AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
11.376

Nytt nederlag för runflatdäcken - Vi Bilägare nr 7, 2013

Sida 1 av 2
Bl
237
BlueScreenVW
BMW I4 edrive40 -24
Mini Cooper S -16

Såld: 320d Touring -10
Såld: 430i GC -16
BMW fortsätter skörda kritik med de omdiskuterade runflatdäcken. I Vi Bilägare som kom i brevlådan igår, där man jämför en basutrustad BMW 318d sedan med Skodas nya halvkombi och Peugeot 508 sedan ("bästa bil för 300.000 kr") uppnår Skodan närmare 80 km/h i konbanan medan BMW och Peugeot bara klarar drygt 70 km/h. För BMW:n beskrivs det som att bakvagnen studsar och glider på däcken och har dåligt fäste. Skodan får högre körbarhetsbetyg, även om man är betydligt mer nöjd med fjädringen och vägkomforten i BMW:n.

Vad tycker ni? Är detta en önskvärd utveckling - BMW som ett bekvämt motorvägslok med dåligt sidgrepp på kurvig väg?

Jag försvarar inte RFT-däcken på något sätt, men jag kan inte låta bli att fundera om Vi Bilägare justerat däcktrycket i däcken enligt BMWs rekommendationer innan de testade bilen i konbanan.
Att BMWs däcktrycksrekommendationer överlag är låga antar jag beror på de kraftigare däcksidor som RFT-däck har jämfört mot vanliga däck.
bl
270
bluetrain
x3 msport
kunde till min egen förvåning konstatera den väldiga skillnad på bromssträcka mellan rft och icke rft. Min egen helt ovetenskapliga känsla när jag körde med RFT var att de kändes hårda och när jag provnitade från runt 90 till 0 så var min känsla att greppet var lite so-so, de gled lite väl långt. Nu med (förvisso nya men ändå) icke RFT så provade jag att tvärnita till stillastående och det var verkligen som natt och dag, dvs så mkt bättre.

Att RFT går att köra med punktering är naturligtvis bra men det är verkligen oförståeligt att BMW fortsätter med detta, man i princip värderar denna kanske inte helt jätteviktiga finessen mot i princip däckets alla andra egenskaper...
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
BMW lär inte ändra uppfattning och montera något annat är de katastrofala RTF-däcken...... Tror inte det handlar om tekniska argument, BMW är inte dummare än att dom fattar att bilarna funkar bättre med "riktiga" däck (varför skulle annars M-bilarna levereras med konventionella däck?).
Vad det handlar om är ekonomi och marknadsföring - man tjänar mer på de svindyra RFT-däcken (som dessutom håller sämre), och man räknar med att den genomsnittlige BMW-köparen värderar möjligheten att kunna köra vidare vid en punktering högre än optimal komfort och grepp.
Vi som är mer intresserade av däckens övriga egenskaper, får väl helt enkelt montera andra däck själva...... jag lägger kallt med det i kalkylen när jag köper ny bil.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag tycker de RFT-däck som min F30 levererades med är vida bättre än de som följde med E90:n jag hade förut. De spårar betydligt mindre, de är inte lika stötiga, och skillnaden i buller är mindre jämfört med tidiga generationer av RFT.
Nackdelarna har minskat, men fortfarande upplever jag dem som så pass mycket sämre än konventionella däck att jag hoppas de slits snabbt, så att jag kan skaffa nya däck snart.
hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Nockenwelle: kan det inte även hänga ihop med att F30 är lite bättre isolerad än E90?
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Lär ju inte bli RFT när nuvarande slitits ut... Har införskaffat BMW punkteringssats...

K1
103
K1200GT
Bmw 330d Coup'e -10
Hej vill bara fråga en sak angående RFT.
Hur bra mår våra styrleder samt alla bussningar av att köras med RFT??
I vanliga fall med ett vanligt så funkar även det vanliga däcket som en stötdämpre.
Men det hårdare RFT däcket blir mer eller mindre som ett trä hjul som inte på långa vägar tar upp dom fina vibbrationerna och stötarna från vägbanan som ett vanligt hjul gör.
Fast det är klart om man ofta får punktering (hur ofta det nu händer) så kan man ev tjäna på att köra med RFT däck.
Men jag tror själv att förutom att komforten blir ruskigt åt sidosatt så mår våra styrleder och bussningar ett "Hårt liv" mot ett vanligt däck.
Så det man förlorar i sandlådan får man igen i gungorna.
Alltså "Jag" tror att ett RFT däck kommer att kosta på mycket mer på dom rörliga delarna i hjul upphängningarna mot ett vanligt hjul.

