AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
66.789

Rimligt slutpris på Lågmilad e39 M5

Sida 10 av 11
Jo
108
Jonuzi
BMW M3 2002
Dawwe: Tackar för infon, men jag har haft både 99, 00 och 02:or och det har varit skillnad på oljeförbrukningen (inga läckage) men visst, det är från bil till bil och hur dom har varit skötta från första början. Men för min del så är det facelift som gäller:) lampor, ratt, tavlor, navi, ljudsystem mm lite sånt som gör den trevligare.
Så klart nyare är trevligare, svårt sälja en pre-facelift idag, vem vill ha det liksom?

MY03 är så klart bäst men finns inte många i Sverige så du får importera.
Mycket dynga nu Lanab... Den som lever i illusionen att det är stora, markant märkbara skillnader mellan "facelift" och "icke facelift", mer än det uppenbart optiska, är ute på väldigt tjock is. En 15 år gammal bil kontra en 18 år gammal? Om båda är exakt lika välskötta/välservade o gått lika många mil/år (säg 1000 mil/år) så kommer skillnaden vara minimal. Båda är gamla, o kan få precis vilka krämpor/fel som helst, när som helst. Att man kommer få byta saker kan man vara säker på.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

En hel del människor vill äga en M5 E39, spelar ingen roll om det är en facelift eller ej...
Så mycket har jag förstått :)

Sedan att många föredrar en facelift är iofs också sant, men en frisk M5 E39 är en frisk M5 E39, och det är det man bör handla..
Facelift eller ej.

Mvh Janne.

Jo
108
Jonuzi
BMW M3 2002
Hoppas det dyker upp ngn fin M5 snart så man kan köpa en :) Letar för fullt...
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Har ägt M5 E39 både pre-facelift och facelift och tycker det var mycket trevligare med facelift vad gäller de uppdateringar som gjorts, men självklart är det en smaksak och dessutom en prisfråga. Tyckte inredningen satt ihop bättre i faceliften vad gäller "knarrande", har inte kollat listan över allt som uppdaterades i samband med facelift men antar att det finns en hel del "dolda" kvalitetsförbättringar som gjordes, brukar vara så i varje fall. Lägre oljeförbrukning i mitt fall för faceliften trots att pre-faceliften hade de nyare kolvringarna.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Håller med Daniel har oxå haft båda och gillade faceliften mer men en hellre en välvårdade pre lci än sunkig facelift
Mja...Ett exempel där man "försämrat" är den stora "plenumboxen" som sitter ovanför spjällen. Tidiga bilar fram till början av -99 hade även locket av "aluminium", senare har denna del i billigare plast. Att tro att ALLA förändringar som görs under en bils tillverkningscykel är enkom pga att min vill förbättra saker är att vara väldigt godtrogen. Att saker förändras kan ha flera olika anledningar, det kan vara som så att man ändra på saker inte för att de är dåliga utan för att det finns tillräckligt bra alternativ med lägre produktionskostnad.

Jag har skruvat isär min (pre) E39 inredning i "molekyler". Grymt bra ihop skruvad. Jag har jämfört med "facelift" o så gott som ALLA delar är identiska (jag pratar om paneler nu, inte instrumenthus, klimatpanel osv, för där har man gjort kosmetiska ändringar). Att det knarrade från din bil måste ha haft sin orsak i att någon varit o skruvat o "glömt" att sätta tillbaka alla skruvar. De är många i fallet med E39. Varken min mycket tidiga -98 eller -00 knarrar, i vart fall inte så jag hör det, eller stör mig på det.

Oljeförbrukningen är individuell. Min mycket tidiga -98 har i sommar gått lite drygt 200 "hårda" mil, dvs körd som en M5 skall köras. Den har inte dragit någon olja alls på stickan, nada. Tidigare så drog den vid samma kör stil ca 1 liter på typ 450-500 mil. Det är förvånande att oljeförbrukningen upphört (tillsynes) helt, tidigare kunde man iaf se på stickan att den tagit lite olja efter 200 mil. Det kan bero på att bilen körs på en annan (Shell Helix Ultra Racing) 10W60 olja än den som rekommenderas?

Den trevligaste M5:an enligt mig är den som går bäst. En ytligt bekant hade en -03:a som många hade velat kalla för "mint", men nej han vågade aldrig "race:a" mot min -98:a då han visste att han skulle hamna på efterkälken?

