AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
66.809

Rimligt slutpris på Lågmilad e39 M5

Sida 11 av 11
@BMW64

Eller låt oss gissa vad Ola betalade och i slutet får vi svaret.

Jag har inte sett annonsen men sett bilderna och kan tippa på att han gett mellan 90-100' för bilen.
Bilen annonserades här på Autopower i ungefär 30 min sen togs annonsen ner. 99000. Ett rövarpris där säljaren säkert hann få nog av alla som skulle ha den. Jag vet även bakgrunden till varför den såldes så billigt, o det är inte som ni tror. Att den försvann så snabbt, o till rätt person, är fantastiskt. Annars hade den säkert dykt upp igen med ett påslag på iaf 50k, vilket är ett mer rimligt pris, där bilen inte springer iväg på 30 min.
Dawwe

Jag vet hur du försöker haussa priserna hela tiden även på gamla lik, betalar du 150k så ska den vara mint condition.
thekinglives
lanab:mint? vad är en mint för dig?
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag gav 99.
Fel som jag kunde se på plats:
Kopplingshydrauliken är inte bra, läcker. Blir byte av huvud och slavcylinder
Vrålglapp i framvagn.
Höger stötdämpare bak slut.
Fälgar behöver renoveras + nya däck.
Ena skyltbelysning gick ej (kabelbrott)
Dassiga faceliftlysen fram.
Handbroms dålig.
PDC ur funktion
Multiremmar såg ut att vara väldigt gamla.
Massa led-lampor som gav varningar.
Egentligen inga allvarliga grejer.

Positivt:
Inte hittat något mer fel. :-)
Ifylld servicebok, alla mil stämmer med Ispa etc.
Tillverkad mars 2000 dvs uppdaterad motor. (Kändes viktigt för mig)
Inga felkoder på motorn efter ca 150 mil.
Absolut rost och buckelfri.
Kändes fräschare än väntat när man börjar städa och pula.
Kommer lägga 30-40k i delar och få mig en riktigt fin M5 (hoppas jag)

Känns som det var ett bra pris men jag tror nog ändå att trenden är neråt just nu men hyfsat flack.
Känner jag mig själv rätt kommer jag ha kvar den många år så egentligen spelar det mindre roll.

Tittar man mot Tyskland så har jag nog gjort ett bra köp, börjar på ca 130k:
Länk

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk

Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Detta är väl inte rimligt 239k med de milen?
Länk

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
Ytterligheter Ola... Det är ett "Går-det-så-går-det" pris. Tippar på att om man bjuder typ 160' efter att ha varit o kikat på bilen så skulle de trots allt fundera på budet, o förmodligen acceptera.
Många drömmare fortfarande i efterdyningen av högkonjunkturen, ge det till våren och även den mest inbitna inser att den fantastiska tid har passerat då man kunde få fantasipriser, de måste bara komma till insikt och det gör dom när de märker att ingen vill betala dessa priser.
Den "fantastiska" tiden kommer tillbaka. En tillfällig "dip" i något/några år som jag redan skrivit ett antal gånger Men de kommer INTE kosta 80k igen för ett rimligt exemplar som det var 2014, de tiderna är förbi. 240k är som sagt ett GDSGD-pris, om du tror att den bilen kommer säljas för 120k till våren så kommer du bli besviken.

Apropå drömmare så är det minst lika många drömmare bland köparna, de vill ha en bil i "nyskick" men vill betala som för den billigaste på blocket :D. Sen blir de "besvikna" när deras nyinköpta bil visar sig ha vissa fel. Man betalar alltid mer än vad man tror/vill, antingen vid inköp eller under ägandet. Det är bara att välja.

Sen skall man komma ihåg att en bilhandlare kan erbjuda finansiering, detta gör att vissa som egentligen inte har råd kan köpa bilen, o då blir en bil som den som Ola länkar till såld för säg 190k, sen får man tycka vad man vill om det.
Ola: Bra planer för bilen! Du kommer landa på ca 150k o då har du en bil som du har bra koll på. Grymt impad att din är absolut rost o buckelfri, skulle inte ens våga skriva så om nån av mina bilar :D, fan rost och bucklor kan man alltid hitta, även om det kan vara svååårt att se/upptäcka. Typ som när Tannen lämnades in för lack, fanns inga dörruppslag eller så, lackeraren kikade noooga o kunde då se några mindre ytterst grunda "bucklor". Jag kikade på samma sätt som han men vette fan om jag höll med :D.

