som sagt inga missljud.. / Fredrik |
|
|
Beyma den kostade 505:- x 3 = 1515:- Med Bmw klubbrabatt blev det 1347:- / Fredrik |
|
Beolab. Det var dyrt. Jag köpte den för 273 på klubbkväll. Än så länge är det tyst :) Inbillar mig säkert men jag tycker den "klonkar" mindre när jag kör med crusingväxkling nu än i jmf med innan. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
|
273:- styck va bra pris Mitt pris blev 449:- st ;( Ja precis det borde klonka mindre vid normal växling.. Får se hur det funkar.. Var på Bmw Haga Norra i Solna som sagt och det är många M3 E46 ägare som ska serva och köpa delar nu såhär innan sommaren, då det stog 5 st E46 M3 på parkeringen..;) En röd som var helt i mint condition nylackad, med nya däck och fälgar i originalutförande. Dock lät vanosen konstigt i motorn.. Skorrade och knackade konstigt när han drog iväg.. Kul med alla entusiaster! |
|
|
Dock något överraskad över att entusiastiska M ägare anlitar BMW Solna? Eller är BMW Solnas rykte felaktigt skamfilat här på forumet generellt, de har blivit bättre? |
|
|
Kävlingepågen. Så det fanns avtappningsplugg på diffen? Hur långt har din bil gått? |
|
|
Hej, lånar denna tråd lite :) Har en -02 m3a som har ett liknande ljud i diffen som beskrivs ovan i låga hastigheter när jag svänger med... Men måste jag använda BMW`s Diff olja med fm-booster som har art nr: 83 22 2 282 583 ? Finns det ingen annan likvärdig och prisvärd olja jag kan byta till??? |
|
|
Du kan ju börja med att kolla så att det inte redan är den oljan i diffen, isåfall hjälper det inte att byta:-)...står i protokollet från insp 2 om den är servad av bmw. Det är ju en castrololja och de är ju bland dem dyraste men mig veterligen finns inga budgetalternativ. Tror bara just den oljan går att köpa via bmw, iaf var det så tidigare. |
|
| den är importerad från italien och det står inget om det :/ får helt enkelt chansa på att byta och se om det försvinner :) | |
Nederstigt! Om du har "oljudet" så finns det inget annat alternativ än BMWs olja (tycker jag). Det känns dumt att "experimentera" med andra, av BMW, ej testade oljor bara för att spara några kronor. Delorian! >Det fanns en plugg :) "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.