|
Sida 6 av 7
|
|
|---|---|
|
CRF Nikls: Om du läser tråden så ser du att två olika verkstäder gjort bedömningen att det inte är något fel på kamkedjan eller att det sk missljudet skulle vara något farligt. Däremot var kopplingen kass på bilen vilket var orsaken till att bilen gick dåligt vid dragläget. Detta är ett mycket vanligare problem på de manuella dieslarna. Jag tycker det börjar bli dags att avlusa denna tråd och avförda denna tråd som ren skrämselpropaganda från TS sida. |
|
|
Jasså det tycker du? Det tycker jag låter som en väldigt dålig idé då problemet med missljudet fortfarande är kvar och väldigt uppmärksammat på just N47 motorn. Sen att (du och dina 20 grabbar på samma firma) lyckats klara er undan får man väl bara gratulera för! Det här hjälper folk att uppmärksamma fabriksfelen med dessa bilar vilket BMW egentligen borde gå ut officiellt och ta ansvar för. |
|
| Men tempbmw, det missljud du beskriver har ju konstaterats vara normalt av tva olika BMW verkstader! Chill, se istallet hur manga 120 agare som ar glada for sina bilar. Att problemet forekommer i andra lander spelar ingen roll da de har annan dieselkvalitet, korstil och andra omstandigheter. Autopower ar Sveriges storsta BMW forum och har det rapporterats 5 fall ar det inget problem. | |
Baws |
Kristoffer_L Jag säger inte att det inträffar alla men 1/100 eller till och med 1/1000 är ALLDELES för mycket när det gäller saker som man ej kan ro för som bilköpare. Du verkar helt slut i huvudet om du vill kalla hela min mardröm "skrämselpropaganda". (Värt att nämnas) är att jag haft bilen inne på en 3:e verkstad för byte av någon sensor, nämnde överhuvud taget ingenting om allt strul innan men när jag sedan skulle hämta bilen varnade en av mekanikerna mig för "Rasslet" från bilen, det kunde nämligen röra sig om att "kedjespännaren börjar ge sig" i motorn. Kunde inte annat än skratta till och tacka så mycket för infon, sedan säga att jag haft bilen inne 2 gånger förr för exakt det men det ska tydligen låta sådär. Rasar det så rasar det känner jag nu medans jag njuter varje meter jag åker i bilen! |
|
Som sagt var, dessa motorer är felkonstruerade, det erkänner ju BMW själva internt. Att det dessutom ger mycket allvarliga och kostsamma motorskador sänker ju helt förtroendet för BMW som "premiumtillverkare", jag skulle aldrig våga köpa en fyrcylindrig BMW. Men iofs så är det ju ingen "riktig" BMW om den inte har en sexa under huven! :-) |
|
|
Men om nu motorn är felkonstruerad och problemet så vanligt - varför finns det då bara ETT fall rapporterat på Autopower som rör svenska bilar? 20d motorn har ju sålts i enorma volymer sedan 2005... Jämför detta med antal huggande kopplingar, vevhusventilationsproblem på m52 mm som drabbar nästan "alla" bilar. |
|
| Problemet antagligen inte upplyft på detta forum då majoritet av BMW ägarna förmodligen inte hänger här. Jag har en 320D med N47 motorn och hör rassel jag med. | |
|
Så här låter det ... Länk mvh/ Anders |
|
|
Sahi: Stämmer vad du säger men då borde det inte heller förekomma särskilt många problem med huggande kopplingar och vevhusventilarion heller. Autopower är ju Sveriges största BMW-forum och det borde finnas mer ön ett enstaka fall om det nu är så stort bekymmer kan man tycka. Är det någon som verkligen kan bekräfta att "rasslet" verkligen har något samband med ett kommande haveri? |
|
| Jag har problem med rassel från min motor. Efter felsökning som gjordes hos förenade bil så har de konstaterat att kedjan är lös och att motorn kan haverera när som helst. Det är så illa att de själva inte ens skulle starta motorn när de kör in bilen i verkstan för reparation. Så jag kan med handen på hjärtat säga att rasslet från motorn mycket väl har med kommande haveri att göra! | |
|
Hej! har en 120d 08 16000 mil inga problem, och en 320d aut 17500mil inga problem båd aär tysta o fina. Sen är jag av tron att 3000 mil på samma olja är inte ok, finns inte en olja i världen som har kvar sina egenskaper efter så många mil, sen om det hjälper för rassel vet jag ej. |
|
| Fast är en 116i -05 samma motorfamilj som 120d? Återigen känns det som relativt ovanligt i Sverige jämfört med huggande kopplingar. Återigen, ingen tröst för de som drabbas... | |
|
Många månader och få mil senare är bilen inne för byte av kamkedja, vevaxel etc etc. Tog ett halvår och minst 4 verkstadsbesök på 3 olika verkstäder innan det kunde konstateras. Denna gång lämnades bilen in på en auktoriserad BMW verkstad lite längre från min bostadsort, dom ringde dock upp samma dag och sa att det hörs väldigt tydligt och att dom skulle prata med försäkringsbolaget (som godkände jobbet direkt. Kan även nämna att jag tidigare fick "Svänghjul,urtrampningslagret,kopplingslamell och tryckplatta." utbytt på försäkring då den vibrerade / skakade på låga varv när man skulle iväg på 1an. |
|
|
skönt att det löste sig till slut. |
|
| Skönt att du fick rätt till slut. Men så mycket jobb, tjat och tid ska de inte ta för att få godkänt på ett problem som är så pass känt. | |
| Jo känns riktigt skönt att äntligen få fason på detta, tycker dock det är helt orimligt att det ska ta denna tid. Några förslag på vad man kan göra för att jävlas lite med dom tidigare verkstäderna? Jag har ju varit väldigt konkret med vad felet är varje gång så dom kan ju inte påstå annat. | |
|
Tur att felet på motorn visade sig så snabbt hos dig och att försäkringen tog ärendet. Jag åtgärdade också en likadan motorreparation i september förra året och det kostade mig skjortan (ca 25000:-). Inget rassel längre :) Okunniga verkstadsmän kan man inte göra mycket åt. Det gäller att hitta någon mekaniker med kunskap som du kan lita på. Tänk dock på att be mekaniker kontrollera kedjan i samband med service eftersom den inte är underhållsfri. |
|
|
Jo det var riktigt skönt, har dock krigat i flera månader för att få BMW att erkänna missljudet, har hört väldigt många olika "bortförklaringar" på varför det skramlar, allt ifrån (Varannan BMW Diesel låter så, vi vet inte varför men det är ingen fara" till att dom inte hörs alls. Bilen står nu med motorn urplockad, hoppas på att få tillbaka den nu i Januari åtminstone. |
|
|
Bra med gällande motorskadeförsäkringar för den drabbade. Tråkigt att BMWs dåliga motorer höjer premierna för alla. |
|
| tempbmw: Jo du kan ju skriva ut namnen på de verkstäder här som tyckte allt var OK. (Och på det sättet få lite upprättelse.) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.