|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har följande symptom på bilen: 1. Bilen är oroligt på vägen, speciellt på motorvägen upplevs det ibland som om man balanserar på en kula, bilen drar lite hastigt och lustigt åt det ena eller andra hållet. 2. Ibland uppstår vibrationer vid inbromsning, speciellt lättare inbromsningar. 3. Ett "kluckande" ljud från vänster fram när man kör över ojämnheter , typ kullersten. I min värld låter det som glapp men jag har hissat upp bilen och ryckt/vinklat hjulet vänster fram utan att känna något givet glapp. Kan det vara något annat eller finns det några bra knep hur man lättare upptäcker var glappet är? /mvh Björn | |
|
Min tipsrad lyder: 1. Hjulinställning 2. casterstag 3. krängningshämmarstag |
|
|
Eftersom du har oljud så är det något som är glappt, så vänta med hjulinställningen. Jag gjorde så här: lampa på golvet som lyser mot spindellederna, tog digitalkameran och ställde den mot lederna samt satte det på filmningsläge. satte mig i bilen och vevade ratten fram och tillbaka ett tag. tog upp filmen i datorn och kunde se att främre spindelleden var glapp. Bara att beställa länkarm och sedan framvagnsinställning! FAF |
|
|
Min tipsrad avviker lite: 1. Kulled i bakvagn alt silentblocken bak. Felaktig hjulinställning uppstår inte av sig självt. 2. Casterstag fram ("makaron-staget"), särskilt om det är vid inbromsning mellan 70-100 km/h. 3. Krängningshämmarstag/länk |
|
| har samma problem,bilen vill dra åt ena eller andra hållet.känns verkligen som att den balanserar på en kula,men mitt problem kom i samband med att jag monterade 19 tums på bilen? | |
|
Joyride: Obalans i fälgarna? |
|
| Har samma bekymmer på min E34 530i.. Håller på att bli galen på det. Bad dom kolla om dom hittade något i framvagnen på bilprovningen men dom sa att allt var tajt.. | |
|
God kväll! Nu har jag fått tummen ur och hissade upp bilen för att kolla om jag såg något. Gjorde som FAF och ställde en kamera då jag var själv, här är resultatet: Så casterstaget som många skriver ser man ju direkt att det är glapp, det klonkande/skorrande ljudet vid 0:12 är samma som man hört när man kört över ojämnheter. Någon som ser något annat anmärkningsvärt? /berra |
|
| Jag tycker det ser skumt ut kring fjäderbenet.. Men det kanske bara är inbillning.. | |
|
Okej, får kolla lite där! Frågan är om man ska börja med att byta casterstagen och se hur det blir, eller om man ska byta allt? Claus autoparts har ju bra priser och verkar få bra freedback. /berra |
|
|
kolla hur gamla grejerna är som sitter på bilen, kan ses på årtalsmärkningen på resp stag, om gammalt byt båda. FAF |
|
|
Knackar lite som hårdplast mot metall, därför tror jag att det är caster-stagets bussning. Nr 5 på bilden Länk Här kommer en lååång motivering: De flesta modeller har en plast- eller aluminiumhylsa som bulten (nr 6) går genom. Det kan knacka både om bulten glappar i hylsan och om hylsan slår mot bussningens metallhölje. Jag har varit med om båda varianter. Den förstnämnda berodde troligtvis på att mekanikern som bytt stagen tidigare inte spände bulten då bilen stod nedhissad på marken, då kan hylsan hamna i lite fel läge och glapp uppstår lätt vid första rejäla smäll på hjulen bakåt. Den andra varianten är mera slitagebetonad, det är om gummit mellan hylsan och metallhöljet är slitet. För denna varianten så upplevde jag att bilen vandrade betydligt mer än vid den första varianten. Det dunkade till vid inbromsning och Ett så här tydligt knakande borde synas på bussningen så jag hade börjat med att kika/filma på den. När du ändå är där och trixar så kan du försöka spänna bult 6/mutter 20. (med bilens framhjul ståendes på något högt så du kommer åt samt belastar bussningarna rätt) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.