Så jag tror (dom få gångerna jag haft punktering sen 1990 när jag tog körkort)
Att det blir billigare att betala en Bärgningsbil dom gångerna man råkar ut för en punktering.

För att ett RFT däck är dyrare än ett vanligt däck är.
Rullar tyngre (bilen tar något mer bränsle med sommarhjul även fast bredd och höjd samt profil är den samma) Gäller även kör möster!
Samt att den sliter hårdare på alla rörliga delar i hjul upphängningen.
Och att dom förstör åk komforten.
För mina RFT däck väsnas mer än mina dubbade vinterhjul gör.
Och det är däck som BMW rekommenderar till min bil.
Ska kanske tillägga att jag buller mätt bägge hjulen.( Tillverkaren är dock inte den samma)
Bägge mättes på torr asfalt samma vägsträcka vid samma hastighet.

Om det är någon som vet något annat som jag nämt ovan.
Så är jag öppen för en debatt!

Mvh:Ronnie

K1
103
K1200GT
Bmw 330d Coup'e -10
Glömde säga att jag kommer aldrig mer att köra med RFT däck igen.
Påminner starkt om när man var liten och åkte kundvagn från affären till bilen! ( På safalt)
Samt att bilen känns konstigt stum i fjädringen om man kör lite hårdare.
Tycker inte man får samma respons från fjädringen som man borde.
Känns konstigt(konstgjort) hård och om man gasar mer så blir det vingligt med små tjuvsläppsom följd.

Ronnie

No
5.161
Nockenwelle
Hbengtson, visst kan det vara så att F30 är bättre på att maskera avigsidorna med RFT, men jag tror också att däcken blivit bättre (men absolut inte tillräckligt bra), för jag har kört E90 med nyare RFT.
Men trots allt framstår RFT fortfarande som en idé som tillför mer nackdelar än fördelar.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Jag har kört bla konbana med rtf och är lite frågande till detta..det gick att provicera bilen nästan likvärdigt mot min andra kulbil med r-däck. (som har bättre grepp när man får temp i däcken)
Jag tror det hänger lite på fel lufttryck samt hjulinställning helt enkelt för att få till konbana
Iofs så misstänker jag skarpt att vi bilägare inte kör ren konbana utan mer undanmanöver
Ho
355
Hoppe
E91 320d Xdrive -12
Jag är mycket nöjd med Michelin PS2 ZP (alltså RFT) som levererades med mina nyinköpta fälgar! Skillnaden mot Bridgestonedäcken som bilen levererades med är milsvid! Michelindäcken är tillverkade vecka 8 2013. Dimensionen är 225/40-18 fram och 255/35-18 bak.
St
31
Strandsro
320d touring -06
330xd touring -13
Jag hatar dessa jävla rft som bilen levererades med, extremt hårda och ett vägljud som är olidligt vid högre farter så jag kommer inte klara av att nöta ut dom. De ska monteras av fort som bara den och sen ska de monteras riktiga däck. PUNKT.

//Strandsro
Strandsro: Justera lufttrycket i däcken enligt klisterdekalen på dörrstolpen. Siffrorna som står kan tyckas låga men de är avstämda för RFT-däck.
Mina 17" RFT-däck är avsevärt mycket mjukare och behagligare att åka på om jag följer BMWs rekommendationer istället för att pumpa i 2.8 - 3.0 bar som många påstår att det ska vara i lågprofilsdäck.
No
5.161
Nockenwelle
För några år sedan gjorde Auto Motor och Sport ett vintertest där en BMW ingick. Jag tror det var en 1-serie. Ett av testmomenten utgjordes av en "rallyslinga" där bilarna kördes så fort som möjligt. BMW:n kom sist har jag för mig. Testlaget gjorde dock något som är ovanligt, men bra. De misstänkte att runflat-däcken kunde vara orsaken till BMW:s usla resultat. Mycket riktigt visade sig BMW:n nå betydligt bättre resultat när den försågs med konventionella däck. Den gick från jumboplats till att slåss om tätplats.
Jag har kört min F30 med konventionella vinterdäck (nordiska dubbfria) och de originalmonterade RFT-sommardäcken. Komforten är klart bättre med vinterdäcken. Självklart är greppet på asfalt sämre i vinterdäcken. Det ska bli intressant att se hur bilen går med konventionella sommardäck.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Det finns nyanser av detta med RFT också!

