AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.459

Vart köpa multirem sats 528 e39?

Jag har ett skorrande ljud från servo det är dessutom dags att byta multirem + hjul och spännare.
Vart köper man detta till bäst pris, om jag förstår rätt så ska det finnas 2 olika utföranden på spännaren mekanisk samt hydralisk.
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
schmiedmann eller ebay, använd realoem för att kolla vilka delar samt nummer som gäller.
FAF
Någon som vet vad det heter på tyska?
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
t.ex bmw e39 KEILRIPPENRIEMEN SPANNER
FAF
gO
1.407
gOry
335i Touring
Till min M3 så beställde jag alla delar tror de var från 2 olika säljare på ebay.de
Allt som allt gick det på ~1400kr inkl frakt.
Omlänkningsrulle, spännrulle, spännare och multirem.
Ac-rem och spännrulle.
Tips är att ta reda på hur lång rem och hur många ribbor det är. Så kan man söka på tex 6Kx1515 där 6 är antal ribbor och 1515 är längden i mm så behöver inte annonsen vara just för din bilmodell, rem som rem..
er
2
ericss0n
523i -97
Jag beställde från Länk.

Matade in registreringsnumret och jämförde sedan "TILLVERKARENS REFERENSER (OEM-KODER)" med de som fanns angivna på realoem. Köpte Contitech och SKF till, vad som då, var bättre eller likvärdigt pris med random grejer på ebay.
Beställde från Länk

Men jag misstänker nu att det jag beställt ej är SKF original utan nåt helt annat.

Beställde Länk
Som ska innehålla.

VKM 38202 - VKMV 6PK1555 sista artikelnummret är remmen.
Det kom i en skf låda slarvigt förpackat ingen följesedel remmen låg löst i och spännare låg i bubbelplast.
På lådan står det "Made in Germany"

På remmen står det tryckt SKF "made i romania VKMV 6PK1555" det kan jag köpa.

På spännrullen står ingen SKF logga alls, det är grader på metallen men framförallt på hjulet man känner med tummen att det är vasst så kommer det mot remmen så kommer det garanterat att skära eller fransa.
Nummer som står på delen är INA F-230206 SLOVAKIA
Spännrullen ska heta VKM 38202 och detta är inte tryckt någonstans jag är nästan 99% på att detta inte är en skf spännrulle utan nåt helt annat.
Klart det kan ju stå på kullagret då skf säkert bara tillverkar hjulet med lager och inte spännaren, bakom kåpan men man vill inte öppna locket då den är ny.

Men nu när jag kollar så se den exakt ut som denna
Länk

Men något säger säger mig bara att detta känns inte bra.
Det är nog korrekt del.

Länk

Troligtvis bara jag som nojar.
gO
1.407
gOry
335i Touring
Äh de är så lätta delar att byta!
Locket på spännrullen ska bara vara att klicka av med en skruvmejel, de går ju att köpa hjulet löst.
Vart de rätt modell av spännare? På den där modellen av spännare är de viktigt att kolla så fjädern på baksidan inte kan trilla ur sitt spår! Kan den göra de så har man fått en dålig modell/exemplar och är inte värd att montera!
Vart är rem och spännare till ac:n?
Går det att köpa hjulet till spännaren löst, det går ju å skruva av när jag tittar på spännaren som jag beställt, men inte hittat hjulet nånstans.
Jo det är den spännaren enligt årsmodellen och jag ser när jag lyser med lampa en likadan spännare lite svårt att se.
Ba
185
Baggen523
523iA Touring -99
Här hittar du remhjulen: Länk
Kolla numren och sen bara åka till div bildelsfirmor och beställa , dom kan hitta till dig om du åker dit och frågar.
Hade samma problem själv att min bil gnällde som en stucken gris , beställde nya och bytte men det hjälpte tyvärr inte :-(
Fick byta hela spännaren , har den gamla sorten som BMW inte säljer längre säljer bara ombyggnads sats till den nya varianten till ett hutlöst pris.
Hittade dom gamla spännarna på Schmiedmann till ett mycket bra pris med rullar och allt .
Listan anger det kittet jag beställde, dock följe inte ena löphjulet med det stod listat på ett ologist ställe på mr auto så jag beställde från schmeidman, får se vad man får.

Det borde vara det kittet som sitter på bilen remmen stämmer i alla fall 1555 eftersom den byttes 2006 då den gått 1500mil dock så verkar man inte bytt hjulen, kanske därför det ena gnisslar lite i en minut när man startar bilen.
Går väl egentligen att smörja upp utan problem men lika bra att byta.
Då var remsatsen och spännare bytt, visade sig att jag köpt löphlet helt i onödan då det ej satt på bilen.

Ingen ide att skicka tillbaka så om nån behöver ett löphjul skrik till.
Hittade svaret själv.
Jag har inte hydralisk spännare därav ej det extra löphjulet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.