AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.139

F30/31 diesel, råd om Effektbox och Mappning

sj
77
sj0blom
Mercedes C220d kombi
Hej!
Nu behöver jag lite rådgivning, eftersom jag funderar att ta ut lite mer effekt ur min 2013 F31 318d.

Först var jag inne på att mappa motorn, men det verkar inte som om någon gör det ännu (?) Dessutom har jag läst på någon tråd här att troligen kommer man inte att kunna mappa BMW:s F3* någonsin, typ som man gjort med tidigare BMW-dieslar. Stämmer det verkligen?

Då återstår en effektbox.
Min tidigare erfarenhet av en sådan på en Passat 06 140hk Pumpe Düse var att det blev en kraftfull motor, men med en ganska rå och orolig motorkaraktär.
Den karaktären vill jag absolut inte ha på min BMW. Som den är nu så är den otroligt bra tunad, med ett fint bottendrag utan turbokick, typ "V8" känsla. Det tänker jag inte förlora för lite extra vrid och hk :)

Har varit i kontakt med "Tekniktema" (som blivit rosade av många här) och dom rekommenderar en effektbox och säger att den har bra egenskaper. Det dom rekommenderar (MULTI2CHD) är en "multikanal" box som styr både bränsle och luft. Den ska ge 181hk och 386Nm på min 318d F31. Priset runt 3.600 verkar riktigt bra dessutom.

Så, åsikter tack, jag har inga egna ännu :-)
no
28
norin
330IM touring 2002
335IM touring 2009
Hej jag har bara bra saker å säga om Tekniktema.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.