AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.867

Engine fault! reduces power.?

Ar
44
Arisbmw
325-e90
Har en e90 2005, hade kabel inne i bilen och tryckte på nollställ adaptionsvärde... Efter processen var klar så fick jag fram felmeddelandet "engine fault! Reduces power".. Tanken var i reserven oxå..
Har kört lite och tankat men har felet kvar, och bilen ger inte lika mkt kraft!!
Felmeddelandet som dyker upp är -gas spjäll(något sådant minns ej exakt)
Kan de vara jag som klyddar ihop elektroniken när jag haft med datorn när jag nollställde adaptions värden?? Någon som vet hur man kan gå till väga

Du var inne och nollställde inställningar i bilens programvara? Vad använde du för program, osv.

Du får börja med att försöka lokalisera vad felmeddelandet beror på. Det är omöjligt att säga exakt vad felmeddelandet beror på och har du dessutom varit inne och ändrat i bilens programvara så är det väldigt svårt, om inte omöjligt, att hjälpa till. I värsta fall får du lämna in bilen till en auktoriserad BMW verkstad som får lägga in ny programvara i din bil, vilket lär kosta ett antal tusenlappar.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det är inget ändrat i programvaran. Vilken adaption nollställde du?
ma
7.450
marin849
Sätt på tändningen, men starta inte. Vänta 10 sek.
Stäng av tändningen. Vänta 10 sek.
Starta motorn.

Så får man spjället att adaptera sig på M54, testa det.
marin849: Att nollställa adaptioner är att ändra i programvaran.
ma
7.450
marin849
Adaptionsvärden är inte en del av programvaran och ingen del av programkoden i styrdonet ändras när adaptionsvärde raderas. Adaptionsvärden är ingen "inställning" som man kan ändra, programvaran bygger själv upp dessa värden och när de saknas körs antingen någon initieringsrutin (som med gasspjället, men den måste få några sekunder på sig att utföra initieringen)) eller så justeras de när så behövs (som med bränsleblandningsadaption).

Sedan finns sådant som måste "kodas in", som tex. spridarkonstanter på direktinsprutade motorer. Det är ingen adaption utan information som styrdonet måste ha och raderar man dom är det kört.
marin849:Begreppet programvara innefattar både data (inställningar, osv) och maskinkod (funktionaliteten dvs. programkoden). Om adaptionsvärden (inställningar) ändras eller raderas har således programvaran ändrats. Däremot är det inte sagt att programkoden ändrats, vilket jag heller aldrig påstått.
ma
7.450
marin849
Ok om "programvara" innefattar data (adaptionsvärden) enl defintionen. Programkod och information som krävs för att exekvera programkoden tycker jag är programvara.

Eftersom varken programkod eller inställningar har ändrats såvitt vi vet finns dock ingen anledning att åka till BMW och betala tusenlappar för att lägga in något eftersom inget sådant har ändrats. Det var detta påstående jag reagerade på.

Dock vet vi ju inte riktigt vad som gjorts.
marin849: Sant, vi vet inte exakt vad som ändrats. Men jag skrev att i värsta fall får trådskaparen åka in till en BMW verkstad och lägga in ny programvara. Det värsta fallet, enligt mig, är då värden, som mjukvaran inte själv kan räkna ut eller återställa, raderats. I det fallet ser jag ingen annan utväg än att lämna in bilen till en BMW verkstad.
Ar
44
Arisbmw
325-e90
De löste sig grabbar, nollställde värden ytligare en gång och lampan släktes!!

ma
7.450
marin849
"värden, som mjukvaran inte själv kan räkna ut eller återställa" är inte adaptionsvärden utan kodning, kalibreringsvärden, konfigurationsdata och allt vad det kan heta

Lösningen var tydligen enkel! :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.