AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Oldtimer
5.300

Nya eller gamla? E3

7
Påhjul
BMW e3 -71.
BMW 3.0s. 1971. Topp ifrån -84. Alla delar i motorn kommer ifrån motor nord under 80talet, så allt är nytt eftersom bilen ställdes undan innan den blev klar!

Ska sätta dit tripla förgasare men funderar på:

1. Om skillnaden på nya och begagnade förgasare är relativ prisskillnaden?
2. Vilken som passar bäst för motorn 40mm eller 45mm? För mig är det viktigare med en jämn o fin gång i maskin än max med Hp.
3. Brytarlöst, nytt eller ta ifrån annan modell? prisskilnaden är relevant.

Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Vad är skälet till att du vill använda trippla förgasare?

Din önskan om jämn och fin gång snarare än mycket hästkrafter tyder ju inte på ännu fler förgasare än du har idag. Redan dom två kan ju vara knepiga att få att lira ihop.

Ett alternativ är att göra som jag gjorde på min 3.0S -72.
Tag ett komplett insprutningssystem från en 528i från tex -77 och sätt dit.
Då får du bla:
- fin gång även vid kall motor
- bättre allmän körbarhet
- väldigt litet underhållsbehov
- brytarlös tändning
- en troligtvis mycket billigare installation än med förgasare
- ett utprovat system från fabriken som är bolt on och som fungerar (det är samma grejor på en 2,8-liters och en 3,0-liters motor)

Jag körde min bil minst 25.000 mil på detta sätt och jag ångrar att jag inte gjorde bytet 25.000 mil tidigare (=när jag köpte bilen)

Jag har en kort beskrivning över hur jag gjorde bytet om du vill ha!

Per L
Visa användare
363
E3-Otto
BMW 2800 sedan -71
BMW 735iA -84
BMW 323ti compact -00
köper man begagnat, avgör ju även insuget vilken storlek det blir.

begagnat skiljer priset ganska mycket mellan 40 och 45.

nya förgasare inkl insug, tryckregulator och pump hamnar på ca 15000:- och uppåt.

begagnat set kanske 8000-10000:-

Ang tändning:
Jag kör electromotive fördelarlös tändning på min och det funkar kanon.
Annars kan man not kör standard fördelare med pluggat vacuum eller en fördelningsvolym till vacuumet.

/Otto
Pe
2.342
Per L
Och ett insprutningssystem från en 528i med bla
- insugningsrör ("häftig" sak med 6 separata rör. Totalt 9 delar))
- spridare
- luftmängdmätare
- luftrenare
- insprutningsbox
- fördelare (brytarlös)
- tändbox
- kabelhärva
- bensinpump

kan man få för runt ett par-tre tusenlappar (tex av mig)

Det man behöver göra själv förutom att montera grejorna är i stort sett:
- göra ett lock där bensinpumpen i toppen satt
- dra en extra bensinledning (tex 8 mm CU-rör) till tanken och ansluta den där (returledning)
- koppla in kabelhärvan på bilens elsystem (6-8 kablar)

Väljer du förgasaralternativet och vill ha brytarlös tändning så är ett alternativ att skaffa en fördelare, en tändbox och en tändspole från tex en 528i runt 1977 och montera. Håller man sig till L-jetronicgrejor så är inte motorelektroniken inblandad alls i denna brytalösa "transistor"-tändning (till skillnad från Motronic-insprutningen).
Säkert inte speciellt dyrt om man köper begagnat och bra fungerar det vet jag av egen erfarenhet. På 25.000 mil behövde jag inte röra tändningen en enda gång.

Per L

7
Påhjul
BMW e3 -71.
Hej.
Tackar ödmjukast för era fina svar!

Varför: Min tanke är att bilen ska bli en tids-typisk värsting. Jag älskar ljudet när maskinen andas igenom förgasare + att det lämnar en del åt fantasin och känsla! En 6a utrustad på det sättet är i mina ögon REN KONST!!

Per du har rätt om den där vakumstyrda krånglet som sitter på nu, mycket tröttsamt! Tackar för ditt erbjudande! jag hör av mig. :)

Otto jag har förstått att du är kunnig inom detta och jag har inspererats av den vita E3an så jag lyssnar mycket gärna! För jag SKA ha sådana så fort det bara är möjligt.

Jag är på jakt efter fönsterlister och krängningshämmare (styvare eller inte?) vart vänder jag mig då?

Stort tack/ Simon!

Pe
2.342
Per L
Ja, då håller jag med om att inget går upp mot 3 Weber eller Dellorto!
Jag körde ju min E3 till vardags till i höstas då jag sålde den. Och då är driftssäkerheten viktigare.

Jag har nog fönsterlister! Vad är det du behöver? Skicka i så fall ett PowerPost till mig!
Skriv gärna här om du skickat ett sådant till mig då det ibland brukar ta månader innan PowerPost kommer fram. I så fall får vi ta till vanliga mailen.

Per L
Visa användare
363
E3-Otto
BMW 2800 sedan -71
BMW 735iA -84
BMW 323ti compact -00
Jag får passa på att tacka Per för supporten. Han är typ hovleverantör till mig just nu :D

Krängarn finns på bussgods, pengar skickat!

Otto
7
Påhjul
BMW e3 -71.
Per PowerPost.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.