AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.905

nerrivet insug =ojämn tomgång + tvekar vid gas ,hjälp!

ro
32
robbie78_c
Bmw 523 touring 98
Hejsan, har en e39 523 98 som jag bytt startmotor på .
jag tyckte det verkade smidigare o ta den uppifrån så jag plockade bort insuget.. nu har jag satt ihop allt igen men nu går den inte som den ska...
Tomgången är så pass ojämn att det också känns av när man sitter i bilen, när man gasar tvekar den lite grann/ bluddrar till innan den svarar. Men det känns om att går jämt o fint när den väl svarat. Har inte provkört o kännt på det än , är det nån som har en ide vad det kan vara för fel
ska kanske tillägga att jag inte kan så mycket om motorer (;
Tack på förhand Robban
Otätt vid insuget? Köpte du nya packningar?
ro
32
robbie78_c
Bmw 523 touring 98
Nej det gjorde jag inte, kändes rätt ok..
borde jag bytt ändå??
Det går prova ev otäthet där med stargas eller, har hört om det men aldrig provat
Na
752
Nachtjäger
F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld)
E34 535 -90 (renoveras)
523i -99
E61 520d 08 (såld)
E34 518 -95 rostfri!
E34 520 nr 2 (reserv)
E34 520 -90 (såld)
E34 525 -92 Sladdbarnet
(Schrott)
sitter alla slangar på rätt plats?
(vacuumslangar)
ro
32
robbie78_c
Bmw 523 touring 98
Ja allt sitter på plats, testade o spraya startgas kring insuget ifall man kunde upptäcka tjuvluft men jag märkte ingen skillnad...
sen testade jag att ta bort kablaget till luftmasse mätaren och då blev det heller ingen skillnad, provade aldrig att köra dock
ro
32
robbie78_c
Bmw 523 touring 98
Antar att man kan mäta den i kontakten, ska söka lite här
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
På min bil har det hänt att ett av kontaktstiften i kabelskon som ansluts till luftmassemätaren släppt och halkat bakåt när kabelskon träs på.

Resultatet kan då bli att en av kablarna inte blir ansluten.

Per L
Ba
185
Baggen523
523iA Touring -99
Jag hade samma problem här om dagen på min 523 och då var det en kontakt till kamaxelgivaren på insugs sidan som jag inte hade satt fast ordentlig så den lossade lite och då blev min orkeslös och tvekade lite på gas .
Dog nästan när man gasade på väg ifrån rödljus .
Kolla alla kontakter extra noga igen.
Jag hade allt mitt nere för att rengöra alla kontakter , tomgångs motor och gas spjäl mm pga lite förhöjd tomgång och felkod på gasspjälet .
Hittade felet tillslut och det var fukt som hade krupit in i databoxen med ärjade kontakter mm.
Hittade en som fixade det för mig billigt som tur var :-)
ro
32
robbie78_c
Bmw 523 touring 98
tack för svaren, har inte hunnit kolla nåt vidare på det än... men den dör när jag tar bort slangen som sitter längst upp vid vanos solenoiden eller vad det är, tomgångne sänks något om jag tar bort oljelocket, händer inget om jag tar bort kontakten till luftmasse mätaren...
Men får titta lite på alla kontakter, ska se om jag kan få kollat felkoder
Ba
185
Baggen523
523iA Touring -99
När jag höll på med min testade jag dra ut kontakten till luftmassemätaren och min dog direkt , så det skulle inte förvåna mig att din luftmassemätare är kass eller dålig kontakt .
ro
32
robbie78_c
Bmw 523 touring 98
Oh fan..a jag får se om kan kan få se lite felkoder. Beställde en på 24.se får se om jag får det att funka (;
ro
32
robbie78_c
Bmw 523 touring 98
Ok boys,
Dettta fick jag fram

Instrument cluster Combination
C7 fuel tank sensor 1 (fuel pump side)

DME/DDE
33 fuel injector cylinder 5
open or short circuit at
-fuel injector
-cable to the fuel injector to the DME control unit
-Final stage from the DME control unit

Har för mig att det var en kille som hade samma bekymmer och att han hade råkat vika ett stift när han satte på skenan över spridarna...

Hade även ett fel på "Ignition Coil nr 3" men jag raderade det och körde ett test igen o då kom det inte upp igen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.