|
|
|
|---|---|
|
Hej sålde nyss 335 cabben pga behov av pendlarkärra. Har försökt bli av med mitt BMW beroende men det är lögn. Jag kommer att pendla 2-5 dagar i veckan till mitt arbete 10 mil enkel resa. Jag tycker att prisnivåerna på 03-04 årsmodellerna av E46 ligger riktigt bra just nu. Kollat lite på 320 03-04 och även lite motorstarkare alternativ. Jag ser gärna att bensinförbrukningen ligger låg (min 335 cab 09a klarade 0.79 med farthållare på 90 väg) Länk som exempel. Ser bra ut. få mil m.m Finns det några köpråd? Bör man gå upp i motorstyrka? Verkar som förbrukning på papper är mer eller mindre samma från 320-330 Med vänlig hälsning | |
|
2,2liters sexan är rätt törstig (känns som det saknas en växel) och karaktären på motorn är jag personligen inte så förtjust i. Jag tror inte en 325 drar mer bränsle, och då får du både trevligare karaktär på motorn och ett lägre varvtal vid motorvägskörning. |
|
| Japp har också hört detta nämnas. Nu är det facelift jag är ute efter dvs 03 och framåt. Ser för tok för gammalt ut pre 03. | |
|
2004-01-01 är brytpunkten för den 12 år långa rostkyddsgarantin. Så kanske skulle du överväga att lägga några kronor extra på en 04-05? Ett till tips om du köper en coupe är att kolla gummilisten i dörren (så att "tygytan" inte har separerat från gummit) listerna är riktigt dyra |
|
|
Tack för tipset ang rostskyddet, hade ingen aning. Listerna har man lärt sig hata/älska med 2 tidigare coupeer :) |
|
|
Dom går dock laga med utmärkt resultat. 3M har en dubbelhäftande monteringstejp (använder även denna till att fästa nummerplåtar snyggt, och den sitter extremt bra. Vill man komma undan lite billigare så skulle jag säga Biltemas monteringstejp Länk Fäste mina nummerplåtar på förra bilen med den och körde i flera år, och det GÅR INTE ta bort plåtarna, gissar att man får skära bort dom med fisketråd :) |
|
|
Länk <- är nog ett skapligt alternativ, 04 som rullat snart 11000. Men den där 320n som rullat 4k är nog ganska hyggligt prissatt :) I detta Teknikens Värld-testet från 2001 har man testat en 330Ci (med SMG-låda). Bränsleförbrukning i lab osv: Länk "70km/h - 0,71 liter/mil 90km/h - 0,76 liter/mil 110km/h - 0,84 liter/mil 130km/h - 0,94 liter/mil Blandad körning 1,07 liter/mil" |
|
|
Köp en 330! Du behöver inte oroa dig för förbrukningen på den körningen som du beskriver. Jag böt nyligen från e91 320d till en e46 330iT och visst drar den mer soppa än 320d men vilken motor 3liters 6an är :) Jag va först inne på att köpa e46 320i men konstaterade snart att det va lika bra att gå på 330 direkt, kör man inte med blyfot hela tiden är förbrukningen i princip försumbar och du får en bra mkt skönare karaktär. Jag kör 330in på ca 0.85 blandad körning, i stan vill den ha ca litern. När jag köpte den hade jag knappt 50mil hem, då gick den på 0.79 med en snittfart på 94km/h. Tyckte det va mkt bra med tanke på körstilen (en hel del "ner-på-trean-omkörningar" för att motorn drar så jäkla fint) Jag har en -04 som har 6vxl-låda, osäker på när den kom men ska du ha manuell rekommenderas den starkt. |
|
|
Jag tycker inte 2.2-sexan är törstig - snarare riktigt bra komfort med rätt däck. Kör på 0.70 landsväg. Beror delvis på vilka sulor man har vaklart. Jag kör std 205 R16. Efter mycket sökande hittade jag Goodyear Ultrgrip 7+ som jag kör på året runt. Helt underbara däck och ny bil faktist. |
|
| Nej att 2.2 skulle vara rätt törstig kan inte jag heller hålla med om. Enligt modellguiden så har den marginellt lägre förbrukning än dom större motorerna. Det är alltid trevligt med mer effekt men som bruksbil är en 320 ett helt ok val. | |