Jag har kört slut på tre omgångar RFT till min E60. I höstas monterade jag vanliga däck för första gången. Till min förvåning så blev bilen mer spårkänslig och ingen skillnad i ljudnivå! Alla RFT har varit Dunlop och de nu monterade jag Bridgestone vanliga däck. Dimension 245 resp 275/18.

På min E90 har jag kört vanliga däck tidigare och skiftade nu till RFT efter att köpt en beg uppsättning fälgar från M-sportpaketet. Gick då från 225 till 255 bak. Ingen spårkänslighet alls med RFT men en betydligt högre ljudnivå om man kör i asfaltens dubbdäcksspår. Annars ingen större skillnad.

Kan tillägga att jag under mina 20000 mil med RFT på E60 har haft två punkteringar och har då varit mycket tacksam för att slippa byta hjul vid vägkanten i Stockholms rusningstrafik. Och däcken kan lagas eftersom jag har själv kontroll på om hur fort och långt jag kört dem utan luft.

När man jämför ljud ska man även komma ihåg att nya däck alltid är mycket tystare än uttjänta däck, oavsett RFT eller inte.

Så min summering är att det beror mycket på däcken och att E90 verkar känsligare än E60. RFT eller inte? Om bilarna överlever ett däcksbyte till i min ägo blir det nog RFT på E60 och vanliga på E90.

**BMW-ägare i 33 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
No
5.161
Nockenwelle
Det jag störst mest av med RFT är inte spårkänslighet, utan just den höga ljudnivån på grov (eller dubbdäcksnött) asfalt.
Naturligtvis kan man förvänta sig kvalitetsskillnader mellan RFT likaväl som icke-RFT däck.
Att nya däck är tystare är sant, men det tenderar att vara så att däcken går tyst i början, men ganska snart stabiliserar sig bullret på en viss nivå och håller den rätt länge. När man sedan har lite mönster kvar ökar bullret. Därför är det bra att jämföra när man skiftat mellan vinter och- sommarhjul. När jag kört med sommardäck (Michelin PS2) har bilen blivit aningen bullrigare när vinterdäcken monteras. Med RFT har det varit tvärtom, dvs att bilen går tystare med vinterdäck.
Visa användare
106
BG
BMW 520d Touring

RFT är rent skit, det är bara att konstatera. Själv har jag kört upp en omgång på min e61 med 2 punkteringar under tiden, vilket jag inte har haft annars med vanliga däck, vet ej,, kanske bara tur med vanliga däcken, men min uppfattninga är också att RFT är mer punkterings benägna då dom blivit lite slitna, dom innehåller ju en del "kanttråd" som styvar upp dom, vilket visat sig "titta fram" och punkterat däcket åtminstone vid ett av tillfällerna.
Kör aldrig mer på RFT.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Ni som har nya rft och är missnöjda, vilket fabrikat är det på däcken? Kan ju spela roll vilken rft-däck man får. Jag har Bridgestone och visst väsnas däcken en hel del. Men det gjorde mina förra icke rft Bridgestone också. När jag bytte dem mot ett annat fabrikat så var det som natt o dag.
St
31
Strandsro
320d touring -06
330xd touring -13
lufttrycket är 2,4 fram 2,7 bak och märket är good year.

//Strandsro
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag tror inte RFT är punkteringskänsligare än andra. Men det är svårt, om inte omöjligt, att avgöra objektivt som lekman eftersom det är frågan om otur att köra på något olämpligt,

Man får inte punktering speciellt ofta, men en gång per 15000 mil är ett ungefärligt värde för mig. Och med 6000 mil tillsammans på bilarna blir det en gång vart tredje/fjärde år!

Men med punkteringsspray så klarar man sig utan RFT så visst är det ett bra alternativ att köra med vanliga däck. Tycker dock att många verkar döma ut RFT efter att bytt ut sina slitna RFT och jämföra med nya vanliga däck.

**BMW-ägare i 33 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.