Personligen brukar jag påstå att mina bilar har ingen synlig rost, däremot är jag helt 100% på att rosten kryper nånstans, helt osynligt under nån kitskarv/whatever, den som tror nåt annat lever i en fantasivärld, eller hur Lanab :D?
BM
385
BMW64
520dA Touring M-sport -10
325 M-sport cabrio -02
Länk
Bankomaterna (fastigheter som värderas upp och medlen används till icke nödvändiga leksaker) är stängda/tömda på pengar.

Räntan är på väg upp.

Lågkonjuktur om hörnet.

Håller helt med lanab.

Ja fast som vissa vill få det till att en fin-fin skall kosta 90k kommer inte hända. Och händer det så köper jag upp alla :). Att vi går mot sämre tider är rätt tydligt, men gamla M är inte fullt så ”konjuktur känsliga” som vissa tror. Dessutom kommer det vända igen o vem vet vad som händer med pris/värde då? Eller för den delen hur nya tuffare miljölagar kommer påverka värdet/intresset för bilarna...
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Konjunkturen kommer givetvis att fortsätta att växla, enligt efter sommar kommer höst och efter vinter kommer vår, eller hur det nu var "en klok man" uttryckt det...

:)
(vet jag länkat den tidigare)

Visst, hamnar ekonomin i svår prisdeflation så kommer kanske inte ett "911"-köp ligga närmast till hands för särskilt många (vilket då kommer märkas i bilhallarna), men som sagt även efter en sådan "vinter" kommer en ny vår...

Sedan kan man ju fundera kring hur många m-bilar som såldes på M3e30n tid, idag finns det över 400 m-bilar på "blocket".
Men å den andra sidan så köper väl de flesta inte en m-bil som en investering?

Den av Ola sist länkade annonserades så sent som i maj 2018 för 139 kkr, då den också bytte ägare.
BM
385
BMW64
520dA Touring M-sport -10
325 M-sport cabrio -02
Hur många M kommer du att äga när soppan kostar 200 kr och det finns ett fåtal fossilstationer i varje län?
När är vi där? Jag tror tidigare än många tror/vill pga politiska beslut/ökat miljömedvetande.

Bensin/diesel kommer att gå att få tag på under lång tid framöver, mycket tack vare omställningen till eldrift (oavsett om det blir batteri eller vätgas).
Flera stora biltillverkare har gått ut och sagt att de har utvecklat den sista motorserien som drivs av fossila bränslen.

Jag gissar att entusiastbilar blir museiföremål och ägs av kapitalstarka äldre personer. Tiden med kreditköp av 20 åringar är snart förbi, har svårt att se vilka som vill/kan lägga de pengar per månad som krävs då räntan har fördubblats.
Du träffar rätt nu, gamla M tilltalar inte dagens eller morgondagens 20-åringar, men detta kan ändras när de blir äldre. Jag tror att vi kommer få dras med fossila bilar i minst 20 år till om inte mer. Om 50-70 år så är de flesta museiföremål men då är iaf jag högst sannolikt död för länge sen :D.

Du måste skilja på mer vardagliga bilar kontra helt vanliga typ 530i. En McLaren F1 kommer i framtiden vara vansinnigt dyr, o de är inte billiga idag heller...
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Det där tror jag inte på, inte på någon närmare tidshorisont.
Ja även om den politiska viljan att höja de svenska drivmedelspriserna till internationella rekordnivåer tycks outsinlig. Men Svärje är inte världen....

Själva "bränslet" kostar inte särskilt mycket, inte har det heller blivit dyrare, men däremot de svenska skatterna.
Länk (fanns med kpi tidigare, men det har de tydligen tagit bort).

En krona 1981 motsvarar sedan 3 kronor idag, 2018.
"1 SEK år 1981 kunde köpa lika mycket varor och tjänster som 3.093 SEK år 2018 mätt med konsumentprisindex."
källa:historia.se
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Den var ute också i november för 190k.
Dawwe jag kanske får revidera uttrycket "buckelfri" till "väldigt fin i plåten".
Jag har ju inte sett den i nytvättad vårsolen ännu.
Hittade också en 1x3mm rostfläck under skyltbelysningen, någon som använt skruvmejsel när de monterat den hemska LED-belysningen.

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk

Jo
108
Jonuzi
BMW M3 2002
Ny ägare till marw007 och catch_me gamla 2003 M5 :)
Jag :)
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Grattis... Ingen dålig bil du har köpt , mycket nöje
Jo
108
Jonuzi
BMW M3 2002
Tack :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.