|
Hej och tack för alla era svar, Att 330 har mer rapp än 320 säger ju sig självt. men nu är det ändå så att det ska vara hygglig soppa förbrukning samtidigt som det är en någorlunda snygg bil. Då jag precis sålt en 335 med dubbelturbo så kommer ändå 330n kännas trött. Och jag vet av erfarenhet att när jag hade min 318iS så orkade jag inte gasa för den var så slö=låg förbrukning. Det finns inte i min värld att köra nåt annat än BMWs manuella lådor :-) Med m-utrustning Ser ni några förslag eller har att sälja 320-330 så är jag intresserad. 04-05 Mvh |
|
| Jag åker 316 e46 till jobbet varje dag och den funkar klockrent till det ändamålet. Man gasar inget med en sån bil för den är lika slö hur mycket man än gasar. Ligger på 0, 6 landsväg. Och jag tycker komforten är lika bra som vilken annan e46 som helst. Absolut as tråkig bil men lite av en sparbössa. Jag tyckte inte en tex 325 var speciellt roligare. Visst 6an ger ett mer lyxigt körande men det är typ allt. I mitt fall var bensin förbrukningen det viktigaste och den billiga underhållskostnaden. | |
| Jag åker 316 e46 till jobbet varje dag och den funkar klockrent till det ändamålet. Man gasar inget med en sån bil för den är lika slö hur mycket man än gasar. Ligger på 0, 6 landsväg. Och jag tycker komforten är lika bra som vilken annan e46 som helst. Absolut as tråkig bil men lite av en sparbössa. Jag tyckte inte en tex 325 var speciellt roligare. Visst 6an ger ett mer lyxigt körande men det är typ allt. I mitt fall var bensin förbrukningen det viktigaste och den billiga underhållskostnaden. | |
| jag ligger i snitt runt 1,0-1,1 med min 320i så dom drar ganska mycket med! | |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Ligger på 1.0 eller 1.05 blandat med min 330iA Touring. Skulle aldrig rekommendera den som "pendlare". Är själv på halv-jakt efter 316. Sb. |
|
@psoon: Vilken sorts körning har du? Pendling 10 mil en väg per gång och stadskörning är ju väldigt olika. Jag körde något år 8km en väg, och det låg på 0.95 ung. Bilen blev ju inte fullt varm ens på 7-8 minuters körning. Men mina siffror är 98 oktan då, 95 drar förmodligen lite till, någon cl eller två. Däcken kan göra 0.5-1.0 dl/mil och kanske ännu mer. Slutligen körstil också då - rivstarter eller ekokörning. Men som sagt 0.70 landsväg om det är sådär 3mil åt gången minst. |
|
|
Hur är E46 chassit att leva med? Jag pendlar dagligen 10 mil enkel resa till jobbet och står knappt ut med ljudet eller övrig åk-komfort i min Volvo 360, så jag hade tänkt byta upp mig till eventuellt en 320d. Jag åker ungefär halva tiden på motorväg och halva på tom landsväg. När man letar, hur många mil tål chassit. När ska man räkna med att länkarmar och dyligt är slut? |
|
|
Kör min 320 m54b22 på 0.72 (räknat vid pumpen). Majoriteten motorväg, 23 mil enkelväg till jobbet. 10 mil 110km/h i Sverige och 10 mil 100 i Norge och de sista 3 milen mellan 80-90 km/h. Detta med vinterdäcken (205/55/16) och med sommar däcken (225/40/18) ökar förbrukningen något men inte mycket (0.76) Så jag vill nog stämma in i kören att 320 inte är speciellt törstig. Dock kan jag tycka att det är lite drygt att ligga på över 3000 rpm i 110 :(. Det är ingen raket men skulle inte kalla den slö. // Elbing |
|
| Min 320d är ju bra o så.. Typ 0,55 om man kör strikt landsväg. Men skatten suger ju, borde lb-regga.. Men kör för mycket med folk i baksätet. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.