När det gäller 15 år gamla bilar så är inte årsmodellen det avgörande, utan snarare skick/historik kontra pris. Det är lätt att bränna sig om man tror att "facelift" är svaret på alla bekymmer man kan råka ut för. Svaret på ett så problemfritt ägande som möjligt är att köpa en bil där man redan åtgärdat alla kända, och mindre kända brister, i "närtid". Men inte ens då är man helgarderad.
Nu har vi fått en ny referens på ett rimligt slutpris, $160 000 för en e39 M5 2002, dock endast 437 miles.
Länk
Mer bilder: Länk
"Mr. Konkle, a meticulous BMW enthusiast, acquired two of nearly every car in his collection, one to drive and one to preserve."

Undrar vilken denna kan vara :D ?
Ni är fan korkade, tror ni på tomten också? det är spekulationspriser, E39 M5 stod på topp i pris för något år sen och har dalat sakta och kommer fortsätta plana ut med tiden.

Jag förstår er inbördesklubb men marknaden styr, det måste finnas köpare vilket ni missat, ingen köper en gammal 99:a om man har ett val, jag kan lista alla de motorrevisioner som har gjorts under åren fram till 2003 men de vet ni redan om.

Blir så jävla trött på vissa.
Fast den där med 700 km på mätaren såldes ju för 1.4 mille, det är betydligt mer än vad den kostade ny 2001/2002.

Lanab, du har verkligen NOLL koll på M5 E39. M5 E39 stod i BOTTEN vad gäller priset just för några år sedan, eller mer exakt 2014. De har gått upp markant sen dess.

Marknaden, och tillgången på objekt styr. O tillgången på finare objekt blir inte större ju äldre bilarna blir.

Berätta gärna vilka motorrevisioner som gjorts, samt varför o hur de påverkar motorns prestanda och/eller hållbarhet. Vi är nyfikna?

Nej jag tror inte på tomten, o framförallt inte forums-tomtar :D.
Om du menar att de planat ut (tillfälligt) på ett relativt högt pris så håller jag med, men det är tillfälligt. De kommer att öka sakta men stadigt.
thekinglives
Är det någon som skrivit att pre facelift är att föredra?
@dawwe

Nu gjorde du situationen lite mer komisk men jag håller med dig om framtiden, det kan varken du eller jag säga något om.

Det är den roligaste M5an jag haft av alla generationer, den drar inte blickarna till sig men när du väl sitter bakom ratten och fär uppleva vilken körmaskin det faktiskt är blir du förändrad, nog den roligaste BMW jag kört, otrolig körglädje och den sista riktiga M5an.

Du vet vilka förändringar som gjorts under perioden framtill 2003 vilket innefattar vanosfixarna som var problem med 99orna och fixades med garanti på många 99or, kolvringarna som minskar oljekonsumtionen, vevaxellager där man byttre till annan leverantör och lite annat som kanske inte har sån betydelse för att inte prata om de kosmetiska förändringar som gjorts.

Det är bara göra en diff på delarna i sprängskissen på motorn mellan en 99a och en 03a så ser du vad de bytt, resten är bara skvaller på diverse forum.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
När det gäller "entusiastbilar" generellt, brukar det vara så att priserna följer konjunkturen och nu har vi ju haft en historiskt lång konjunkturuppgång på nästan tio år (mot "normala" femårscykler) - frågan är hur prisutvecklingen blir när konjunkturen vänder!?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Fast priserna droppade ju rätt stadigt fram tills slutet av 2014 för att sedan stagnera o öka. Nej jag tror INTE att "entusiastbilar" följer konjukturen i nån vidare utsträckning, i vart fall inte om vi pratar 15-20 år gamla bilar. En 3-4 år gammal "superbil" typ M5, RS6, AMG C63, Porsche osv följer nog konjukturen lite mer, men med stigande ålder så blir även de "mindre känsliga".

Den stora frågan är snarare om ägarna till dessa gamla bilar är "konjuktur känsliga"? Jag tror att bilar som köpts på kredit av nån som kanske inte hade råd på riktigt är sådana som vi kommer få se på "rea", kanske... De bilarna är sällan ägda av "entusiaster"?
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Klart att även entusiastbilar följer konjukturen. För de flesta är det en onödig sak som köps när man känner att man har pengar över eller kan låna förmånligt. Det gör att priserna dämpas i oroliga tider. Behöver inte betyda att de sjunker, men att värdeökningen avtar.

Bor man i region med dyrt boende måste mer pengar in kontant idag, vilket gör att man får mindre pengar kvar för att köpa leksaker. Absolut prisdämpande på dyrare entusiastbilar som de som tråden handlar om.

**BMW-ägare i 38 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
BM
385
BMW64
520dA Touring M-sport -10
325 M-sport cabrio -02
Kan man hoppas att OlaO vill delge priset på sin nyligen införskaffade M5a?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.