AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.054

BMW 525i -88 Cylinder- /tändproblem

Mr
4
MrPopeye
525i -88
Hej! Har efter vintern fått problem med min bmw...
Den går bara på 5 cylindrar numera, tänkte att det kunde vara en spricka i fördelarlocket så jag bytte det, rotorn och tändstift samtidigt. Problemet återstår dock efteråt och jag har inte en aning om vad jag nu ska göra.

Utöver det jag bytt så har en kille Ohm-mätt tändkablarna och kollat kompet i cylindrarna och allt ska se bra ut. Vore helt underbart om någon känner igen detta och kan hjälpa mig!
Har sökt runt lite på forumet men inte hittat något som såg ut att kunna hjälpa mitt problem.

/Mathias
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Är det samma cylinder hela tiden som missar? Hur såg tändstiftet ut för respektive cylinder när du bytte?

Uppstod detta plötsligt eller har det kommit smygande?

Kan inte vara så enkelt som att tändkablarna sitter fel? Se bild nedan för korrekta positioner (yes, det är en M30 på bilden med det är samma på M20)
Länk
Mr
4
MrPopeye
525i -88
Första gången den blev såhär var det cyl nr 6, sen har det varit cyl nr 4 och nu är det nr 2. Tändstiften såg ok ut:
Det har kommit smygande antar jag att man kan säga, det har hänt 4 gånger innan att den på kalla mornar har gått knepigt, det har låtit som om att den feltänder, men det har gått till sig efter ca 10 minuter.

Jag kollade tändkablarna så många gånger för att vara säker på att dom sitter rätt så det är nog inte det som är problemet.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, om felet rör sig mellan cylindrar så sitter nog tändkablarna där de ska sitta.

Bra du bytt rotor, fördelarlock och tändstift.

Nu spånar jag lite fritt här...
Kanske tändspolen börjar ge upp?
Några felkoder?
Vet vi att det är ett tändfel och inte problem med bränsletillförseln?
Mr
4
MrPopeye
525i -88
Har inte kollat några felkoder, ska försöka få tid att göra det så fort som möjligt. Funderar på att lämna in den men det känns som om att det skulle kosta lika mycket som bilen.
Är inte själv så duktig på bilar men tändstiftet på den felande cylindern är inte nå annorlunda motför de andra så vad jag kan förstå är bränsletillförseln ok?
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Hade liknande på min -88 520, visade sig vara tändspolen som var dålig men bara ibland!, du har ingen du kan korsbyta med?
FAF
Mr
4
MrPopeye
525i -88
Har tänkt att jag kanske ska ta och byta tändspolen, har då tyvärr ingen jag kan byta med så det är antingen att försöka få tag på en från en reservdelsbil eller köpa en ny.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.